Imponerad av Windows Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Förresten, någon som vet något gratis antivirusprogram som fungerar till Vista eller? mitt AVG 7.1 var inte kompatibelt enligt Vista.

Jag fick inte eTrust EZ Antivirus att fungera i mitt 64bit Vista men däremot avast 4 home.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffaz
jag e väldigt nöjd än så länge med vista, jag har bara ett problem och det är att jag i World of Warcraft inte kan välja upplösningen 1440x900 till min widescreen monitor.. nån som har en lösning på detta?

Hehe du skall då vara värst hehe räcker inte 1024*768 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag fick inte eTrust EZ Antivirus att fungera i mitt 64bit Vista men däremot avast 4 home.

Trend Micro PC-cillin finns i version avsedd för Vista annars.

Pressmeddelande:
http://se.trendmicro-europe.com/enterprise/about_us/spresse.p...

Ladda ner:
https://www.trendbeta.com/index.php?get=80

Funkar fina fisken för mig och betan går ut 31/10 för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wobble
Hehe du skall då vara värst hehe räcker inte 1024*768 ?

Hehe, jo det räcker.. jag kör nu Win Vista på en annan partition på hd och så har jag kvar mitt gamla XP till när jag ska lira WOW.. jag tror det kanske e drivrutinen från Nvidia som blokerar så jag inte kan välja den upplösning i WOW 1024x768 e lite jobbig den trycker ihop bilden

Permalänk
Medlem

Har ett litet problem, Vista hittar inte mass storage controller.
Har ett Asus P5GD2 Premium moderkort. Är det sata drivisar som saknas kanske?

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flobo
Har ett litet problem, Vista hittar inte mass storage controller.
Har ett Asus P5GD2 Premium moderkort. Är det sata drivisar som saknas kanske?

japp det är dom . Du får tanka ner dom manuellt och installera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Trend Micro PC-cillin finns i version avsedd för Vista annars.

Pressmeddelande:
http://se.trendmicro-europe.com/enterprise/about_us/spresse.p...

Ladda ner:
https://www.trendbeta.com/index.php?get=80

Funkar fina fisken för mig och betan går ut 31/10 för mig.

Har du aktiverat Vista då?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wobble
japp det är dom . Du får tanka ner dom manuellt och installera

Vilka drivisar skall man använda?
Tror det är silicon image 3114.

Nån som har en länk?

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem

Hur formaterar man en hårddisk i Vista-installationen?

Vill ta bort XP och lägga in Vista istället.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Har du aktiverat Vista då?

Javisst?
Antivirusprogrammet går ut då alltså eller vad man ska säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Javisst?
Antivirusprogrammet går ut då alltså eller vad man ska säga.

Jaha trodde du menade Vista haha.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Hur formaterar man en hårddisk i Vista-installationen?

Vill ta bort XP och lägga in Vista istället.

Starta installationen från Vista-dvdn..följ instruktionerna tills du får välja var du vill installera...dörifrån kan du formatera den disk du vill och därefter installera Vista.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Hur är det med programmen? Finns det många saker som funkar till vista än?
Det jag syftar mest på är Trackmania Nations, Notepad++(ev. annan texteditor som är bra) och adobe programmen.

Här är väl en rätt bra kompabilitets lista...
http://www.iexbeta.com/wiki/index.php/Windows_Vista_Beta_2_So...

Permalänk
Medlem

Är det bara min dator som är skum eller måste man ha Vista-DVD:n i för att kunna starta?

Får upp "NTLDR missing press Ctrl+Alt+Delete to restart" om jag inte låter skivan vara i när jag startar datorn.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Har du väl installerat Vista så behöver du inte ha Vista-DVD:n i för att starta Vista. Då måste det ha blivit något fel på din installation, även om felet låter ganska underligt....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Har du väl installerat Vista så behöver du inte ha Vista-DVD:n i för att starta Vista. Då måste det ha blivit något fel på din installation, även om felet låter ganska underligt....

Jag får även alltid upp alternativet om jag vill starta windows eller en älder version, fast jag formaterade hårddisken, så jag enbart har Vista installerat. Tror inte min dator är så förtjust i Vista

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Jag får även alltid upp alternativet om jag vill starta windows eller en älder version, fast jag formaterade hårddisken, så jag enbart har Vista installerat. Tror inte min dator är så förtjust i Vista

Speccen på din dator räcker ju lätt till Windows Vista Ultimate, så det borde inte vara några problem.

Ni som hunnit prova Windows Vista än? Hur är det? Blir spännande och köra Windows Vista.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Är det bara min dator som är skum eller måste man ha Vista-DVD:n i för att kunna starta?

Får upp "NTLDR missing press Ctrl+Alt+Delete to restart" om jag inte låter skivan vara i när jag startar datorn.

Jag hade också det felet!
Båda diskarna är S-ATA och jag bara bytte så att första hårddisken hamnade på andra ingången och viceversa. Var dock när jag installerade och nu har jag inga problem med det. IE7 buggar något så otroligt dock! Startar och får fel efter ca 3-4 sek varje gång. Några tankar om det?

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Jag får även alltid upp alternativet om jag vill starta windows eller en älder version, fast jag formaterade hårddisken, så jag enbart har Vista installerat. Tror inte min dator är så förtjust i Vista

Tror att om du högerklickan på "Computer" och egenskaper så står det nånstans vilket system som ska markerat från början när du bootar, om du då tar bort tiden som datorn väntar på att du ska bestämma dig så får du aldrig se denna meny.

Ta da, löst

Permalänk
Medlem

Går det inte att få den att dra lite mer minne? Det här är ju helt sjukt.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Tja stäng av aero glass och windows sidebar så kommer det inte att kräva lika mycket.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Går det inte att få den att dra lite mer minne? Det här är ju helt sjukt.

Har du så mycket minne att du vill att vista ska använda mer

Som sagt används mycket minne av vista men i gengäld är det mycket bättre på att rensa ur det när minnet behövs av program/spel.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Har du så mycket minne att du vill att vista ska använda mer

Som sagt används mycket minne av vista men i gengäld är det mycket bättre på att rensa ur det när minnet behövs av program/spel.

Det var tvärtomdagen! *pilutta lurad!*
Okej, men nu andvänder den virtuellt minna bara för att ha antvirut och msn igång (900megabagisar).

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Första gången jag installerade Vista på samma partition som Windows XP funkade allt bra, men när jag lägger in det på en partition jag skapat samma hårddisk för enbart Vista så får jag meddelanden om att de och de programmen/filen är korrupt hela tiden.

Har lagt ned det här Vista projektet nu.

Btw vad gör de 46 processerna som är igång och slukar minne. Stängde av allt jag kunde, Aero, antivirus, phising osv. och fick ned processerna till 44 st

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Vista drar ca 20% av mina 1gb minne. Inga problem alls. O jag har inte stängt av några funktioner etc.

Visa signatur

Chassi: NZXT 810 Switch | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | CPU: i5-2500k | Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC | Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mezilioz
Vista drar ca 20% av mina 1gb minne. Inga problem alls. O jag har inte stängt av några funktioner etc.

En helt ren Vista-installation på labbdatorn på jobbet tar ca 700MB. Alla inställningar är default. Det blir ju iofs. inte bättre av att där bara är 512MB minne i den... swap, swap, swap...

XP tar på samma maskin drygt 120MB av minnet.

Vista-betan känns väldigt instabil på den hårdvara jag har i labbmaskinen. Första gången jag installerade Vista uppgraderade jag från XP. Funka fint. Tänkte sen installera om så att jag bara hade Vista på disken. Då kladdade Vista upp MBR:en och det enda partitionsprogram som klarade av att helt sopa disken och partionera om från början var GParted Live-CD:n Efter det fungerade det dock fint att installera.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

Vista är nog härligt med 2 GB RAM och mer. På Windows Vista Ultimate kan man ha väldigt mycket minne, två siffrigt och till och med tresiffrigt (?)
Man kan också använda USB flashminnen som extraminne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Man kan också använda USB flashminnen som extraminne.

Är det någon som testat detta, fungerar det bra? Hade testat själv om jag inte slarvat bort mitt usb-minne.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Är det någon som testat detta, fungerar det bra? Hade testat själv om jag inte slarvat bort mitt usb-minne.

Det ska fungera, men jag har inte provat ännu. Däremot erbjöd sig Vista att köra min iPod nano på det sättet, men jag avstod.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Eftersom det finns två trådar där samma saker diskuteras kör vi vidare i denna:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=5927...

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015