Permalänk
Medlem

Datorn startar inte, vad kan vara fel?

Okej, rätt färsk dator, har bara haft den i ett par månader:

ECS NFORCE4-A939
AMD Athlon64 3200+
Asus EN7600GT/2DHT/256M, PCI-E
Maxtor DM10 200GB, 7200RPM, 8 MB SATA300
Antec LifeStyle Sonata II EC, 450 Watt
Kingston DDR400

Den har funkat bra hela tiden tills igår då jag fick höra från brorsan att han hade problem med att starta datorn. Han hade tydligen fått trycka på start-knappen många gånger om och tillslut gick den på. Datorn var på och jag använde den till kvällen då jag stängde av den. På morgonen när jag vaknar så funkar det inte att starta, jag försöker trycka en himla massa gånger på knappen men inget händer. Vad kan vara fel?

Själv trodde jag att det kanske var nätagget som det var fel på, men med tanke på att brorsan lyckades starta efter en massa tryckningar så kanske det är fel på sladdarna från modekortet till chassit? Vad ska man göra nu? Känns så jävla trist om fler saker är pajj med tanke på att det är ett nytt datorköp. Finns det en väg att starta datorn utan knappen på chassit? För att försäkra sig om att det inte är nätagget som krånglar.

tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Har ni byggt ihop datorn för egen hand eller har ni köpt via en återförsäljare?

Om det är sistnämnda så hör med återförsäljaren då det kan falla in under garanti.Med andra ord,börjar inte skruva i datorn för mycket på tanke på den kortvariga ägaretiden.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Jag har byggt den själv (första gången)

Permalänk
Medlem

Mycket svårt sätta fingret direkt på ert problem.Jag föreslår nästan att man börjar om början med hjälp av denna Guide
Efter att man har satt ihop datorn igen så får man dubbelkolla allt och därefter börjar felsökningen.Uppför sig datorn likadant så får man börja sin felsökning på sin hårdvara.Det finns verktyg för detta ändamål te.x Ultimate Boot CD.Detta tar tid och om ni har någon vänlig själ som är kunnig inom detta så fråga då om hjälp.Nu säger jag inte att datorn är felkopplat eller felmonterat med tanke på att ni har kört problemfritt ett tag.Men någonstans måste man börja med felsökningen.Det kan även vara någon hårdvarafel som har krupit fram,men det får tiden utvisa.

Ni har inte fått något felmeddelande eller felkoder i samband med uppstarten?
Man kan börja med den enkla biten att man kör en " clear CMOS "
Läs mer här

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Okej. Jag får väl sätta ihop den från scratch när jag får tid. Men jag undrar om det går att starta datorn utan startknappen från chassit? Typ om det finns någon knapp eller så på modekortet, bara för att se om det är nättagget som krånglar eller kanske chassit.