Rädda hårddisken (Free harddrive :D)

Permalänk

Rädda hårddisken (Free harddrive :D)

I söndags fick jag upp i mitt anti-virusprogram att jag hade fått en trojan. Hur jag än försökte så fick jag inte bort denna. Men datorn fungerade fint....FRAMTILLS måndag kväll, jag hade provat datorn på morgonen och då fungerade den utmärkt. Men sedan när jag startade datorn på kvällen så när jag skulle komma till inloggningsskärmen i windows mediacenter så såg jag till min stora förfäran att inloggningsnamnen var borta.

Jag provade att starta om datorn men det hjälpte inte. Jag har viktiga saker på datorn som jag hade behövt spara (farsan DÖDAR mig annars!).

Ska jag göra en startdiskett? Jag har nämligen Windows MediaCenter på min gamla dator. Frågan är i så fall hur man gör disketten för pinsamt nog vet jag inte hur man gör.

Jag fick även ett tips av en polare att man kunde köra en Linux-Live skiva å komma åt hårddisken därigenom. Jag har fixat Ubuntu och ett fickminne som jag kan lägga över allt på. Men av nån anledning så verkar jag inte komma åt min hårddisk. Förslag?

Tack folket!!

Visa signatur

/ Skaunepauen, det är roligt att ha kul!

Permalänk

Starta i felsäkert läge med nätverkskabeln utdragen och virussök.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi05
Starta i felsäkert läge med nätverkskabeln utdragen och virussök.

Testat felsäkert läge, händer ingenting då heller, samma problem med att bara är inloggningsskärmen :S

Visa signatur

/ Skaunepauen, det är roligt att ha kul!

Permalänk
Sötast

Tryck CTRL+ALT+DEL på inloggningskärmen och skriv in ditt användarnamn/lösen ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tryck CTRL+ALT+DEL på inloggningskärmen och skriv in ditt användarnamn/lösen ?

hehe mkt nöje, men ctrl+alt+delete funkar inte alls, och jaaaa, tangentbordet är inkopplat å går som det ska

Visa signatur

/ Skaunepauen, det är roligt att ha kul!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tryck CTRL+ALT+DEL på inloggningskärmen och skriv in ditt användarnamn/lösen ?

Kanske ska tilläggas att man lär trycka 2 ggr för att detta kommando skall fungera.

Visa signatur

Me Hund, you Yoshi!

Permalänk

prova att sätta in hårddisken i en annan dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
prova att sätta in hårddisken i en annan dator.

Funkar det trots att jag har installaret Windows på den? Kanske dum fråga, men just operativsystem å sånt är inte min grej

Visa signatur

/ Skaunepauen, det är roligt att ha kul!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaunepauen
Funkar det trots att jag har installaret Windows på den? Kanske dum fråga, men just operativsystem å sånt är inte min grej

Alltså, då kommer du ju åt sakerna på hårddisken, men du bootar från det os som är för den datorn.
Annars så kan du ju säga till din kära far att om sakerna på den hårddisken är så viktiga att dom kan rättfärdiga mord så borde kanske backup-kopior vara bra.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Alltså, då kommer du ju åt sakerna på hårddisken, men du bootar från det os som är för den datorn.
Annars så kan du ju säga till din kära far att om sakerna på den hårddisken är så viktiga att dom kan rättfärdiga mord så borde kanske backup-kopior vara bra.

backup är bara för veka människor som är rädda för att dö

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Alltså, då kommer du ju åt sakerna på hårddisken, men du bootar från det os som är för den datorn.
Annars så kan du ju säga till din kära far att om sakerna på den hårddisken är så viktiga att dom kan rättfärdiga mord så borde kanske backup-kopior vara bra.

Haha, skulle typ bränna ut dom på måndagkvällen, det är det som är så sjukt psykande, men jag testar att stoppa in min hdd i en polares dator eller nåt, så ska det nog lösa sig!

Visa signatur

/ Skaunepauen, det är roligt att ha kul!

Permalänk
Medlem

Går bara bra från Linux. brukar sätta i min knopix cd i familjens datorer bara för att se vad alla har i sina 'skyddade' mappar Windows äe übersäkert.... not.

men snälla. inte ubuntu som LiveCD den är bara till som demo. ladda ner en riktig som knoppix

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.