Permalänk

Linksys router ger bara 10mbit

Hej jag märkte just att jag bara får 10Mbit i TPtest med min Linksys WRT-54GSv4 router. När jag körde direkt genom modemet fick jag ut ca 17Mbit och sedan dess har jag försökt förgäves genom att byta router firmware, flasha, koppla om etc. Här är en bild på vad jag får på TPtest:

Som ni ser är det endast drygt 10Mbit. Efter jag precis hade köpt routern kollade jag hastigheten och då fick jag ut drygt 17Mbit så detta problemet har kommit på senaste tiden.

Problemet kan inte ligga i min dator, kabeln eller modemet iochmed att jag får ut högre hastighet genom att köra direkt genom modemet.

Specs:
Integrerad Nvidia ethernet kontroller
Linksys WRT-54GS v4 Router med DD-WRT v23 firmware
50m lång ethernet kabel
Telia 24/1 ADSL

Det skulle uppskattats om ni kunde "shed some light on my problem"
thx

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem

När du kör direkt till modemet så använder du ju bara en kabel, när du kör med routern så kör du med åtminstonde två kablar.

Har du testat att koppla direkt till modemet med båda dessa kablar?
Eller bara en av dom?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

Jo det är sant men jag har bytt ut kabeln (mellan modem och router) och då får jag samma problem.

Jag ska byta ut diverse kablar och byta portar etc nu senare idag och då får jag se vad som händer.
Tack för din hjälp.

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem

Testat med linksys orginal firmware...?

WRT54GS är ju ingen värsting router direkt men 20-30mbit borde dom väl åtminstonde klara att routa...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aronat
Testat med linksys orginal firmware...?

WRT54GS är ju ingen värsting router direkt men 20-30mbit borde dom väl åtminstonde klara att routa...

Yes, först testade jag med original från fabrik, sedan version 1.06.1 och sedan DD-WRT.

Har testat runt med olika portar/kablar och får inget bättre resultat.

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk

den kanske inte klarar av mer? annars får du nog byta den mot en smärrepeng mot en som klarar mer mb

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag blir också bestulen på lite bandbredd av min router, dock inte lika mycket som dig procentuellt sett.

Vet inte om du kan testa, men eventuellt kan kryptering dra ner på farten. Ifall du kör med WPA så drar den mer kraft än WEP, men är också säkrare.

Jag tappade min fart efter en uppdatering av firmwaren, och tror att de var något med WPA som det åtgärdade. Min förra router var en Dlink och den snodde lite mer än 50% av bandbredden när jag körde WPA.

Kanske något?