Permalänk
Medlem

Nordbrygga: 48 grader

Har ett Asus A8N32-SLI och i everest står det att moderkortet är 48 grader.. är det skadligt för moderkortet??

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk

Nja, skadligt och skadligt. Nordbryggan kommer ju inte direkt smälta sönder av en sån temp, men vill du att den ska ha en hyfsad livslängs skulle jag själv ha försökt få ner tempen till i alla fall 42-43, gärna 40. Förutsatt att det är idle-temps vi pratar. Observera dock att att jag är ganska fixerad vid att ha så låga temperaturer i datorn

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem

Är passiv kylning på moderkortet.. får testa med att sätta dit fläkten som man fick med.. annars får jag sätta dit en liten fläkt istället

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Re: Nordbrygga: 48 grader

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Copa
Har ett Asus A8N32-SLI och i everest står det att moderkortet är 48 grader.. är det skadligt för moderkortet??

Finns ingen sensor på Nordbryggan? :S

Permalänk
Medlem

Nån som har nån koll på vart den mäter moderkorts tempen?

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

*tar tillbaka mitt påstående*

Permalänk

Den mäter på Mosfetarna då NF4chippet inte har någon inbyggd tempsensor...
(Mosfetarna sitter till vänster om processorn övertäckta med en kylfläns och de regulerar spänningarna till moderkortet).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Vem har inte höga temperaturer i den rådande värmeböljan. Låg för någon dag sedan på 48 grader trots mitt P180.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Den mäter på Mosfetarna då NF4chippet inte har någon inbyggd tempsensor...
(Mosfetarna sitter till vänster om processorn övertäckta med en kylfläns och de regulerar spänningarna till moderkortet).

Okej.. får försöka fixa nån kylning på dom på nåt sätt..

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Min ligger på ca 38c med orginalfläkten.

Permalänk
Medlem

Min ligger på 52grader idle och går upp till 57grader vid spelande.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

58 grader idle... och PWM IC som lyser rött med 53 grader vad det nu är. ;P
Har iallafall max på den "fläkten" om den änns finns.

Permalänk
Medlem

min ligger på 85grader eller mer när jag lirar. det är varmt det men de har fungerat sen november

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
min ligger på 85grader eller mer när jag lirar. det är varmt det men de har fungerat sen november

Oj 85grader det var inte att leka med, och jag som tyckte mitt chipset var varmt.

Vilket chipset har du är det nForce3 eller 4 (har själv nForce4 på mitt moderkort).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Jag har tagit bort min fläkt på chipset helt då det lät något förbannat högt, inga problem alls.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Oj 85grader det var inte att leka med, och jag som tyckte mitt chipset var varmt.

Vilket chipset har du är det nForce3 eller 4 (har själv nForce4 på mitt moderkort).

Jag har ett Dual Sata 2 kort och där bli chipset lätt över 70c, har aldrig haft några problem med det dock.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Det beror mycket på vilken processorkylare du har. Har du en torn-modell som blåser tvärs över får du högre temperaturer än om du skulle ha en som blåser rakt nedåt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.