Permalänk
Medlem

Hårddisken är 72 grader.

Min hårddisk har betett sig underligt det senaste, låtit som en blinkerts mm... Körde dells diagnosticprogram innan datorn startade (F12) och den sa att hard drive [1] fick failed, och error code 7.

Funderade om det kunde ha med temperaturen att göra så jag skaffade ett program som kollade det.

Då var hårddisken 72 grader och den har troligen vart ännu varmare innan eftersom jag både haft igång DC++ och azureus..

Nu ligger den runt 60 och jag har stängt av programmen som sänker fläkthastigheten på GPU (grafikkortet?)

Fast det ska väl inte ha någon betydelse? hade jag inte haft ett grafikkort med fläkt hade det ju ändå inte hjälpt att kyla av...

Jag har två st Maxtor 250 GB och det är en dell D5000. Nu har jag varken igång DC eller azureus och jag har haft på datorn i ca 10 minuter. Den ena hårddisken ligge rpå 51 grader och den andra på 61 (höjs sakta med säkert)..

Behöver jag köpa till extra kylning? Nån som har en liknande dell med samma problem?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk

man bör hålla sig under 50 c så du får nog fixa någon kylning.. 70 är nog ganska illa må jag säga..

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk

Låter inte alls som att du har några skumma problem, diskar blir varma, så är det. Men hur går det ihop att den blir kallare om du sänker gpu-fläkt-hastigheten?.

Permalänk
Avstängd

min segate blev över 50 grader varm utan kylning,sen att du har maxtor kan förklara lite också då dom är skitvarma.

sen att du har en dell också! det är ingen bra kylning lr ventilation i dom så om du är det minsta rätt om dina diskar så kyler du ner dom lite.
nu är det sommar också och då blir hela datorn lite varmare med.
du kan iallfall börja med o plocka bort sidan på datorn.

Permalänk
Gäst

fixa extra chassifläktar så löser det sig. Fixa en där nere i frontetn och en där bak. Om du har hål i sidan kan du fixa en där oxå.

Permalänk
Medlem

Vatten kylning!!!!

Permalänk
Avstängd

det är bara dumt o kyla diskarna i datorn med vatten!
stoppar upp flödet o när dom inte utvecklar så mycket värme så är det också slöseri på pengar.

har du garant på datorn så kan du ha backupp på allt viktigt o köra på tills dom pajjar

Permalänk
Medlem

Som sagt, kör datorn tills den går sönder. (såvida du har garanti kvar)

Sen så säger du att du vill ha pengarna tillbaka eller något värre. Får du pengarna tillbaka så köp en dator från komplett eller liknande. Mer "bang for the buck" på såna.

Permalänk
Medlem

Mina maxtordiskar ligger på 35 respektive 28 i load, som något geni en bit upp sa att 50+ inte ska vara några problem är rent skitsnack, står t.om på dom flesta diskarna. Antingen gör du något åt kylningen eller så känner du på disken. Bränner du dig inte av dina 72 grader är det bara tempsensorn som visar fel.

Och att köra sönder datorn är också ett sånt där underbart inlägg på sandlådenivå...

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Vafan säger ni? Ligger en hdd på ca 50c?

Mina ligger mellan 27-32c

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperDator_92
Vatten kylning!!!!

håller du på få värmeslag?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Mina ligger mellan 28-33 grader (2 segatate 7200) och då med 2 papst på 5v.

72 låter lite overkill

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Relik 📜

Mina tre ligger runt 50 nu i sommarvärmen helt okylda. Ska slänga dit en 120mm på 7v som kan blåsa lite lätt över dom.
Att maxtor blir varmare är nog mest en myt.

72 är ju som sagt lite VÄL

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Jag har också 2 st 200 GB Maxtor DiamondMax 10 och dom är inte ett dugg varma så jag förstår inte varför ni "trashar" Maxtor , Dom brukar ligga mellan 28-36 grader. Men 72 grader är ALLDELES för mycket, jag tror att rekommenderad temperatur på hårddiskar är mellan 25-40 grader, allt över är dåligt och kortar ner livstiden på hårddisken avsevärt.

Permalänk

Håll hårddiskarna under 40 grader.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Inaktiv

Min DiamondMax 10 ligger på 40 grader efter några timmars användning, kyld med Zalman's heatpipe-rack. Värre är det med min Western Digital, ~49 grader, utan kylning iofs. Ska bygga ett rack och blåsa med en 120mm fläkt senare.
Vad jag egentligen ville säga är precis som kicking_kangaroo, håll din disk under 40 grader. Om din disk ligger på 72 grader så kommer den inte att hålla länge, och jag tycker det är rent skitsnack att tipsa dej om att "köra sönder datorn", riktigt jävla lågt, fjortisar...
Men iallafall, försök fixa en fläkt!

Permalänk
Medlem

Jag har ju någon specielbyggd ventilationsanordning i datorn, en Dell D5000 http://blog.rogerfrost.com/food/delldimension5000.jpg "hålet" innehållet ett metallnät som suger in luft.
Var det inte så att de skapade hålet för att datorerna blev för varma? Vissa föregående modeller började ju låta som en lövblåsare.. Utan att överdriva ^^ Har en kompis som har någon tidigare dell och den får för sig att låta så ibland.

Men som sagt, om den låg på 72 grader när jag inte använde den så mycket bör den la ligga ännu högre när man packar upp filer, spelar spel mm?

Kan man kontakta dell å se om de kan fixa bättre kylning, eller se om jag först ska skicka in den om den skulle paja? Vilket de nu skulle föredra... Har haft datorn i 1 år och 1 månad år men reklamationsrätten för ligger ju på 3 år för tillverkningsfel enligt konsumentköplagen. Och vad ska man annars kalla en dator som inte kyler tillräckligt vid normal användning?

Jag körde dells harddrive diagnostic;

Drive 0: Martor 7Y250MO - Pass
Drive 1: Martor 7Y250MO - Fail. Return Code 7.

Kan det ha med att den har vart för varm att göra? Är return code 7 ett allvarligt fel? Och är Drive 1 C: eller är det Drive 0 som är C:?

Edit: Var bara ute i köket och fixade käk i 10 minuter, under tiden höjdes tempen från 53 grader till 62 fast jag inte har igång något krävande alls (bara MSN, IE, skype och NOD32).

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt är Drive 0 C:, om man inte ställt in något annat manuellt, vilket är lite knepigt.

72 grader är det kraschvarning på, den disken lever inte länge till. Den ska inte gå över 50.

Om du vill felsöka, så kör något SMART-tool, t ex Drivesitter. Hårddiskar loggar oerhört många parametrar som man kan läsa av.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Bra, då är det D: som pajar ifall det är någon :] Har bara en massa packade grejer där...
Har enbart surfat omkring i ytterligare en kvart nu. Den ena hårddisken ligger på 54 grader och den andra på 67. Är väl antagligen den understa som är den varma och då även den som är D:?

Kanske bör öppna och kolla efter damm på konstiga ställen. Har kollat metallnätet och de andra insläppen men där finns inget damm.

Är Drivesitter enkelt? Vill gärna ha ett program där man slipper tyda en massa knepiga felkoder och som sköter sig själv

Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att det strömmade igenom mycket mer luft i den nedre delen av nätet precis när jag startade datorn. Antagligen är det väl så att man itne känner luften lika tydligt nu eftersom den är ungefär samma temperatur som handen, och var kanske 22 grader innan?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
min segate blev över 50 grader varm utan kylning,sen att du har maxtor kan förklara lite också då dom är skitvarma.

sen att du har en dell också! det är ingen bra kylning lr ventilation i dom så om du är det minsta rätt om dina diskar så kyler du ner dom lite.
nu är det sommar också och då blir hela datorn lite varmare med.
du kan iallfall börja med o plocka bort sidan på datorn.

Min maxtor ligger på 32 grader ganska ofta,säg inte att de är skitvarma.

Permalänk
Medlem

mina 2 Maxtor DM10'or 250Gb och 1 Maxline III på 250GB är mellan 31-35c
varma.. däremot är DM9'an 80Gb i HTPC'n runt 50-55c och den är 2år gammal
så om det är som alla säger så ger den väll snart upp.. men eftersom att jag inte lagrar någonting på HTPC'n så köper jag hellre en ny när den går sönder istället
för att montera dit en till fläkt.. en HTPC ska vara tyst

Permalänk
Medlem

De två små luftinsläppen för hårddiskarna verkar inte suga in något alls, dessutom så verkar hårddiskarna sitta väldigt kompakt och om nu luften skulle sugas in så strömmar den nog inte mellan hårddiskarna. Det verkar som om den mesta luften sugs igenom i det stora hålet och i övre delen. Jag provade att klämma dig en tröja och då sögs det lite i de två små intagen. Funkar det att ha en tröja elelr nåt där utan att något annat pajar? För luften som inte sugs in där tröjan är sugs väl istället in längre ner, så samma mängd luft kommer in fast på olika ställen. Vad tror ni, värt att testa?

Edit: Öppnade och kollade hur det såg ut. De satt som sagt väldigt kompakt så frågan är om man ens skulle få in en fläkt där... Och på baksidan av hårddiskarna satt det bara en stor betallplatta, hur smart är det om man ska ha luftgenomströmning? Hårtddiskarna och fästena verkar inte ens passa ihop med chassit... Tog några bilder men vet ingenstans att ladda upp dem, finns det ställen där man inte behöver vara medlem?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Avstängd

Har du känt på din hdd om det stämmer med dom höga tempsen??

Permalänk

Jag har själv också 2 maxtor en 80 GB och en 160 GB de blev också uppemot 60-70 grader men efter att jag fixade fläktar till dem ligger de stabilt på 20-25 grader

de fläktar jag köpte till dem var http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312826 fast jag fick mina i koppar färg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Har du känt på din hhd om det stämmer med dom höga tempsen??

Jag öppnade datorn efter att den stått avstängd i 20 minuter. Blåste i det lilla utrymmet på ca 3 mm mellan hårddiskarna och det kändes ungefär som när man öppnar en micrad panpizza och blåser i förpckningen...

Datorn "Tickade/blinkade" något fruktansvärt inatt när jag körde CHKDSK D:/F i CMD... Men den fortsatte ticka hela tiden så jag stängde av datorn istället... Men nu är det C som har gått över i PIO-läge (precis som några gånger innan, då jag gjort en systemåterställning och allt blivit som vanligt igen, även tickandena försvann i kanske en vecka varje gång), kan C: göra det fast det är D: det är fel på?

Att kopiera en fil på 50 MB från D: till D: tar ca 3 sekunder, att kopiera en lika stor fil från C: till C: tar ungefär 10 gånger så lång tid...

Kan det vara C: det är fel på ändå? Eller ställer windows alltid in hårddisken med windowsinstallationen på PIO-läge även om någon annan hårddisk strular? Det var Drive 1 som fick Failed, kan det ändå vara C: som är 1? Om de på dell installerat windows på den?

Kan det vara så att dell haft ont om komponenter och tagit en hållare från en annan modell eftersom den var slut till min? Beställde dartorn i april för ett år sedan då de hade riktigt bra erbjudanden och en enorm reklamkampanj. För 72 grader vid idle är väl rätt nycket?

Nu funkar inte temperaturmätaren, men det beror väl på att datorn är i PIO-läge...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Tanka hem Speedfan eller liknande program och kolla i S.M.A.R.T vad hårddiskarna rapporterar om hur de mår

Permalänk
Medlem

Snackade med supporten och körde nåt mer avancerat test... Den hittade två fel på två olika kluster. Testet tog sjukt lång tid (10 timmar+) eftersom den ena hårddisken kör i PIO-mode... Hur ändrar man tillbaka till vanliga? Dellsnubben sa att man gjorde det i BIOS men jag kollade utan att hitta något...

I enhetshanteraren funkar inte, där står att den ska köra i DMA-läge om möjligt men att den kör i PIO-läge (gärna på Svenska).

Dellsnubben sa dessutom att värmen inte spelade någon roll så länge hårddiskarna inte låg på över 90 grader.

Edit: Istälelt för att låta "tck tick tick" i 15 sekunder och haka sig tickar datorn till en enda gång ungefär två gånger i minuter. Är det för att den är i PIO-läge?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Avstängd

Dellsnubben verkar inte kunna någonting om datorer...........

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timilim
Snackade med supporten och körde nåt mer avancerat test... Den hittade två fel på två olika kluster. Testet tog sjukt lång tid (10 timmar+) eftersom den ena hårddisken kör i PIO-mode... Hur ändrar man tillbaka till vanliga? Dellsnubben sa att man gjorde det i BIOS men jag kollade utan att hitta något...

I enhetshanteraren funkar inte, där står att den ska köra i DMA-läge om möjligt men att den kör i PIO-läge (gärna på Svenska).

Dellsnubben sa dessutom att värmen inte spelade någon roll så länge hårddiskarna inte låg på över 90 grader.

Edit: Istälelt för att låta "tck tick tick" i 15 sekunder och haka sig tickar datorn till en enda gång ungefär två gånger i minuter. Är det för att den är i PIO-läge?

Är dellsnubben totalt väck, normala hårddiskar är specade att fungera i runt 5-60 grader så 90 är TOTALT ÅT *******!

PIO läge går disken ibland ner i när det är problem med den, jag skulle lämna in skiten och säga åt dom att fixa problemet för det är inte meningen att du ska kunna fixa en massa problem med datorn när det är en färdig produkt du köpt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd

Som ovan säger vid 90 grader så är hdd'en ganska körd. hur stort mellanrum har du mellan dina hdd??