Permalänk
Medlem

Sketchup

Nu har ja installerat sketchup efter ha hittat en länk här på forumet men sedan hitta jag också http://scc.jazzle.co.uk/cat/47 där man kan ladda ner bilder på moderkort osv men vart ska ja lägga in den så den funkar i sketchup? och hur ska ja göra för att använda den?

Visa signatur

Amd Athlon 3000+ Venice s754 2,0ghz @ 2,48ghz,boxed fläkt||113,7 gig hdd||Geforce4 mx440 64mb||Asus k8n Nforce3 250 s754 ||Corsair Valu s 512mb

Permalänk

Du laddar bara hem filen. Det är en sketchup-fil. Sen trycker du importera i Sketchup och då får du den inritad i rätt skala!

Permalänk
Medlem

Trycker in en fråga som (nästan) har med sketchup å göra: Sketchup är ju inte så lätt att rita propotionellt... jag vill ha ett lättanvänt CAD-program istället, vilket är bra för det?

Permalänk

Själv använder jag Inventor. Men har provat på Solidworks också. Beror på vilket program man lär sig först, jag lärde mig Inventor. En sak som jag ångrar idag...

Finns massor med olika, Pro Engineer, IronCAD mfl.
Men alla kostar en rätt stor summa pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bograth
Trycker in en fråga som (nästan) har med sketchup å göra: Sketchup är ju inte så lätt att rita propotionellt... jag vill ha ett lättanvänt CAD-program istället, vilket är bra för det?

Hur menar du?

Permalänk
Medlem

ja, jag vill kunna sätta upp bestämda mått, sketchup är asbra i sig men det är ju dedär att man inte kan sätta att en sida skall vara 147mm lång (det går men då tar det en jääävla tid).

Sketchup skulle vara guld om man bara hade kunna sätta bestämda mått på alla sidor.

Permalänk

Det kan du också, men det är besvärligare. När du drar en linje så får, iaf jag, du upp mätning nere i högra hörnet. Där kan du fylla i hur lång du vill att din linje ska vara.
Men Inventor är mycket lättare där man först skissar upp och sedan måttsätter, den funktionen saknar jag med i Sketchup!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bograth
ja, jag vill kunna sätta upp bestämda mått, sketchup är asbra i sig men det är ju dedär att man inte kan sätta att en sida skall vara 147mm lång (det går men då tar det en jääävla tid).

Sketchup skulle vara guld om man bara hade kunna sätta bestämda mått på alla sidor.

Vilket man kan, kolla nogrannare

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bograth
ja, jag vill kunna sätta upp bestämda mått, sketchup är asbra i sig men det är ju dedär att man inte kan sätta att en sida skall vara 147mm lång (det går men då tar det en jääävla tid).

Sketchup skulle vara guld om man bara hade kunna sätta bestämda mått på alla sidor.

man drar en linje i den riktining man vill ha den och sedan skriver man bara in längden och trycker enter. klickety-klart
skulle ju vara omöjligt att jobba utan mått.

Permalänk
Medlem

nej det är det verkligen inte
räknar alldrig med mått lr jag blev ju illa tvungen när man inporterar saker fast det sket sig eftersom att jag inte vet hur man vänder dom, det går att rotera men men blir inte rätt

Visa signatur

[i]P4:an. Asus X series. p4 2.4 ghz, socket 478 FTW | 1024 ram, . ..Ge force 6200 128 mb 400 gig hdd.
[/i]
.:[Kringutrustning]:. .: A4 Tech X7 :. .: Ruber Membran :. .: Icemat :. .: crt X2 :. .: Qpad ct large black E=mc2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papabear
man drar en linje i den riktining man vill ha den och sedan skriver man bara in längden och trycker enter. klickety-klart
skulle ju vara omöjligt att jobba utan mått.

Haha! det var som fan... det hade jag inte ens provat
Tackar!

Permalänk
Medlem

haru tagit tutorials ?

Visa signatur

[i]P4:an. Asus X series. p4 2.4 ghz, socket 478 FTW | 1024 ram, . ..Ge force 6200 128 mb 400 gig hdd.
[/i]
.:[Kringutrustning]:. .: A4 Tech X7 :. .: Ruber Membran :. .: Icemat :. .: crt X2 :. .: Qpad ct large black E=mc2

Permalänk
Avstängd

Hur får man in flera modeller samtidigt ? fattar inte riktigt :S

Visa signatur

Kommande dator | WD harddisk 250 GB 7200 RPM | 2x 1 GB Apacer PC-400 DDR | Asrock 939NF4g | Asus VGA-card radeon RX1600PRO 256 mb | AMD athlon 64 3800 + 2,4 GHz BOXED |

Permalänk
Medlem

du väljer "import" och sen ändrar du filtyp till sketchupfiler och så väljer du den du vill ha.

Permalänk
Avstängd

Men hur ändrar man fil typ på sin klara model så man kan titta på den i visnings program

Visa signatur

Kommande dator | WD harddisk 250 GB 7200 RPM | 2x 1 GB Apacer PC-400 DDR | Asrock 939NF4g | Asus VGA-card radeon RX1600PRO 256 mb | AMD athlon 64 3800 + 2,4 GHz BOXED |

Permalänk
Medlem

beror ju på vad du ska visa de i för program, men om du bara vill ha vanliga bilder så trycker du på File-->Export-->2D Graphic

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EA|Bonde|Erik
haru tagit tutorials ?

Ovärderligt! Gör man inte det så tar det grymt mycket längre tid att lära sig! Och då tar det inte så lång tid att lära sig... ca 1,5-2h.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

har gjort alla tutorials... måste bara missat den saken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bograth
har gjort alla tutorials... måste bara missat den saken

Den saken finns inte med i tutorials. I alla fall så gjorde den inte de när jag skaffade sketchup..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Lånar tråden jag med!
Någon som har någon länk till en sida där det finns färdiga modeller av komponenter till solid edge?

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

du kan ju kolla på http://www.solidcomponents.com/ om det kan finnas något... Kollade lite snabbt och hittade fläktar m.m.
Finns dock inte till Solid Edge, men step m.m. brukar finnas.