Fläkttuben i Sonata II. Någon som har fläktar i den?

Permalänk
Medlem

Fläkttuben i Sonata II. Någon som har fläktar i den?

Jag antar att ni vet vad jag menar, det där svarta plastperiskopet som börjar vid processorn och slutar vid ett luftutsläpp. Man kan ju sätta en 92mm fläkt och en 80 mm fläkt i den. Är det någon som har gjort det? Är det bra? Jag är lite skeptiskt till 80mm uttaget man kan öpnna för grafikkortet.

Utan fläktar känns det bästa som att man bör ta bort periskopet. Men om det är bra med fläkt då kan det vara värt att slänga dit en förstås. Någon som har erfarenhet att dela med sig av angående detta, eller något snarlikt?

Permalänk
Medlem

När jag hade mitt gamla socket a system i min SLK3000B som har en likadan airduct så gjorde det sstor skillnad på processortempen att sätta en fläkt där. Nu vet jag inte hur ditt moderkort ser ut men på mitt Asus a7n8x-E deluxe så satt prollen placerad precis innanför hålet till airducten, vilket då passade bra.. Men på mitt nuvarande dfi så sitter ju prollen nästan i mitten och då skulle jag inte tro att den hjälper så värst mycket.
Då är det nog bättre att ha en fläkt där utan airduct...

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Oki, kanske skall sätta dit en 92 mm då. Jag har ett Gigabyte GA-K8N-SLI nForce4. Tyvärr sitter processorn inte riktigt i mitten, trots att det går att ställa in hålet på "airducten" (tack för ordet). Men den sitter hyfsat bra, så det kan löna sig.

Hålet man kan öppna för gfx-kortet tror jag att jag håller stängt. Annars får man två inhål i "ducten" och ett uthål. Det skulle kunna leda till att man i värsta fall tar varm luft från processorn och släpper ut vid gfx-kortet om man inte kalibrerat fläktarna med varandra så att de är i synk styrkemässigt. Gfx-hålet man kan öppna är för övrigt för en 80mm fläkt så den måste jobba hårdare för att motstå 92 mm fläkten vid processorhålet (det ordinarie utsuget för luft ur ducten).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
När jag hade mitt gamla socket a system i min SLK3000B som har en likadan airduct så gjorde det sstor skillnad på processortempen att sätta en fläkt där. Nu vet jag inte hur ditt moderkort ser ut men på mitt Asus a7n8x-E deluxe så satt prollen placerad precis innanför hålet till airducten, vilket då passade bra.. Men på mitt nuvarande dfi så sitter ju prollen nästan i mitten och då skulle jag inte tro att den hjälper så värst mycket.
Då är det nog bättre att ha en fläkt där utan airduct...

SLK3000B är inte så likt Sonata II.

SLK3000B

Sonata II

Min syrras kille köpte nyligen en Sonata II, varav han satte en fläkt vid grafikkortet (behövdes då han kör passivt) dock ingen vid cpu då han inte hade nån.

Vi satte så den blåste inåt, tror det gör mest.

Men du får testa och se vad du får för skillnad.

På min SLK3000B gör det ingen skillnad att ha fläkt eller ingeting, dock på min gamla Plusview 1000AMG eller vad den hette så hade jag en fläkt vid grafikkortet, så grafikkortet var riktigt svalt, och jag menar det.. Likaså cputempen sjönk då fläkten sattes in där nere...

Så jag tror mer på en 80 till grafikkortet, men varför inte testa.. Testa med båda, testa med bara 92 och bara 80 och se hur dina temperaturer sänks.

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

Ja, jo, det är kul detta - en hel vetenskap.

Men om ni bara har en 80mm fläkt vid grafikkortet, då är ju risken att luften blåser hälften ut och hälften mot processorn då det hålet inte har någon fläkt i er setup, inget som tvingar luftströmmen att inte gå den vägen. Eller har ni stängt till det hålet vid processorn med någon modd?

Om jag köper en 80mm för gfx, då kommer jag ha en 92 mm för CPU med. Sannolikt kopplar jag båda på samma fläktkontroll (fronpanel) så att de höjs i samma takt de båda.

Jag har bara orginalfläkt på gfx så det är nog läge att byta ganska så snart. Jag kanske sätter på en passiv kylare då och en 80mm fläkt i tuben.