Första dagen med Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Windows Photo Gallery
Windows Media Player
Windows Movie Maker
Windows Media Center
Windows Calendar

Låter som iLife-programmen samt iCal.

Permalänk
Citat:

Dessutom har Windows Vista varit utvecklat tidigare än Tiger, Jaguar och flera tidigare Mac OS X operativsystem, så snor gör dom inte!

hmm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Har du ens läst om Windows Vista? Alla MEDIA program som följer med! Jag snackar inte bara Media Center, det har kommit massa media program.

Windows Photo Gallery
Windows Media Player
Windows Movie Maker
Windows Media Center
Windows Calendar...

Har du ens läst om Mac OS X? Alla MEDIAprogram som följer med! Jag snackar inte bara om Quicktime, det existerar redan sedan några år tillbaka massor med mediaprogram.

iTunes
iPhoto
iMovie
iDVD
GarageBand
iWeb

De går under namnet iLife och har existerat på marknaden sedan 2003 dvs long before long ho... menar vista.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Har du ens läst om Mac OS X? Alla MEDIAprogram som följer med! Jag snackar inte bara om Quicktime, det existerar redan sedan några år tillbaka massor med mediaprogram.

iTunes
iPhoto
iMovie
iDVD
GarageBand
iWeb

De går under namnet iLife och har existerat på marknaden sedan 2003 dvs long before long ho... menar vista.

iTunes och iMovie har funnits sedan ett bra tag innan, det är OS 9 apps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
iTunes och iMovie har funnits sedan ett bra tag innan, det är OS 9 apps

Long before ME alltså

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Bombur, jag har faktiskt inte läst på Microsofts websida om Vista.

Microsoft har nämligen så bra webdesigners att de förstår att bilder som ligger OVANPÅ länkarna så att man varken ser dem eller kan klicka på dem är en utmärkt idé.

Tillåt mig demonstrera med ett screenshot.

Webläsaren jag använder är Safari 2.0.3, som fungerar utmärkt på ACID2-testet, så kom inte och påstå att den har en dålig implementation av CSS.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

QuickTime har funnit till Windows länge det med iTunes också.

iLife ingår nu för tiden med Macar ja, men ni kan knappast säga att det är bättre (det är färre program än Windows) föränn det är klart.
Många Macanvändare provar Vista betan nu och dom tycker om den.

Asså det är drygt o säga "Windows rippar Mac OS X" för det gör dom inte, Mac har väl tagit saker från Windows också. But who the heck CARES if they would? Konsumenterna? Knappast.

Angående att Vista kräver mer än Mac OS X är för interfacet och funktionerna.
Går det ens att konvertera en djup Macmänniska till Windows?

DrRotmos: Safaris fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
DrRotmos: Safaris fel?

Oja, för det är ju Safari som är ökänt för sitt dåliga stöd för webbstandarder, och Microsoft som är kända för att vara väldigt duktiga på att koda med webstandarder

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
QuickTime har funnit till Windows länge det med iTunes också.

iLife ingår nu för tiden med Macar ja, men ni kan knappast säga att det är bättre (det är färre program än Windows) föränn det är klart.
Många Macanvändare provar Vista betan nu och dom tycker om den.

Asså det är drygt o säga "Windows rippar Mac OS X" för det gör dom inte, Mac har väl tagit saker från Windows också. But who the heck CARES if they would? Konsumenterna? Knappast.

Angående att Vista kräver mer än Mac OS X är för interfacet och funktionerna.
Går det ens att konvertera en djup Macmänniska till Windows?

DrRotmos: Safaris fel?

Är det för mycket begärt att du håller en konsekvent argumentation? Först vet du att programen som följer med vista är bättre än iLife, därefter ska vi inte uttala oss innan det är släppt. Därefter är tydligen vista bra för att en del windowsanvändare har testat betan och gillat den. Därefter har windows inte stulit från osX, därefter spelar det ingen roll om så är fallet, därefter har osX stulit från windows. För tusan det här är fler dribblingar än i en ordinär fottbollsmatch.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Är det för mycket begärt att du håller en konsekvent argumentation? Först vet du att programen som följer med vista är bättre än iLife, därefter ska vi inte uttala oss innan det är släppt. Därefter är tydligen vista bra för att en del windowsanvändare har testat betan och gillat den. Därefter har windows inte stulit från osX, därefter spelar det ingen roll om så är fallet, därefter har osX stulit från windows. För tusan det här är fler dribblingar än i en ordinär fottbollsmatch.

Det är ju VM för fan!
DrRotmos: En sak som är löjligt i Safari är att man inte ens kan göra så att nya fönster öppnas som tabbar, man kan inte byta sökmotor utan det finns bara Google i Safari.

Det blir ofta Windows VS Mac i trådar, men Vista verkar väldigt bra. Jag tycker Mac OS X också är bra men jag säger inte att Apple suger och att Mac suger -.-

OT: Xphaze låste min tråd, schysst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
DrRotmos: En sak som är löjligt i Safari är att man inte ens kan göra så att nya fönster öppnas som tabbar, man kan inte byta sökmotor utan det finns bara Google i Safari.

Och vad har det att göra med huruvida Microsoft kan koda HTML och CSS?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Och vad har det att göra med huruvida Microsoft kan koda HTML och CSS?

Inget men bara påpekade det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Inget men bara påpekade det.

Bra, ,var vänlig återkom till svaret vi alla väntar på då.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Bra, ,var vänlig återkom till svaret vi alla väntar på då.

Vilket svar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Inget men bara påpekade det.

Bananer är gula, gröna eller bruna, eller någon färg däremellan.

Och förresten, om man kör Saft kan man ändra beteendet för tabbarna, och med inquisitor så kan man fixa vilken sökmotor man vill som standard.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Bananer är gula, gröna eller bruna, eller någon färg däremellan.

Och förresten, om man kör Saft kan man ändra beteendet för tabbarna, och med inquisitor så kan man fixa vilken sökmotor man vill som standard.

Men inte som standard, nya IE7 stödjer standarderna bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Vilket svar?

Om din inkonsekventa argumentation.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Om din inkonsekventa argumentation.

Tycker inte den var det, men men.

Nu går vi till TOPIC!

Förut när man laddade ner Windows Vista Beta 2 64 bitar så var det bara 60 MB eller något, det har dom väl fixat nu? Om man har en dator med 64 bitars processor kan man då köra Windows Vista 32 bitar helt nativt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Tycker inte den var det, men men.

Nu går vi till TOPIC!

Förut när man laddade ner Windows Vista Beta 2 64 bitar så var det bara 60 MB eller något, det har dom väl fixat nu? Om man har en dator med 64 bitars processor kan man då köra Windows Vista 32 bitar helt nativt?

Du tänker alltså helt enkelt låta bli att besvara huruvida man kan begära att du håller en konsekvent argumentation?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Du tänker alltså helt enkelt låta bli att besvara huruvida man kan begära att du håller en konsekvent argumentation?

Ska du säga DrRotmos Det är inte angeläget eftersom vi snackar om Windows Vista och inte hurvida jag konverserar med ensynta Macmänniskor.

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag att det inte räknas som en dubbelpost. Den sista frågan jag ställde i den andra vista tråden innan den blev låst:
Är det någon som har testat funktionen att använda usb minne som ett extra minne? Ger det någon kännbar prestanda vinst?

DrRotmos, om du vill kriga starta en egen tråd och låt oss ha vår tråd om vista i fred!

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Ska du säga DrRotmos Det är inte angeläget eftersom vi snackar om Windows Vista och inte hurvida jag konverserar med ensynta Macmänniskor.

Återigen, vad hade det med saken att göra? Jag menar, vad du skrev besvarade ju inte på något sätt frågan.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Nu hoppas jag att det inte räknas som en dubbelpost. Den sista frågan jag ställde i den andra vista tråden innan den blev låst:
Är det någon som har testat funktionen att använda usb minne som ett extra minne? Ger det någon kännbar prestanda vinst?

Som sagt, när jag pluggade in min iPod nano så frågade Vista om jag ville köra med den som extra minne, men jag har aldrig provat det. De personer som har provat det har inte märkt av någon större prestandavinst, tydligen.

Citat:

DrRotmos, om du vill kriga starta en egen tråd och låt oss ha vår tråd om vista i fred!

Och det tror du att han kommer att göra? Ha!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket prestandavinst man kan få från ett USB-minne? Jag menar, även riktigt bra USB-minnen har ju en skriv- och läshastighet på typ 30 Mbyte/s. Fördelen är ju att söktiden är väldigt väldigt låg, men det är ju fortfarande inte alls lika snabbt som ett RAM-minne. Dessutom, förbrukar det inte USB-minnets skrivcykler väldigt snabbt?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem

Jag testade det där med USB-minnet i en tidigare build av Vista. Det skapade en fil på minnet som användes för det (man kanske kunde använda hela minnet, minns inte det). Jag gjorde dock inget benchmark eller så.

Jo flashminnen har ju en maxkapacitet för hur många gånger man kan skriva till varje sektor. Som lagring (typ i nya samsungdiskarna) tror jag det inte är något problem men RAM-minnet brukar ju ändras rätt mycket. Känns som man verkligen kan förstöra sina USB-minnen med denna funktion.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg ner nu och håll er till topic!
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=661...

Mera snack om OSX i denna tråd leder så blir det storrensning både bland inlägg och medlemmar.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Hur e det med drivrutiner ja kunde inte installera mitt ljud kort sound blaster live någon som vet hur?

EDIT: nu funkar dom o grafik drivisar funkar me startade bara om datorn

EDIT2: hur "snurrar" man på fönsterna för de ska man väll kunna?

Permalänk
Medlem

windowstangent+tab tyckte jag mig läsa tidigare i tråden

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Kan man installera Windows Vista på en ny parition i stället för att ta bort hela sin XP installation eller uppdatera XP? Hur gör man partionen?
Någon guide på hur man gör det och installerar Windows Vista?

För det står såhär:

Installation limitations
There are two installation scenarios for Windows Vista Beta 2 (and RC1):

1. You can do a clean installation. This process will overwrite any data that you have on your hard disk or on your installation partition. The overwritten data will be lost and unrecoverable.
2. You can upgrade an existing installation of Windows XP.

EDIT: Såg att man kunde göra det i Windows Vista installationsprogrammet.

Permalänk

Läste nånstans att med nya Vista så kan man inte tanka och sånt, stämmer detta eller? Jag hoppas inte det, för då är Microsoft på väg att bli REJÄLT hatade tror jag,..

Visa signatur

/ Skaunepauen, det är roligt att ha kul!