Köp av grafikkort,hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Köp av grafikkort,hjälp uppskattas!

Jo,hade tänkt mig ett nytt grafikkort, bättre än min gamla fx 5500 då..
Har hört att det kommer lite nya spel som kommer kräva diretc x 10, & dom nuvarande korten kör väl på 9.0 som max (?) Jag är noob så jag kanske inte ska yttra mig, men det lät lite meningslöst att lägga ut mycket pengar ifall den ändå inte kommer funka med allt.

Just nu har jag runt 1300-1400 kronor. Max jag hade tänkt mig lägga ut är 1500/1600. Det är absolut max

Jag vet inte vilka kort som är bra & vilka som inte är bra, men såvitt jag förstått det så borde väl alla som är i samma prisklass hack i häl (?) .

Vissa bättre i det ena spelet än andra, eller nåt.
Nvidia eller ATI spelar ingen större roll för mig,så länge det presterar, men hehe Helst nvidia, men ATI skulle inte göra nåt heller, bryr mig inte så jätte mycket .

Här är mina förslag, säg gärna mer än bara "Nej / Ja" så jag kan ha en anledning till mitt köp i slutändan,tack .

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320410

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318812

Andra förslag uppskattas hjärtligt, kommer ihåg några år sedan då jag läste om att öppna pipelines & grejjor på Leadtek kort, men jag kan inga sidor där de säljer grafikkort, så tyvärr hittade jag inga sådana kort.

Fler förslag uppskattas,tack!

EDIT : Har hört att 6600 korten är bra, men 6800 är juh en högre siffra Fast har också hört att nvidias XT kort är budget varianten,medan ATi har XT korten som de dyrare, aja, jag är lite snurrig, ni får gärna förklara

Permalänk

på x800gto går det faktist att öppna pipsen
(enligt recensionen där nere, dvs osäkert)

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna köpa denna : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315798

Fast då måste skillnaden vara lite större än 1-3 fps

Sen förstår jag inte varför ett 6600GT 256 är dyrare än 6800xt 256, är det 6600Gt bättre eller är det bara knasigt? Båda korten är på samma sida också Funderar starkt på ATI kortet som jag länkade till alldeles nyss,många recensioner säger att den är jäkligt bra, fast jag har själv ingen aning.

Permalänk

Om dus ka köpa ett x800 gto så tycker jag att du ska köpa detta:

http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=CGAX-RX86TVD&re...

1166kr + frakt. Det är iofs bara club 3d, men om du inte ska klocka så spelar det ingen roll. Och ska du klocka så är det bättre att köpa egen kylning till kortet. Men du, du kanske inte har PCI-E. Då blir det dyrare.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Nej jag har AGP,tyvär Men, skulle nån kunna nämna några bra sidor där de säljer grafikkort osv ? Jag kan bara datorbutiken,dustin & komplett..
Och den där datorhandel som du länkade till, vilket det inte fanns så många agp kort på.

Permalänk

Jag sitter och letar efter precis samma slags kort som du Reveal.
Har själva en AMD 64 3000+ med 1GB RAM som jag vill ha ett värre kort till än mitt gamla Radeon 9600 Pro.

http://www.gpureview.com kan man jämföra korten.

Funderar på X800GTO och antingen saphires där man kanske kan låsa up pipe:n eller powercolors med den något högre core clock hastigheten.

EDIT: Det verkar vara mer eller mindre kört att låsa up pipen numera, om man har AGP.
Saphire X800GTO2 finns enligt uppgifter inte till AGP och Connect 3D verkar inte vara samma variant längre.

Visa signatur

I test: Shuttle SP35P2 (Intel P35 Express + ICH9R) | Intel C2D E8400 | 4 GB Corsair DDR2 800mhz | Radeon 4670 512Mb | (OCZ Vertex SSD 60GB) | Windows XP 32bit
Nästa System: Shuttle SX58H7 (Intel X58 Express + ICH10R) | Intel Core i7 940 | 6 GB Corsair DDR3 1600mhz | Radeon HD 4870 1 GB | 2x Intel X25-M 80GB SSD (RAID 0) | WD Caviar Black 1 TB | windows 7

Permalänk
Medlem

Om du nu ska köpa ett X800GTO, så försök skaffa ett Connect 3D eller Sapphire X800GTO2. Om duh ar tur så kan du öppna en quad pipelines, vilket helt enkelt gör om kortet till ett XL, sedan kan du, mest troligt, MINST klocka upp det till XT fart.

Permalänk
Medlem

Okej, lät intressant Vad är skillnaden mellan Connect 3D & Sapphire kort ?

Och jag skulle verkligen uppskatta ett par sidor där man kan köpa grafikkort dessutom, dom jag vet har mest PCI-E kort, & knappt några agp

Permalänk

www.webhallen.com är ganska bra tycker jag iaf, dem har mkt saker så att säga å är väll ett ganska etablerat företag

edit:jag är lite dum

edit 4:a jag är väldigt dum^^

Visa signatur

den ä fin

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte fått något förklarande eller förslag på vilket kort jag borde investera, jag bryr mig inte så jätte mycket om märket, så länge den presterar bra, jag kan lägga ut mellan 1300 - 1800 kr .

Tack ännu en gång & kom gärna med ett förlslag på ett agp kort!

Permalänk
Medlem

Jag säljer mitt gamla HiS x850xt pci-express grafikkort ifall någon är intresserad. Kan tänka mig 1600 och då är frakten inräknad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PirAteN88
Jag säljer mitt gamla HiS x850xt pci-express grafikkort ifall någon är intresserad. Kan tänka mig 1600 och då är frakten inräknad.

Reveal, om du skulle kunna tänka dig köpa ett begagnat kort, köp hans. X8xx serien kanske är lite gammal nu, men de ger en enorm prestanda som duger gott och väl till alla dagens spel.

PirAteN88, jag undrar bara... om du nu har överklockat ditt kort, vad var din MAX core och memory? Skulle gärna vilja veta vad man kan få på ett X850XT, speciellt ett HIS kort.

Permalänk
Medlem

Jovisst men grejjen är juh att hans var pci-express & jag behöver agp..

Permalänk
Medlem

Har inte klockat kortet något tyvärr :p, men man ska lätt kunna komma upp i x850xt platinium har jag hört.

Permalänk
Medlem

Grabbar, vafan finns det ingen som kan komma med något förslag? Jag flippar ur när jag tittar på grafikkort på nätet, finns skit många olika sorter & varje modell har olika tillverkare som gör priset dyrare / billigare, sen kostar kort som 6600gt mer än 6800 , vilket bara gör mej mer förvirrad.

Tipsa mig bara på ETT MYCKET BRA AGP kort för 1500-1800 , TACK.

Permalänk

Trode du hade fått tipset redan: Sapphire X800GTO kostar 1495:- på komplett.
Du hade det i länken själv.

Anledningen till att du inte får några andra alternativ kanske är för att det inte finns några?

Visa signatur

I test: Shuttle SP35P2 (Intel P35 Express + ICH9R) | Intel C2D E8400 | 4 GB Corsair DDR2 800mhz | Radeon 4670 512Mb | (OCZ Vertex SSD 60GB) | Windows XP 32bit
Nästa System: Shuttle SX58H7 (Intel X58 Express + ICH10R) | Intel Core i7 940 | 6 GB Corsair DDR3 1600mhz | Radeon HD 4870 1 GB | 2x Intel X25-M 80GB SSD (RAID 0) | WD Caviar Black 1 TB | windows 7