Permalänk
Medlem

Dator stängs av efter 2min

Hej!
Har en polare som inte är så bra på något inom datorvärlden. Nu är det så att hans dator fått ADHD efter min senaste avdammning. Vad kan vara fel? Datorn bara stänger av sig själv efter 2 minuter, helt utan förvarning.

När jag skulle damma av så upptäckte jag dessutom att den lilla spaken som man fäller ner efter att CPUn är satt på plats, aldrig blivit rörd. Jag menar att CPUn satt ovanpå den. Konstigt tyckte jag, för då når väl inte alla pinnar ner i socketen?

Detta är iallafall ett konstigt problem. Någon som kan ge tips?

//Henry

Visa signatur

3500+ Venice | 2gig DDR | Geforce 6800GT | Asus A8V-Deluxe | Antec HE 430W | 300gig SATA | 200Gig ATA (system) | Antec P150 |

Permalänk
Avstängd

om den har ADHD går det väl inte göta något åt det?

men att den stänger av sig kan va ESD skada eller dålig kylning eller dålig kontakt någon stans eller kortslutning.

Permalänk
Medlem

Re: Dator stängs av efter 2min

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCape
Hej!
Har en polare som inte är så bra på något inom datorvärlden. Nu är det så att hans dator fått ADHD efter min senaste avdammning. Vad kan vara fel? Datorn bara stänger av sig själv efter 2 minuter, helt utan förvarning.

När jag skulle damma av så upptäckte jag dessutom att den lilla spaken som man fäller ner efter att CPUn är satt på plats, aldrig blivit rörd. Jag menar att CPUn satt ovanpå den. Konstigt tyckte jag, för då når väl inte alla pinnar ner i socketen?

Detta är iallafall ett konstigt problem. Någon som kan ge tips?

//Henry

Vad använde du för att damma av?

Permalänk
Medlem

Re: Dator stängs av efter 2min

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCape
När jag skulle damma av så upptäckte jag dessutom att den lilla spaken som man fäller ner efter att CPUn är satt på plats, aldrig blivit rörd. Jag menar att CPUn satt ovanpå den. Konstigt tyckte jag, för då når väl inte alla pinnar ner i socketen?

uhm... det där låter ju inte bra... inte alls bra...

vad är det för socket ?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dator stängs av efter 2min

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
uhm... det där låter ju inte bra... inte alls bra...

vad är det för socket ?

939, why?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Vad använde du för att damma av?

Dammvippa

Skojar bara. Jag plockade loss kylarna. plockade isär hela datorn faktiskt. Sedan höll jag upp sakerna och blåste på dem.

Visa signatur

3500+ Venice | 2gig DDR | Geforce 6800GT | Asus A8V-Deluxe | Antec HE 430W | 300gig SATA | 200Gig ATA (system) | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Har en kompis med samma problem. I hans fall var det nätaggregatet som var orsaken. Kolla om du har nån kompis som kan / vill låna ut ett aggregat att testa med.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.