Min CPU-fläkt låter som en trimmer.

Permalänk
Medlem

Min CPU-fläkt låter som en trimmer.

Hello y'all

Jag får panik! Min CPU-fläkt låter som en trimmer.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara ljudet. Det liksom spinner, det ökar, och sänks. Men det låter iaf fördjävligt.
Varför? Och hur får jag det att sluta?

MVH Fred

*ändrar*

Trodde först att det var HDD'n som lät men nu öppnade jag burken och upptäckte att det är CPU-fläkten som låter.

Mod, snälla flytta tråden.

Sorry.

Visa signatur

Danke

Permalänk
Medlem

Är det en dell du har?

Har du kollat så fläkten inte är täckt med damm?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Det är inte dell. Och fläkten är proppad med damm. Ska ta bort det så fort jag kan. Det är alltså det som är felet? Misstänkte det.

Visa signatur

Danke

Permalänk
Medlem

Prova att använda en dammsugare och ställ in den på lägsta (eller i alla fall låg) sugeffekt å se om inte dammet går bort.. Blir bra mycket lättare om du tar av munstycket först dock Tops kan också vara bra att ha om det sitter fast, men var försiktig ifall du använder tops.

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Avstängd

Ingen dammsugare någonsin i en dator. Tryckluft är en mycket bättre idé.

Om du överväger att använda dammsugare så bör din dator konfiskeras från dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Ingen dammsugare någonsin i en dator. Tryckluft är en mycket bättre idé.

Om du överväger att använda dammsugare så bör din dator konfiskeras från dig.

Varför inte? Jag har använt dammsugare till att suga rent min dator från damm sen jag köpte min första egna dator för ca 3 år sen. Vad är det som skulle vara så farligt med att dammsuga?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Varför inte? Jag har använt dammsugare till att suga rent min dator från damm sen jag köpte min första egna dator för ca 3 år sen. Vad är det som skulle vara så farligt med att dammsuga?

En dammsugare genererar kopiösa mängder statisk elektricitet. Det är bara tur om du inte förstör något. Olika dammsugare har olika bra jordning av slangen och har lite olika resultat därav.

Permalänk
Medlem

Det har väl gått väldigt många rundor i Chassie/Mod-delen om just det där med damsugarens vara eller inte vara. Känns inte som om det faktiskt kommit fram några bevis att det skulle vara skadligt. MEN risken finns och det är väl helt upp till dig om du vill ta chansen.

Jag skulle hellre köra med tryckluft, själv råkade man komma över en kompressor+massor tillbehör härom dagen. Jag trodde jag hade ren dator tills jag blåste lite i den... höll på att dö av damm

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Avstängd

En dammsugare genererar statisk elektricitet.

Statisk elektricitet är skadligt för integrerade kretsar.

Slutsatsen är svår på vilket vis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
Det har väl gått väldigt många rundor i Chassie/Mod-delen om just det där med damsugarens vara eller inte vara. Känns inte som om det faktiskt kommit fram några bevis att det skulle vara skadligt. MEN risken finns och det är väl helt upp till dig om du vill ta chansen.

Något för mythbusters! ;D

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Tag tryckluft från en kompressor (inte sådan man fyller på däck med utan ett munstycke med liten öppning) och blås snett på en fläkt så den snurrar snabbt. Då ska du få höra på en fläkt som låter! Jag brukar säga att det är en stucken gris.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Problemet med skador av statisk elektrisitet brukar oftast tendera i lite konstiga hängningar och ibland visar dom sig först flera år efter du damsög datorn och då är det nog inte den du lägger skulden på.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||