Permalänk
Medlem

Datorn startar ej

Min dator vill inte starta ordentligt, det ända som händer när jag startar den är att hårdisken och fläktarna går igång men det syns inget på skärmen. Problemet uppstod efter att jag bytt moderkort och grafikkort i datorn. Jag har ingen aning om vad felet kan va, har kollat allt jag kan komma på. En sak som är lite konstig är att datorn startar direkt när jag stoppar i nätsladden utan att jag behöver trycka på knappen, vet inte om det har med saken att göra.

Tacksam för svar!

Mvh Tengis

Permalänk
Medlem

Grundregeln efter ett byte av ett moderkort är en formatering av operativsystemet.

Bit i sura äpplet och formaterar om din dator och sedan lägg in nya fräscha drivrutiner så ska din dator fungerar normalt.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Datorn startar ej

Det är jag medveten om, men hur ska man kunna göra det om man inte ser nått på skärmen? Jag har fyra lysdioder bakom min dator och med hjälp av dem så kan man läsa ut eventuella systemfel och enligt dem så fastnar datorn i ett läge som heter "Decompressing BIOS image to RAM for fast booting".

Permalänk
Avstängd

Har samma problem som du när man stoppa in nätaggsladden startar datorn. Min dator funkar ionte heller :/

Visa signatur

Kommande dator | WD harddisk 250 GB 7200 RPM | 2x 1 GB Apacer PC-400 DDR | Asrock 939NF4g | Asus VGA-card radeon RX1600PRO 256 mb | AMD athlon 64 3800 + 2,4 GHz BOXED |

Permalänk
Medlem

vad heter moderkortet<+?

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort heter MSI K8N Neo4-F http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...

Jag har hittat en tråd i ett forum hos moderkortstillverkaren som verkar stämma in på mitt problem, det är dock inte samma moderkort men samma tillverkare så det borde kunna lösas på samma sätt,
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=68902.msg483255

Men jag förstår inte riktigt hur man ska göra en "autoexec.bat". Jag har laddat ner den senaste biosversionen men sen vet jag inte riktigt hur jag ska få den att laddas in i datorn.