hjälp mig med en USB laddningsbar ficklampa!

Permalänk
Medlem

hjälp mig med en USB laddningsbar ficklampa!

Goddag!

jag har tänkt att bygga en lite diod lampa som man kan ladda genom usb porten, den ska vara liten och smidig och enel att andvända.
har tänkt på det ett tag att ofta behöver man en liten lampa när man mekar i datorn eller kanske är ute sent och tappar något eller så e det helt enkelt bra att ha en lampa med sig i de flesta lägen.

jag kan inte mycket om laddningsdelen iallafall så den kommer jag nog behöva mest hjälp med.
sen så borde väll 2st r6 eller r3 batterier räcka att driva runt en 3-5 dioder ett tag, 2-3 timmar?
sen behöver jag tips på dioder som just lämpar sig för ficklampor vet att en led med 1 graders vinkel på 99999999999999999mcd troligvis är sämmre än en på 60 gradersvinkel med 1000mcd.

funderar på att bygga den som ett rör med batterierna eftervarandra och dioderna fram och en stump med usb anslutningen bak.

vad tror ni om en vitaminstub(ungefär som treo tuberna fast smalare)?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Väldigt rolig idé! Vet dock inte hur du skall göra med laddningen pga. USB kontakten har 5volt och om du skall ha 2 st R06 eller R03 så har dom ju bara 3 volt.. kneppigt...

Visa signatur

Amd 64 3700+ @2900mhz 290*10 Asus A8N SLI Premium 2x 512mb ram, Gainward 6600gt 128mb GS, 2x 250 gb hdd + 80 gb hdd alla samsung, Tagan 420w, thermailtake armor svart (ej alu versionen)

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa en sån där batteriladdare för USB och modda den lite så kanske det blir bra (eller jag vettifan).

Fan, jag var säker på att jag hade sett nån sån på Tekninkmagasinet, men dom verkar inte ha någon. :/

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

hmm kanske kjell har, men det skulle vara kul att bygga en egen laddnings grej till lampan, en diod kan vara nödvändig och sen något motstånd men jag är säker på att det ska vara något mer oxå, har sett ett par laddnings kort i damsugare och el tanborstar och liknande dom är små och verkar simpla...får väll öppna och kolla på någon igen...

hur är det med dioder då, vet ni några specifika dioder som lämpar sig bäst som "ficklamps dioder"?

kan ju alltid testa med en usb laddare och se om det funkar så att man inte sabbar datorn, vore ganska jobbigt.

imorgon ska jag börja kolla närmare på lämpligt matereal och börja fundera på designen, men inriktningen ska fortfarande vara ultraportabel, liten, smidig och eftersom datorer finns lite överallt idag så verkar usb laddning vara en bra lösning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paul Crewe
Väldigt rolig idé! Vet dock inte hur du skall göra med laddningen pga. USB kontakten har 5volt och om du skall ha 2 st R06 eller R03 så har dom ju bara 3 volt.. kneppigt...

Jätteknepigt...

Faktiskt så är ju 5 volt en aldeles förträfflig spänning för laddning av batterier som har en nominell polspänning som är under 5 volt. Precis vad man vill ha! Tips: Ta valfri laddningsbar apparat. Titta på batteriernas spänning. Titta på transformatorn. Titta igen på batterierna, och nu på transformatorn igen. Märker något skärskillt? Dessutom har laddningsbara batterier inte samma polspänning som primärbatterier. NiMH- och NiCd-celler har en nominell spänning om 1,2 (1,25) volt, inte 1,5.

...

Mitt förslag är tre stycken NiMH-batterier av någon liten sort, typ R03 eller R6.
Om du tänker dig någon drivelektronik som switchar upp spänningen så räcker det med ett batteri. Annars, om du bara tänker använda motstånd, måste du ha en batterispänning som är högre än diodernas framspänningsfall. Ju högre mariginal, desto fler lystimmar.

Batterierna ska laddas med en ström som är 0,1 till 0,3 C, dvs du tar kapaciteten (i mAh) och multiplicerar med nämda faktor. Sedan så ser du bara till att anpassa ett laddningsmotstånd som ger denna ström från 5 volt USB.

Höftskott: Ladda med 100 mA. Beräkna motståndet för polspänning om 3,6 volt, vilket ger standardvärdet 15 ohm för laddningen. Lysdiodernas motstånd beräknar du efter batteriernas toppspänning, och avrundar nedåt.

Vitaminrör/treorör fungerar säkert utmärkt!
Har själv byggt flertalet konstruktioner i medicinrör. Förut föredrog jag "Bamyl-S koffein"-rör eftersom de var rymliga och i metall, men någon idiot på Astra har designat om detta till ett otymligt plaströr (och ändrat smaken [på tabletterna, inte röret!] till de sämre).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

självklart kommer MBY och dominerar som vanligt :)! är inte så innte på det är med el men kan du ge mig formlerna till beräkningarna så ska det nog gå lättare att klura ut.
behöver jag inget mer än ett motstånd till laddningen?

saknar fortfarande tips till de optimala "ficklamps" LEDsen?

jag skickar ut alla möjliga läkemedel från jobbet, så något finrör kan jag någ få tag i :)!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Formler? Tja, ohms lag och effektlagen borde räcka långt, ja hela vägen, i detta fall. Det enda du behöver känna till är: U=IR och P=UI.

...och inte bara känna till, utan följa!

Det räcker som sagt med ett motstånd för laddningen, men laddningstiden får du själv ombesörja med tidtagning eller så. Motståndet måste klara av effekten (som enligt ovan ju är spänningen över det multiplicerat med strömmen igenom det). Massor av billigare laddningsbara apparater som just ficklampor, hårtrimmes, rakapparater och enklare handverktyg har faktiskt sin laddningsmekanism uppbyggd av endast ett motstånd. Användaren själv får ansvara för att laddningstiden blir bra.

Vill du ha en lite mer exklusiv laddning, använder du en konstantströmkälla. En sådan kan byggas av en vanlig spänningsregulator. Fördelen är att laddningstiden kan beräknas mer exakt. Nackdelen är att 5 volt är i minsta laget om du vill ladda det batteripack jag föreslog, med 3 * 1,2 = 3,6 volt i nominell polspänning. Lägre spänning än 3,6 volt gör det svårt att driva lysdioderna utan switchelektronik. Redan 3,6 volt är i lägsta laget för lysdioder som gissningsvis har strax över 3 volt i framspänningsfall. Du får göra en övervägning mellan brinntid och batteripackets tyngd. 4 batterier är egentligen önskvärt. Är vikten obetydligt, överväg blyackumulator i stället. Den är inte lika kräsen vad laddningstimmar beträffar, och kan underhållsladdas under lång tid. Billiga är de också.

Angående lysdioder så bestäm dig tidigt för exakt antal dioder du tänkte använda. En ide kan vara dioder med liten spridningsvinkel i mitten, och sådana med större vinkel vid sidorna. Det beror ju på vad du ska göra med din lampa. "Vanlig" belysning eller spotlight?

Edit: Ett tips: Vill du använda en "uppswitch" kan du skaffa en färdig sådan. I en solcellslampa på Jula http://jula.se/Butik/default.asp?OrderId=874479272&url=docs/p... finns en liten uppswitch som drivs av ett 1,2-voltsbatteri och driver en lysdiod. Kretskortet är bara några kvadratcentimetrar. 39 kr är inte så farligt, men tänk på att du nog behöver fler än en för flera lysdioder. Är du händig, köp en och reverse-engineera kretsen och bygg sedan flera.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

händig är jag ganska har byggt ett par enkla robotar o dylikt men det där men formler e jag inget bra på. måste låna polarens elektronik bok, så jag fattar bokstävernas innebörd i formlerna :). kunde det förr i tiden när man var ung och...nu svävar jag i väg lite.
det ska vara en hyfsat liten ficklampa, kan det vara någon ide att blanda liten och stor spridnings vinkel?
vilken affär/er har ljusstarka lysdioder?
var det dags att plugga ohms lag och ta reda på vad en "uppswitch" är och vad den gör!
angående blyacamulatorer, hur små finns det, har en på 6 volt fast den är för stor sen några på 12 volt 3.3/7/17/30AH men dom e för stora...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Den minsta vanligt förekommande storleken är 1,2/1,3 Ah, 6 volt. Finns på biltema för endast 39 kr. Det finns mindre, dock. Blyacumulatorns cellspänning är 2 volt, och encellsbatterier finns, bland annat som startbatterier för modellflygplan och bilar. Hur stora de är rent fysiskt vet jag inte.

En blyacc om 1,2 Ah, 6 V får gott och väl plats i en ordentlig handlampa (jag har 4,5 Ah i sådana), men både format och vikt gör att de inte passa i små ficklampor, speciellt inte stavformade.

Lysdioder tycker jag att du väljer efter eget huvud. Du kan ju faktiskt tänka igenom vad spridningsvinkel rent praktiskt innebär, och bilda dig en uppfattning om vilken vinkel som är bra för ditt ändamål. Blanda? Javvist.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

då blir det nog inte en blyack iallafall.

ja dioder har jag beställt 2st olika sorter: en med 6000mcd och 40 grader och en med 20000 och 20 grader.( 20st sammanlagt, kommer inte andvända alla )
ska till elfa och köpa motstånd till dom idag blir nog 4.8 volt så motstånden skall vara på 70 resp 22 ohm(börjar ju lära mig lite)

konstuktionen är fortfarande inte ordentligt genom tänkt än...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Puh! Vad skönt att någon tar initiativ att köpa motstånd, så man slipper skälla!

Men 70 resp 22 ohm? Skiljer det så mycket i ström (eller framspänningsfall) mellan lysdioderna?

Tänk också på att laddningsmotståndet behöver klara lite effekt. Inte mycket, men ett vanligt billigt 1/4W duger nog inte.

Tips: Eftersom mostånden är låga, och spänningsskillnaden mellan drivkälla och lysdioder är liten, kommer små avvikelser i motstånd leda till stor avvikelse i ström. Därför skulle jag använda metallfilmsmotstånd. Dessa är lite dyrare, men det är struntsummor för så små mängder. Dessutom hittar du med specifika värden, tex just 70 ohm. Köp också närliggande värden.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

japp det blev metalfilms motstånd! japp dioderna skiljer på att ena har 20mW och andra 60mW och 3.4 och 3.5 volt.
hoppas butiken skickat dioderna idag då! har inte fått något email av dom, tror att dom kanske blir bortsorterade, men men får ringa om dom inte kommit på måndag!
sen så har jag skaffat en batteri låda för 4st r6or. blir nog ett tunt hölje av plast som skal, montering av dioder återstår...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.