Returfrakt vid reklamation av vara

Permalänk
Medlem

Returfrakt vid reklamation av vara

Hejsan!

Jag skall reklamera en defekt vara och nu undrar jag blir tvungen att betala returfrakten. Det är ju knappast mitt fel att det har levererats en defekt vara till mig.

Kan jag kräva att företaget betalar frakten eller åker jag på att betala flera hundra kronor för deras miss?

Letade lite i distansavtalslagen, men kunde inte hitta något som tog upp dethär. Vad är det som gäller?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Enligt konsumetköplagen ska säljaren stå för alla dina kostnader i samband med reklamation. Du är dock tvungen att se till att kostnaderna hålls nere så mycket som möjligt. Säljaren ska således stå för returfrakt om det handlar om en defekt vara.

Men det är viktigt att du vet att varan är defekt annars kan du få betala både frakt och undersökningsavgift.

Permalänk
Medlem

Re: Returfrakt vid reklamation av vara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Hejsan!

Jag skall reklamera en defekt vara och nu undrar jag blir tvungen att betala returfrakten. Det är ju knappast mitt fel att det har levererats en defekt vara till mig.

Kan jag kräva att företaget betalar frakten eller åker jag på att betala flera hundra kronor för deras miss?

Letade lite i distansavtalslagen, men kunde inte hitta något som tog upp dethär. Vad är det som gäller?

Du skall kontakta företaget angående frakten innan du skickar.
En del företag skickar ut fraktsedel där mottagaren betalar frakten.
Har du då betalt frakten själv kan det bli lite krångel med återbetalning.

Sen finns det företaget som vidhåller att du skall stå för frakten dit och dom tillbaka (inte helt ovanligt). Kontakta isåfall konsumenvägledaren i din kommun.

Vilket företag gäller det?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Returfrakt vid reklamation av vara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Du skall kontakta företaget angående frakten innan du skickar.
En del företag skickar ut fraktsedel där mottagaren betalar frakten.
Har du då betalt frakten själv kan det bli lite krångel med återbetalning.

Sen finns det företaget som vidhåller att du skall stå för frakten dit och dom tillbaka (inte helt ovanligt). Kontakta isåfall konsumenvägledaren i din kommun.

Vilket företag gäller det?

Det var precis så jag tänkte, det var just därför jag ville få det bekräftat. Företaget i fråga är antec som vill att jag skall skicka ett paket till rotterdam. Det Skulle kosta 450+ för en privatperson att skicka.
Om jag snyltar på jobbets avtalspriser så kostar det ändå 150 spänn. 450 spänn är ju faktiskt ½ av nypriset på ett nätagg.

Notera att antec inte på något sätt sagt att jag skall betala frakten, dock ville jag veta hur det låg till innan jag skulle skicka in det - så man har kött benen, i fall att.

Jag återkommer med en rapport om hur det går.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Returfrakt vid reklamation av vara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Det var precis så jag tänkte, det var just därför jag ville få det bekräftat. Företaget i fråga är antec som vill att jag skall skicka ett paket till rotterdam. Det Skulle kosta 450+ för en privatperson att skicka.
Om jag snyltar på jobbets avtalspriser så kostar det ändå 150 spänn. 450 spänn är ju faktiskt ½ av nypriset på ett nätagg.

Notera att antec inte på något sätt sagt att jag skall betala frakten, dock ville jag veta hur det låg till innan jag skulle skicka in det - så man har kött benen, i fall att.

Jag återkommer med en rapport om hur det går.

Ok, så det gäller ett företag utanför Sverige och då gäller inte svenska
konsumentköplagen. Däremot finns regler inom EU.
Hur dessa är till punkt och pricka kan du få svar av
konsument Europa.

Varför skall du skicka det till Antec?
Har du köpt den utomlands?
För har du köpt den i Sverige kan du alltid
reklamera den där du köpte den.
(Eftersom det var fel på den vid leverans antar
jag att det inte är tillverkarens garanti du åberopar)

Permalänk
Medlem

Varan är köpt i sverige, men då det rör sig om ett känt problem skulle man tydligen kontakta antec direkt. De har fortfarande inte svarat på hurvida de vill betala för frakten, det känns som om de helt plötsligt börjat ignorera mig : /

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Är det den svenska återförsäljaren som sagt att du ska skicka den direkt till antec?
Vilken är återförsäljaren? Det finns som sagt de återförsäljare som kan påstå vilka dumheter som helst bara de slipper stå för några kostnader.

Visa signatur

JMFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Varan är köpt i sverige, men då det rör sig om ett känt problem skulle man tydligen kontakta antec direkt. De har fortfarande inte svarat på hurvida de vill betala för frakten, det känns som om de helt plötsligt börjat ignorera mig : /

Menar du att du köpt nätdelen nyss och den var
sönder när du fick den?

I så fall skall du lämna den till butiken och inget annat.
Lämnar de 1års garanti skall de ta emot varan
under den tiden,

Är det datorhandel som du handlat av?

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte handlat av datorhandel.
Det handlar om ett känt kompabilitetsproblem mellan Asus-moderkort och de tidigare revisionerna av antecs neo he nätagg. I och med att problemet är kännts säger antec själva att man skall vända sig till dom om man drabbats.

För övrigt skulle jag aldrig handla av ett företag som datorhandel. Jag har handlat av komplett, men då de knappast skulle hitta "felet" om de började felsöka nätagget så känns det säkrast att skicka in det till antec. För mer info, scrolla ner till den gula boxen på denhär sidan http://www.silentpcreview.com/article273-page5.html

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

hahaha har samma probs med mitt abit k8n sli och antec neo power 480watt, tråkigt att jag då skickade mobot för felsökning...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Den gången jag skickade in en defekt vara till komplett.se har jag för mig att det fanns en ruta "inkompitabel med hårdvara" när man skulle kryssa i vad det var för fel.
Testa att kontakta komplett.se och se vad de säger.

Permalänk
Medlem

kanske får göra det...men jag tror nätagget är på väg att dö, eftersom mitt gamla mobo buggade som satan mot slutet kunde inte klocka eller någonting och jag har haft en del andra underliga problem med det oxå, men så ärvde min bror datorn och på hans funkar det klockrent och superstabilt med ganska så hög klock, hans agg är ett billigt för en 350 spänn medan mitt kostade runt tusen kr...kanske får köra budget agg nästa gång

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.