Intel tror på att AMD köper ATI?

Permalänk
Melding Plague

Intel tror på att AMD köper ATI?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tufft. Men jag gillar det inte.

Permalänk
Medlem

inte jag heller.. låt ati vara för fan...

Permalänk

Jag tycker det låter väldigt intresant. Både AMD och ATI har legat mig varmt om hjärtat.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

skulle hellre vilja se amd och nvidia

skulle vara coolt med en geforce 8 med amd dual core
om detta händer(AMD+ATI) så blir nog det bolaget svårslaget.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

jag tycker inte att det är något fel med det. jag menar de skulle kunna göra några grisigt bra grejjer tillsammans. Tänker också på de nyheterna om de "nya crossfire". det skulle vara bra ifall de sammarbetade med AMD för att få allt att funka perfekt.

visst.. Conroe kommer att äga, men hur länge? antagligen inte för länge då de nya processorerna från AMD kommer bara några månader efter. Folk som tror att AMD och AM2 e dött bara för att de processorerna som finns till AM2 idag inte är bättre än vad Conroe kommer att vara då de kommer ut. Det är bara löjligt, att jämföra en processor-familj som är relativt gammal med en som inte ens kommit ut...

Nej, AMD och ATi kommer nog att göra bra saker tillsammans

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk

Kan någon förklara vad som skulle vara negativt?

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

vore ju rätt najs, alltid tyckt bäst om både AMD och ATI

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem

Då vill jag kunna få mycket AA

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

mycket intressant, ska bli kul att följa detta!

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Avstängd

intressant,ati sämst på grafikkort o amd säms på cpuer i dagsläget
kan bli kul o se vad som händer nu.
undra hur utvecklingen av fysikkorten påverkas av det här också

Permalänk
Avstängd

Vad är det folk är så mycket emot. Finns väl inget negativt som skulle komma ur det för oss. Eventuellt att några på TSMC som skulle få mindre att göra. Några arbetslösa taiwanerer som dessutom antagligen hittar andra chip att tillverka är väl inget att bry sig om?

Och Gabriel15? ATI gör väl inte sämst grafikkort? Det är väl subjektivt, beror ju på vad man ska göra med kortet. Och i dagsläget så är AMD bäst på stationära PC-processorer och x86-baserade serverprocessorer. Och har varit det i 3 år. Och haft ledningen den stora majoriteten av tiden dom senaste 7 åren.
Om några månader kan du kanske säga att Intel gått om.

Permalänk
Avstängd

Ett rykte i två steg Det ryktas att någon tror.

Vilken "nyhet"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad är det folk är så mycket emot. Finns väl inget negativt som skulle komma ur det för oss. Eventuellt att några på TSMC som skulle få mindre att göra. Några arbetslösa taiwanerer som dessutom antagligen hittar andra chip att tillverka är väl inget att bry sig om?

Och Gabriel15? ATI gör väl inte sämst grafikkort? Det är väl subjektivt, beror ju på vad man ska göra med kortet. Och i dagsläget så är AMD bäst på stationära PC-processorer och x86-baserade serverprocessorer. Och har varit det i 3 år. Och haft ledningen den stora majoriteten av tiden dom senaste 7 åren.
Om några månader kan du kanske säga att Intel gått om.

För att inte nämna de prisvärdaste processoerna.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad är det folk är så mycket emot. Finns väl inget negativt som skulle komma ur det för oss. Eventuellt att några på TSMC som skulle få mindre att göra. Några arbetslösa taiwanerer som dessutom antagligen hittar andra chip att tillverka är väl inget att bry sig om?

Och Gabriel15? ATI gör väl inte sämst grafikkort? Det är väl subjektivt, beror ju på vad man ska göra med kortet. Och i dagsläget så är AMD bäst på stationära PC-processorer och x86-baserade serverprocessorer. Och har varit det i 3 år. Och haft ledningen den stora majoriteten av tiden dom senaste 7 åren.
Om några månader kan du kanske säga att Intel gått om.

Håller med. En dag kommer ATI göra bättre kort än nvidia, som det var på ATIs R300 tid när Nvidia hade FX serien, sen kommer det svänga igen och nvidia kommer vara snabbare osv osv... Samma sak med Intel och AMD

Men i överlag så har alltid ATI och nVidia gjort bra produkter, förutom en del misstag, men det gör alla tillverkare nångon gång, man måste göra misstag för att bli bättre.

Hade inte vi haft den stenhårda konkurannsen idag så hade vi suttit på 266mhz prollar idag.

Permalänk

Rätt passande. Jag funderar lite smått på att skaffa conroe när det kommer (har AMD nu), och ett ATI-kort köper jag nog inte igen den närmaste tiden :). Så: slå er ihop så mycket ni vill, mig kommer ni inte åt!

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk

Känns väldigt konstigt. En sammanslagning av AMD och nVidia skulle vara mer logist, specielt pågrund av den starka samarbete AMD och nVidias nForce chip. Men AMD har inte kapital att köpa/slå sig ihop med nVidia eftersom nVidia är mer värd än ATI, nästan dubbelt så mycket mer värd har jag läst.

Jaja, hoppas allt detta är bara rykte och förblir rykte.

Citat:

En dag kommer ATI göra bättre kort än nvidia, som det var på ATIs R300 tid när Nvidia hade FX serien, sen kommer det svänga igen och nvidia kommer vara snabbare

Det är snarare att nVidia gjorde sämre kort än ATI än att ATI gjorde bättre kort än nVIdia. Men det är en lek med orden.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

om nu AMD+ATi=sant blir då oem=AMD+nvidia=falskt?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Kan någon förklara vad som skulle vara negativt?

Är väl sällan/aldrig bra med monopol?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

om det händer kanske man får se ett intel och nvidia samarbete.. då skulle det inte bli monopol, utan bara riktigt bra grejjer från tillverkarna.

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Är väl sällan/aldrig bra med monopol?

Men för helvete. Det blir inget monopol. Blir det ett monopol om AMD köper Heinz?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Är väl sällan/aldrig bra med monopol?

Varför skulle det bli monopol för att AMD köper ATI? De säljer ju helt olika grejor. Det som blir resultatet är väl ett större företag som säljer det AMD och ATI gör idag. Fast med större resurser då.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Jag tycker att AMD kan gå ihop med nvidia i så fall

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Är väl sällan/aldrig bra med monopol?

Stämmer bra, nästan aldrig bra med monopol. Men varför tar du upp det? Har du glömt bort Intel och Nvidia kanske?

Med ditt påstående till grund skulle alltså t.ex.:
Generalmotors ha monopol på hela biltillverkningsindustrin
Och ICA livsmedelsindustrin?
---
OCH att AMD och ATI måste slås ihop för att bli en seriös konkurrent till Intel och Nvidia är skrattretande. Just nu är AMD bäst på processorer, men det kommer nog ändras inom dom närmsta månaderna. ATI's X1900 serie är vad jag har sett och hört väldigt bra, jämfört med Nvidia's 7900GT@hetsbygge.se.

Visa signatur

Asus G75V

Old baby:Amd 64 3000+ Winchester @ 3800+, ASUS A8N SLI, Corsair Twinx 1024 C2, Gainward 7800GT(470/1300), Tagan 420W X-eye, Samsung Syncmaster 730 BF, Samsung Spinpoint P120 250GB, Antec Plusview II, 3Dmark, 05: 8047, 06: 4045

Permalänk

det negativa med detta är ju att AMD då kommer favorisera ATI-graffar på mobosarna till deras CPUer, vilket i slutänden gör att konsumenten inte får samma valfrihet, eftersom man då nästan MÅSTE köpa ATI graffe för att få ut bäst prestanda av datorn. Som det är idag så spelar det inte SÅ stor roll vilket graffe man väljer, även om jag själv föredrar Nvidia+AMD kombinationen pga nforce-kretsarna och att jag haft problem på ett eller annat sätt med typ alla ATI kort jag haft.

Nu kanske inte alla tänker som jag, men jag har hållit mig till just AMD+Nvidia en längre tid, både dom datorer jag byggt till mig själv och till andra. Om man kollar vad som kommer ut på marknade nu, och inom en kort framtid, så är jag mer benägen att hålla mig till Nvidia och byta till en intel, istället för att byta till ett ATI kort igen. Det förlorar AMD på, om än inte mycket, när det bara gäller mig, men jag kan inte vara den enda som tänker så tycker jag.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Köper AMD upp ATi så blir ju nVidia den enda riktiga grafikkortstillverkaren på marknaden (integrerat skräp och sånt borträknat). Visst, ATi-delen lär antagligen få fortsätta göra grafikkort, men det blir ju antagligen under AMDs namn.

Anledningen till att jag skrev det jag skrev är att ATi inte kommer ha någon direkt egen vilja, utan nVidia blir enda stora grafikkretstillverkaren som är fristående. Är mitt påstående helt åt skogen så får ni väl ignorera dom posterna.

För min del får gärna ännu fler tillverkare börja göra grafikkort så att priserna sjunker till vettiga nivåer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Ohh... Om detta stämmer så hoppas AMD då satsar på marknaden med integrerade grafikkort med en liten gnutta bättre 3D-prestanda än Intels integrerade grafikkretsar.

För övrigt så väntar jag på ett moderkort för någon mobilprocessor eller AM2 med ett bättre 3D-presterande integrerat grafikkort med minst DVI-I (eller DVI-D + VGA) och TV-ut. Ett stort plus i kanten hade varit en HDMI-utgång också brevid DVI-I/D, en för vanliga skärmen och en till (framtida) hemmabioanläggningen.

Permalänk
Medlem

ni har missuppfattat det hela ... ryktet gäller ett uppköp inte en sammanslagning. precis som att ford äger volvo men volvo tillverkas endån för sig och det enda ford gör är att sätta press på att volvo ska leverera och att ford kan gå in med kapital för att kunna utveckla bättre modeller.

det jag kan tänka mig blir verklighet med uppköpet är att AMD ger ATI möjligheten att bygga en fabrik som påminner om AMD's egna som är lika flexibel. dels får ATI en högre kapacitet och samtidigt kunna lägga om framställningen av chip på ett mycket enkelt sätt så att dom blir med produktionslönsamma och kan konkurrera med lägre priser.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Tror inte AMD kan köpa ATI ens om de vill, jag tvivlar starkt på att de har resurser för det, för det första.
Sen är AMD i en period då de behöver vara ytterst fokuserade på kärnverksamheten, ett uppköp skulle innebära mycket mer problem än annat i det korta perspektivet. Och det är inte vad AMD behöver just nu.

Bara mina tankar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
ni har missuppfattat det hela ... ryktet gäller ett uppköp inte en sammanslagning. precis som att ford äger volvo men volvo tillverkas endån för sig och det enda ford gör är att sätta press på att volvo ska leverera och att ford kan gå in med kapital för att kunna utveckla bättre modeller.

det jag kan tänka mig blir verklighet med uppköpet är att AMD ger ATI möjligheten att bygga en fabrik som påminner om AMD's egna som är lika flexibel. dels får ATI en högre kapacitet och samtidigt kunna lägga om framställningen av chip på ett mycket enkelt sätt så att dom blir med produktionslönsamma och kan konkurrera med lägre priser.

AMD har definitivt inte råd med ett uppköp OCH ett extra fabriksbygge. TSMC får nog göra ATIs chip i fortsättningen också. ATI är nog inte tillräckligt stort för att det ska löna sig med egna fabriker på det viset.
Det AMD kan tänkas vilja komma åt är att dom kanske lättare ska köra med integrerad grafik. Men framförallt är det väl en fråga om att få patent. Och i fortsättningen kan dom göra chipsets med ATI bättre, och på sätt ha ett eget chipset stöd som intel har. Och som AMD brukar ha i början av ett processorsläpp. Det skulle innebära råstabila chipsets förvörigt.

Men nej, jag tror inte det blir något av sammanslagningen. Kostar för mycket och för lite att vinna. Men det är inte säkert. Intel kanske bara "tror" på det för att sprida osäkerhet bland konkurenters aktiehandel.