Permalänk
Medlem

Defekt NBfläkt ABIT IC7 Max3

Tjena!

Jag undrar vad den smidigaste lösningen är om jag vill byta ut NB-fläkten (chipset) på mitt moderkort ABIT IC7 Max3. Den har börjat låta riktigt illa =( Går det att köpa löst alternativt kan någon tipsa om en bra fläkt att klämma dit istället?

Visa signatur

Overlord

Permalänk
Medlem

kopplade ur min nb fläkt när jag hade max3 kortet, den datorn rullar väl än idag ~2-3 år.

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem

Om du nu vill överklocka ditt kort "hårt" höja mycket volt på vdimmen så kanske en zalman NB fläns kan vara bra att ha.
Vill du öka kylningen ännu värre kappar du topparna på den flänsen så den ligger i fas och klämmer dit en 60 mm fläkt med lite sillikon under kanske.
Fläkt valet styrs av hur bra den blåser, lite kan du kolla på rpm på just 60 mm fläktar men dem låter bra högt även adda och papst.Ju högre rpm ju bättre blås kan man säga.Vill du ha 38 db köper du en 60 mm delta fläkt.Jo köp en lite mer bulkig tjockare fläkt då har dem större vingspann på fläkten och då blåser den bättre också.
Skulle valt en adda 60 mm fläkt realtivt bra kräm och relativt tyst.
Rengör du fläkten rätt ofta kanske den blir något tystare, men någon dag efter låter den genast mer igen.En ny fläkt låter alltid mindre alltså renare
Välj bort papst för det är ändå ingen kräm i den.
Vill du nu öka ännu hårdare blir det vatten kylning, eller CO kylt ala vapo, prometian.Då har du tyst också fläktar kommer du alltid höra bra mycket mer dock så behöver vatten lite fläktar men inte på samma vis.

Ska du inte överklocka utan bara gå i idel behöver du nog inte vara så rädd för något, om du inte tänk spela i 32 timmar i sträck utan sömn, kanske om du lever så i ca 2 år kan datorn nog gå sönder.Men det finns det risk att den gör vart fall ändå under sådana förhållanden.

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nexave
kopplade ur min nb fläkt när jag hade max3 kortet, den datorn rullar väl än idag ~2-3 år.

Oki, men hur mkt varmare blev burken då? Det sitter ju en Prescott i och jag har överklockat minnen och cpu 200 mhz... inte så blodigt men ändå.

Visa signatur

Overlord