Beslutsångest TFT eller CRT!?

Permalänk

Beslutsångest TFT eller CRT!?

Imorgon ska jag köpa en ny skärm efter att det ärendet med Datorbutiken.com äntligen är avslutat. Ni som läst mina tidigare trådar om just Datorbutiken.com förstår att nya skärmen inte kommer köpas från dom

Efter att den 20.1" TFT Samsung jag köpte först hade en död pixel så blir man ju nojjig. Jag jobbar mycket med grafik och döda pixlar är som en finne, man vet att den är där -den stör och man vill klämma den.

http://www.samsung.com/se/products/monitors/crt19_21/index.as...
Ett gäng sköna CRT. Ganska slimmade numera faktiskt.

Annars har jag tänk köpa Samsungs 19" med pixelgaranti:
http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/960bf.asp

Kom med lite bra synpunkter! Måste ha en ny skärm imorgon.
Den får kosta upp till en 5k. Sen blir man snål

Permalänk

en CRT skärm är ju överlägsen om du ska spela. Fina färger på CRT också. Enda nackdelen är väl att de tar mer plats..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
en CRT skärm är ju överlägsen om du ska spela. Fina färger på CRT också. Enda nackdelen är väl att de tar mer plats..

den enda nackdelen är väl

*högre strömförbrukning
*mer värmeutveckling
*sämre skärpa vid ordbehandling
*ofast fulare
*jobba att bära med sig till LAN

ja, lite fler än EN nackdel har dom nog, även om TFT också har sina brister

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

jag kör CRT
har man platts och inte bryr sig om det estetiska så får man ju större och bättre bild till mindre peng.. men TFT skärmar blir ju bättre och går ner i pris så inom en snar framtid så ska jag ha 2st 20"+ widescreen skärmar

nu har jag en 21" och en 17" crt skärmar och det är helt ok men inte så snyggt
vill dock ha widescreen.. så nice.. ryms en massa på samma gång

Permalänk

Tycker inte att ex Samsungs CRT är speciellt fula, eller så stora som dom var tidigare.

Att den drar mer ström kvittar.
Stor, jo det är inget +...

Men vad svårt.. Vilket I-landsproblem

Permalänk
Medlem

spelar du mkt ska du köra crt. sen e crt bra om du vill bli stark när du bär med den till LAN. lägg en 5kr i morsans plånbok varje månad så har du kompenserat för strömmen
kör själv en 21 crt och är mkt nöjd, en iiyama vision master pro 510 kör på 1280*1024 @ 180hz det e ganska bra anser jag. och dom där nya crt'na lär ju vara ganska bra.
sen så är texten knivskarp på min.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Som tur är bor jag inte med morsan längre så elen får jag pynta för själv

Men det här är inte lätt, fan det ska vara kul att köpa ju!

Permalänk
Medlem

elen är ju mest något man säger, givetvis kvittar det. Det är anledningen till att det drar ström jag tänker på, effekten, dvs värmeutveckling, "värma kråkor".

Att man blir starkare av att bära, hm, ja, kanske det, frågan är om du inte förstör dig mer än det gör nytta i långa loppet.

Aka: tro faan att du ser vad det står i 1280*1024 på 21" det kan mormor med

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WmB
den enda nackdelen är väl

*högre strömförbrukning
*mer värmeutveckling
*sämre skärpa vid ordbehandling
*ofast fulare
*jobba att bära med sig till LAN

ja, lite fler än EN nackdel har dom nog, även om TFT också har sina brister

Skojar du? ingen normal människa har problem med de där "nackdelarna"

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WmB
elen är ju mest något man säger, givetvis kvittar det. Det är anledningen till att det drar ström jag tänker på, effekten, dvs värmeutveckling, "värma kråkor".

Att man blir starkare av att bära, hm, ja, kanske det, frågan är om du inte förstör dig mer än det gör nytta i långa loppet.

Aka: tro faan att du ser vad det står i 1280*1024 på 21" det kan mormor med

man blir en MAN av att bära stor och biffig, sen så klarar inte din mormor att se när jag zoomar ut jätte mycket och snor hennes glasögon

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

jag ser ingen fördel med en crt längre tycker inget är bättre inte ens priset nu mera .

förmodligen det sista jag skulle köpa tror en igloo i sahara kommer långt innan.

Visa signatur

tjopp

Permalänk

Strålning ;p

Permalänk
Medlem

än så länge så sätter priset stop för mig.. för att kunna köra 1600x1200 med lika bra bildkvalitet som en 7000:- 21" CRT så får man betala massor.. men någon gång så

Permalänk
Medlem

för 7000 kr kan du köpa en 24 tums tft . och ha den 7000 kr crt skärmen som fotpall.

Många sitter helnöjda med sin gammla crt skärm för dom är nöjda och har inte sett annat hälsade på en kompis en en gammal crt han tyckte det var fantastisk bild på tills jag ställde upp min 2490 kr wide tft på sidan . 2 dar senare kastade han sin crt , klev ut ut grottan och sa jo men visst det är 2000 talet nu . (mja kanske inte det sista men vore bra tufft)

Visa signatur

tjopp

Permalänk
Medlem

Once you go black...erhh *host* TFT you wont go back.

Nej men seriöst om du är rädd för döda pixlar osv så tycker jag att du ska gå in till en lokal datorhandlare och kolla där. För om det då skulle bli problem så går det (förhoppningsvis) lätt att byta. Sedan kan du väll be dom i datorbutiken sätta upp dom två tft och crt skärmarna brevid varandra och bestämma utifån det. För 5000:- kan dom ju jobba lite.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Skojar du? ingen normal människa har problem med de där "nackdelarna"

Var det ironi eller sarkasm? För jag måste säga att jag har problem med skärpa, och även den instabilitet som CRT skärmar alltid har oavsett upplösning och uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Det var sarkasm på allra högsta nivå. Min mamma hade kanske klagat på de punkterna Klarar man inte att bära en skärm på max 20kg så får man bannemej börja äta gröt

*högre strömförbrukning (vem fan bryr sig?)
*mer värmeutveckling (varmt e skönt)
*sämre skärpa vid ordbehandling (vem fan ordbehandlar??)
*ofast fulare (om du köper en vit kanske, min är snygg..)
*jobba att bära med sig till LAN (är du spinkig? o hur ofta åker man på lan? jag har inte vart på nåt än o det blir nog aldrig av)

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Det var sarkasm på allra högsta nivå. Min mamma hade kanske klagat på de punkterna Klarar man inte att bära en skärm på max 20kg så får man bannemej börja äta gröt

*högre strömförbrukning (vem fan bryr sig?)
*mer värmeutveckling (varmt e skönt)
*sämre skärpa vid ordbehandling (vem fan ordbehandlar??)
*ofast fulare (om du köper en vit kanske, min är snygg..)
*jobba att bära med sig till LAN (är du spinkig? o hur ofta åker man på lan? jag har inte vart på nåt än o det blir nog aldrig av)

det handlar inte om att klara av att bära. Strömförbrukning förklarade jag. Mer värme är inte alltid skönt, och knappast effektivt. Läs på om min prescott en gång,finns fler som anser det onödigt att värma kråkorna. Tror du crt vinner en omröstning om stilighet, tycker jag du ska starta en. Och till LAN kan du fasen inte ens påstå att crt är en fördel.

Vore det positivt med tyngre prylar hade nog tillverkarna på Lian-Li kunnat gå hem. Lättare är bättre

lägg ner detta nu, bara för att du är i "jag skiter i vilket och mamma är alltid dum-åldern" behöver det inte gå ut över oss...

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk

Det blev en Samsung 19" 960BF.

Mycom gick jag in till idag, dom har en butik vid hötorget.
Frågade om dom kunde testa den för att se att den var ok.
Det gjorde dom utan minsta problem. Så bra service!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Det var sarkasm på allra högsta nivå. Min mamma hade kanske klagat på de punkterna Klarar man inte att bära en skärm på max 20kg så får man bannemej börja äta gröt

*högre strömförbrukning (vem fan bryr sig?)
*mer värmeutveckling (varmt e skönt)
*sämre skärpa vid ordbehandling (vem fan ordbehandlar??)
*ofast fulare (om du köper en vit kanske, min är snygg..)
*jobba att bära med sig till LAN (är du spinkig? o hur ofta åker man på lan? jag har inte vart på nåt än o det blir nog aldrig av)

Det är inte vikten som är problemet, det är de andra faktorerna.
Vem som ordbehandlar, de som har ett jobb att sköta alternativt använder word/OO för att skriva tekniska rapporter/examensarbeten mm. (Vilket du säkerligen inte är i närheten av när din mors synpunkter är viktigare än dina egna.)

I och för sig är inte skärpan så viktig för mig vid ordbehandling som vid cadning/rendering/modellering.

Har personligen inga problem med att en CRT väger mer än 20kg så länge den ger bättre bild än min TFT vilket den inte gör i och med att jag alltid får röda/rinnande ögon och huvudvärk från CRT-skärmar.

Till Bilskirne, grattis till en ny skärm och slit nu inte ut den direkt.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalerov
Once you go black...erhh *host* TFT you wont go back.
/kale

För mig var det tvärtom, spelupplevelsen blev så mycket sämre för mig och då talar jag inte om ghosting. Köpte en helt prisvärd testvinnare och nu ska jag sälja den till min bror och köpa en begagnad highend 19" CRT istället. Skulle gärna behålla den då den är så jävligt snygg, men hellre en stor ful klump som presterar fint istället.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det mest negativa med TFT idag är betraktningsvinkeln. Undrar hur länge det dröjer tills de är lika som en CRT på den punkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffo2
Det mest negativa med TFT idag är betraktningsvinkeln. Undrar hur länge det dröjer tills de är lika som en CRT på den punkten.

troligtvis ungefär lika länge som det kommer ta att få en crt att väga som en tft.

De har sina för och nackdelar, precis som fram eller bakhjulsdrift på bilar.

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WmB
troligtvis ungefär lika länge som det kommer ta att få en crt att väga som en tft.

De har sina för och nackdelar, precis som fram eller bakhjulsdrift på bilar.

Antagligen snabbare och då är crt historia. Det går snabbt om man blickar tillbaka. Framhjulsdrift har ju nästan alla nya bilar idag. Enbart fördelar med det om man kan köra bil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffo2
Antagligen snabbare och då är crt historia. Det går snabbt om man blickar tillbaka. Framhjulsdrift har ju nästan alla nya bilar idag. Enbart fördelar med det om man kan köra bil.

hah, nu är detta inget bilforum, så jag lägger mig, men snälla!

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

beaktningsvinkeln är dålig på tft det är sant , men sitter folk inte rakt framför skärmen å spelar ?
sen finns det ingen strålnings fri crt sitter man både på jobbet å hemma som jag är det inget allternativ alls ..

Visa signatur

tjopp

Permalänk
Medlem

Det sämsta med TFT är väl att om man har en stor som kör säg, 1600*1200, orka hålla på att hålla sin dator uppgraderad så man kan köra alla spel i 1600*1200, blir sjukt dyrt. Ja, nackdelen är ju då att man få sämre bildkvalite.
Men hur mycket sämre blir den?
Nån som har en TFT som körs i 1600*1200 eller liknande som kan visa på hur stor förlust det blir om man kör ett spel i säg, 1280*960(1024?) eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem

TFT utan att tveka.

Herregud, NÄR ska ni CRTälskande "gamers" sluta att dyrka eran klump till monitor och gå över till TFT som har en drös med fördelar jämfört med CRT.

jag själv har haft många CRTskärmar tills jag gick över till TFT och det är en väldigt positiv skillnad.

Och snälla SLUTA köra med argumentet "Det är bättre responstid bla bla" "Jag märker eftersläpningar! CRT FTW"

Visst finns det TFT som har dålig responstid och släpar efter och har dålig betraktningsvinkel. Jag själv har en LG 17" TFT och jag har _ALDRIG_ märkt några problem med eftersläpningar eller "lagg" eller vad ni säger ;P

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att hitta en TFT som ger bättre bild än min min
19" LG FLATRON. Har aldrig riktigt förstått hysterin kring TFT. När de
kom betalade folk dubbelt så mycket för sämre bildkvalité ???

Nu har dock priserna gått ner och och DVI börjar bli standard så nästa
skärm lär bli en TFT. Hoppas bara jag slipper döda pixlar och kan spela
i den upplösning som passar mig och inte min TFT....

Permalänk
Medlem

köpte mig min första tft i fredags (samsung 940bf) Hade inbilldat mig att det skulle va laggigt o lira på den men icke. Kan köra 1024*768 likväl men man tar lite på skärpa men inte så mycket att jag stör mig på det iaf. Sen att i vissa spel får tillämpa v-sync för att eliminera tearings är inte heller så upphetsande.

Men det är nog så skön skärm att beskåda samt väldigt skarp i native upplösning så jag super nöjd än så länge. Fastän jag var minst lika skeptisk som er andra som fundera på en nu. Sen att den är snyggare estetisk och behändig är som jag ser det ett stort plus.

Kan varmt rekomendera den till folk med hög presterande dator