Permalänk

Datorn fryser sig när den jobbar hårt

Hej!

Jag blev tipsad av en kompis om er här på Sweclockers. Min dator är nämligen lite envis:-(

Problem:

När datorn har mycket att göra fryser den sig så att man inte kan göra någonting. Musen går inte att röra, tangenterna reagera inte och man kan inte göra nåt för att dator ska reagera på något sätt. Det blir som en stillbild på skärmen av det ögonblick då datorn frös sig. Det man kan göra är att bryta strömmen genom att slå av strömbrytaren eller genom att hålla in startknappen på burken i 10sekunder.

Det är framförallt när jag spelar tunga spel så som Battlefield2 eller WOW som problemet kommer fram, men det kan även dyka upp när jag laddar ner stora och många filer. Dock går det bra att surfa och spela musik på datorn.

Frysningarna verkar komma oftare ju längre tid datorn har varit igång. När jag precis startat den efter några timmars uppehåll kan jag kanske spela i upp mot en halvtimme innan det fryser sig. Men när den fryst sig en gång kommer frysningarna närmare och närmare varandra ju fler gånger jag försöker.

Jag har kollat temperaturen på CPUn och även bytt fläkt. Innan fläktbytet låg tempen på 45°C när jag surfade och sen när jag spelade gick den upp mot 65°C. Efter bytet ligger den på samma 45°C när den jobbar lite men den går bara upp till max 52°C när den får arbeta mycket.

Jag har formaterat och installerat om Windows men problemet finns kvar. Jag har även tagit ur ramminnena ett i taget och testat dem var för sig och tillsammans på olika sätt i de två slotten för minnena.

Vid ett tillfälle tog problemet ett annat utseende (om det nu är samma problem). Jag spelade BF2 när plötsligt grafiken löste upp sig i en mängd horisontella rader. Dock var muspekaren intakt. När jag alt-tabbade flimrade windows skrivbordet väldigt mycket (grafiken var inte upplöst i horisontella rader) men även här var muspekaren oberörd.

Ja det är nog det som jag kan beskriva. Har ni några funderingar är det bara att posta:-)

Tack!
MVH Philip

Dator:

Operativsystem Microsoft Windows XP Professional

OS Servicepaket Service Pack 2
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)

Moderkort:
CPU typ Intel Pentium 4, 3000 MHz (15 x 200)

Fläkt Artic cooler Freezer 4
Moderkortsnamn Asus P4P800S-X (4 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, LAN)

Moderkortschipset Intel Breeds Hill i848P

Systemminne 1024 MB (2 x 512 MB) (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS typ AMI (11/04/04)

Grafikkort RADEON 9600 PRO Family (Microsoft Corporation) (256 MB)

3D accelerator ATI Radeon 9600 (RV350)

Ljudkort Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller [A-2/A-3]

Lagring:
IDE Kontroller Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers - 24DB

SCSI/RAID Kontroller VAXSCSI Controller

Hårddisk Maxtor 6Y160L0 (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)

Optisk enhet _NEC DVD_RW ND-3520A (DVD+R9:4x, DVD-R9:4x, DVD+RW:16x/8x, DVD-RW:16x/6x, DVD-ROM:16x, CD:48x/24x/48x DVD+RW/DVD-RW)

Optisk enhet PJ2781Z CTS350U SCSI CdRom Device

SMART Hårddiskstatus OK

Permalänk

Du kan testa med att låta datorburken vara öppen på ena sidan medans du spelar, så ser du om det har något med värmen att göra. ( låter som graffeproblem!)

Har du klockat graffet så klocka ner det igen!!

Visa signatur

Är inte lätt och vara novis, men det går ändå!!!!

[ AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHZ ] [Gigabyte GA-MA770-DS3] [Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5] [Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB] [ Seagate Barracuda 7200 500GB Sata-300 32MB] [Leadtek 9800 GT]

Permalänk

Tack för svar! Hehe skön signatur förresten^^

Hmmm. Boxen har vart öppen hela tiden när jag försökt felsöka grejerna. Graffekortet är inte överklockat och jag har gjort rent den lillafläkten som sitter på kortet. Det känns inte varmt när man känner på det heller.

Eftersom problemet uppstår även när jag laddar ner stora och många filer kan det inte vara något annat än grafiken?

Nån som har haft ett liknande problem?

Peace out!
/Philip

Permalänk
Medlem

Dra ner Ultimate BOOt CD ifrån filarkivet här på Swec och boota sedan ifrån den skivan som du brände för att kontrollera dina komponenter i datorn. Rent spontant så låter det för mig som att moderkortet har gjort sitt men det kan även vara grafikkortet eller nätagget så kolla det genom att låna grejer av en kompis och köra med dom grejerna i burken för att se om den då hänger sig.

Permalänk

Problemet verkar ha löst sig själv nu. Har inte hunnit testa boot cd:n men just nu verkar datorn fungera fint. När den förr frös av sig själv rätt snabbt så kan jag nu spela felfritt i hittills 2,5 timmar i streck.

men ni ska ändå ha ett stort Tack för era svar och råd
/Philip

Permalänk
Medlem

Har också haft problem när jag laddat hem saker snabbt. Det var då hårddisken som inte han skriva/läsa om jag kommer ihåg rätt. I alla fall så låste sig datorn totalt då.

Permalänk
Medlem

Testa att byta plats på minnena... elller sätta dem så dem inte jobbar i dual channel

Permalänk
Vila i frid

Jag har EXAKT samma problem, och inte en aning om vad jag ska göra!!!

Ska prova med det där programmet och minnerna, men om inte de hjälper, e de att byta mobo då ?

Edit: haha det lät roligt!

Visa signatur
Permalänk

kanske inte riktigt amma sak men iaf

när jag fick denna datorn så frös den efter typ 5 min igång
vi lämnade in på garanti och de bytte allt och upptäckte tilslut att nätagget var lite lätt konstigt så jag skulle börja där