Permalänk

Spywarequake??

Tjena alla!

jag behöver hjälp fort!....Jag var innne på nån engelsk dator sida och helt plötsligt stängdes allt som hade med Windows internet explorer att göra. Helt plötsligt kom det upp en ruta som sa att min dator hade virus. Så det hade lagt till ett program på datorn som heter SpywareQuake. Väldigt iriterande program som säger typ var 5sekund att daorn har virus. Jag har gjort uninstal hur många gånger osm helst men inget får bort det.

Sen är det en liten ikon i fältet nere vid klockan som ser ut osm en rullstolsbunden gubbe som blinkar hela tiden. Har nån fått detta? Hur fick ni bort det helt och hållet?

Hjälp mig snälla!!!!

Permalänk
Medlem

Dock ej virus, men så godartad spyware/malware.

http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic47826.html

Sedan finns även denna utmärkta sida.

http://www.antispywareforums.se/forums/index.php

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus Grissom
Dock ej virus, men så godartad spyware/malware.

http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic47826.html

Sedan finns även denna utmärkta sida.

http://www.antispywareforums.se/forums/index.php

Ah..perfekt. Fick den där skiten igår. Tackar

//_boriz

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk

Arrrrg det funkar inte för mig!

Permalänk
Medlem

Ett bra tips:
Använde inte Internet Explorer, det bäddar för spyware och virus.
Använd instället Firefox ( www.getfirefox.com )
eller Opera ( www.opera.com )

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Black_Mama
Arrrrg det funkar inte för mig!

Följ denna ledsagning.

http://www.spywareremove.com/removeSpywareQuake.html

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk

Det gick lite bättre. Men nu är det bara en sak kvar. Det är En liten gul triangel som komme ruppo nere vid klockan då och då som jag vill ha bort. Vet nån hur jag får bort den?

Permalänk
Medlem

Kika under IE | verktyg | hantera tilläggskomponenter , ser om du ser något onormalt och gör den inaktiv.Alternativ 2 är via start | kör | msconfig , -||-

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus Grissom
Kika under IE | verktyg | hantera tilläggskomponenter , ser om du ser något onormalt och gör den inaktiv.Alternativ 2 är via start | kör | msconfig , -||-

Vad ska jag göra med msconfig??

Och vad menar du med IE | vertyg | hantera tilläggkomponenter??

Permalänk
Medlem

Har du även gjort detta punkt 4 How to Unregister SpywareQuake DLL Files med hänvisning 1 +2 + 3 + 4 ?

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Hej

Ber om ursäkt för att jag tränger mig på i tråden.

Jag skulle nog hellre rekommendera roguescanfix för den avinstallerar samt tar bort rubbet som har med SpywareQuake att göra. Och då slipper man också att göra manuella borttagningar av filer samt i registret (regedit) m.m.

Hämta hem programmet roguescanfix och spara den till Skrivbordet:

http://www.martijnc.be/tools/roguescanfix.exe

Dubbelklicka på roguescanfix för att installera programmet.

Öppna roguescanfix-mappen => dubbelklicka på run.bat
Ditt Skrivbord och iconer kommer att försvinna ett tag, det är normalt.
Vänta tills meddelandet "Completed script execution" dyker upp, tryck på OK.
Klicka Exit
Klicka OK för att starta SpywareQuake/Spyfalcon avinstallationsprogram.
Tryck Uninstall

Samt att man kan behöva göra lite andra scanningar med diverse verktyg och procedurer.

MVH/Malou

Permalänk
Medlem

Ingen fara Malou.

Det är ett nöje att se din profil igen med lösningar på tips.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Hej Cyrus Grissom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus Grissom
Ingen fara Malou.

Det är ett nöje att se din profil igen med lösningar på tips.

Tack & Tack så mycket för dina vänliga ord

Bara roligt att kunna få hjälpa till samt lämna tips då tillfälle samt tiden finns och räcker till.

MVH/Malou

Permalänk

Jag fick det dära Qukespyware igår, tack för tipsen.
Grymt irreternade ikon nere i aktvitetsfältet.
En grön rullstol och en varningskylt. =/

Permalänk

Jag åkte på den igår... fick bort den med Malous tips. Det tackar vi för, men nu har diverse andra ikoner försvunnit från verktygsfältet, t.ex aktivitetshanteraren (när den är minimerad), och nividia managern. Hur får jag tillbaks dem?

Visa signatur

AMD64(90nm) 3200+@2.4GHz, Asus A8N SLI dlx, Corsair VS 512MiB x2, MSI 6600GT@1.1/540, Seagate B 200GiB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charles_ingvar
Jag åkte på den igår... fick bort den med Malous tips. Det tackar vi för, men nu har diverse andra ikoner försvunnit från verktygsfältet, t.ex aktivitetshanteraren (när den är minimerad), och nividia managern. Hur får jag tillbaks dem?

det är inställningar i respektive program

aktivitetshanteraren /alternativ (bocka för det som du vill ha)

Nivdia

display properties/settings/advanced

fliken options och kryssa i "show ati icon on takskbar"

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Hej Charles_ingvar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charles_ingvar
Jag åkte på den igår... fick bort den med Malous tips. Det tackar vi för, men nu har diverse andra ikoner försvunnit från verktygsfältet, t.ex aktivitetshanteraren (när den är minimerad), och nividia managern. Hur får jag tillbaks dem?

Varsegod!

Den här infektionen har förändrats så det är inte alltid att ovanstående åtgärd hjälper längre (den metoden används numera sällan). Numera så används helt andra åtgärder för att få bukt med bla den här typen av infektion eftersom de nästlar sig in i användarens system och ställer till en massa oreda.

Och som jag skrev i mitt inlägg så kan man behöva göra lite andra scanningar med diverse verktyg och procedurer.
Ovanstående beror mycket på hur det ser ut i eventuella loggar, det är i dessa man kan se om där finns eventuella infektion/infektioner kvar.

Men prova först det som UndCon tipsar om så får vi se om det förhoppningsvis hjälper.

MVH/Malou