AMD presenterar Fab38

Permalänk
Melding Plague

AMD presenterar Fab38

Läs nyheten: AMD presenterar Fab38

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir det inte billigare at bara bygga en ny fabrik?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Blir det inte billigare at bara bygga en ny fabrik?

Eh... Vet du hur mycket en sån fabrik kostar?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Eh... Vet du hur mycket en sån fabrik kostar?

För 18 miljarder får jag ett mindre land för samt några 100 000 slavar till att driva det.

Beror givetviss på hur stor produktions kapacitet fabriken ska ha, vilket jag inte ser nämns i artikeln..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
För 18 miljarder får jag ett mindre land för samt några 100 000 slavar till att driva det.

Beror givetviss på hur stor produktions kapacitet fabriken ska ha, vilket jag inte ser nämns i artikeln..

Då vill inte jag köpa processorer från din Fabrik

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Då vill inte jag köpa processorer från din Fabrik

Ohh buhuh.. välkommen till modern marknadsekonomi

Permalänk
Medlem

MOrKiz vs AMD:s ekonomichefer: 1-0. Eller?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd

Det krävs ju så enormt mycket större investeringar om man ska bygga en helt ny fabrik, i form av infrastruktur (vägar, el, osv.). Ska man dessutom bygga en ny fabrik på en plats där ingen sådan industri finns ska man flytta dit alla ingenjörer, lära upp alla arbetare (det handlar ju inte precis om att pressa en plastskiva till en leksak), och så vidare.

Det kan därför löna sig för AMD och Intel att bygga ut existerande anläggningar i högkostnadsländer som Tyskland och Israel, är min gissning.

Permalänk
Medlem

gött men det var på gränsen att det tog för lång tid, kommer glömma att det blit nån förändring om inte nån påminner mej.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pod
Det krävs ju så enormt mycket större investeringar om man ska bygga en helt ny fabrik, i form av infrastruktur (vägar, el, osv.). Ska man dessutom bygga en ny fabrik på en plats där ingen sådan industri finns ska man flytta dit alla ingenjörer, lära upp alla arbetare (det handlar ju inte precis om att pressa en plastskiva till en leksak), och så vidare.

Det kan därför löna sig för AMD och Intel att bygga ut existerande anläggningar i högkostnadsländer som Tyskland och Israel, är min gissning.

Ganska logiskt antagande om nu ingen annan såg det:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Vad kostade det att bygga fabriken från början?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Vad kostade det att bygga fabriken från början?

Enligt de första pressmeddelanden från AMD skulle den kosta 2 miljarder Svenska kronor. De fick dock ett bidrag från den Tyska staten på cirka 5 miljarder Svenska kronor. De har även köpt utvecklingsutrustning från företaget Axcelis för 3 miljoner Amerikanska dollar i september förra året.

Den totala kostnaden för Fab36 ligger nog hur som helst på en extrem summa pengar. Fab38 kommer inte kosta lika mycket då infrastruktur och lokaler redan finns. Men 45 000 wafers är inte direkt billigt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

18,5 miljarder är möjligtviss inte ett tryckfel i sammanhanget?

Inte för jag vet men har den kostat 7miljarder att bygga låter 18,5miljarder till för en utbyggnad lite väll?

Permalänk
Medlem

Det de gör är väl i princip bara att byta ut maskinerna i fab30 mot samma typ som i fab36, så byggnaden och allt annat lär ju vara kvar intakt!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
18,5 miljarder är möjligtviss inte ett tryckfel i sammanhanget?

Inte för jag vet men har den kostat 7miljarder att bygga låter 18,5miljarder till för en utbyggnad lite väll?

7 miljarder dollar maybe?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kul att AMD kommer igång med 65nm ungefär samtidigt som Intel går över till 45nm..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
7 miljarder dollar maybe?

Svarar dig med att citera Kr^PacMan, tycker dock det låter lite extremt med 18miljarder bara, men men, vad vet jag.

Citat:

Enligt de första pressmeddelanden från AMD skulle den kosta 2 miljarder Svenska kronor. De fick dock ett bidrag från den Tyska staten på cirka 5 miljarder Svenska kronor.

Permalänk

Jag som trodde tyskland hade brist på pengar, regeringen uppmannade ju tydligen de tyska folket att semestra i landet och och inte åka utomlands. Men hur som helst så blir de nog bäst med besultet dem tagit. Nä de hade nog kostat bra mycket om en ny fabrik skulle resas. Blir spännande att se hur AMD's 65nm teknik kommer stå sig mot Intel.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Tyska staten räknar med att få igen pengarna i form av skatter, slippa socialbidrag, ännu fler arbeten skapas osv, precis som sverige slänger in pengar i volvo och saab när det blir snack om det. Fast var det inte EU bidrag?

Permalänk
Medlem

18,5 miljarder Svenska kronor?

Det är ju lite mer än man kan krafsa ihop på en förmiddag om det stämmer.

Permalänk

Fab36 kostade ca 23 miljarder kronor att bygga.

http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=3197

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Svanto
Fab36 kostade ca 23 miljarder kronor att bygga.

http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=3197

där fick nog vi alla det svaret alla väntade på:P