Permalänk
Medlem

Prisfall AMD X2 på gång!

Såg att i tyskland kan man få en X2 3800+ för 173 Euro.
Börjar komma ner i rimliga nivåer. Nu är väl momsen 16 % eller något sådant vilket gör det lite billigare än Sverige. Eller är de generellt så pass mycket billigare i Tyskland?

http://www.geizhals.at/deutschland/a166487.html

Permalänk
Medlem

Fast den du länkar till är en 939, AM2 motsv ligger även där enl den siten på €330 nånting. Varifrån vet du att det kommer sänkas?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har bara sett s939 gå ner, väntar och ser hur billigt man kan få en dock. Vill helst ha en 4400, men de är fortfarande dyra.

3800 s939 gick ner rejält nyligen, nästan 100 euro.

Det som är lite intressantare är att det börjat dyka upp X2 med lägre effekter. AM2-processorerna finns med både 89 (1,35 V vcore) och 65 W (1,25 V vcore) TDP, mot 110 för gamla s939 med 2x1 MB L2. Nu har vissa butiker också 1,35 V X2 för s939 i listorna, till högre priser.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Ska inte det stora prisfallet ske den 23:e Juli?

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst lite mer. Om jag förstått det rätt så är det ett svar på Intels kommande dubbelkärneprocessorer som kommer få ett lågt pris. För att inte hamna för långt bakom så sänker AMD priserna, på både enkel-, och dubbelkärnep. Enkelkärneprollarna har tydligen redan sänkts, men säljs visst med ett visst extra påslag idag, därför kan en 3800+ idag kosta runt 1400 (JME data tex) fast den redan sänkts. Dubbelkärneprollarna kommer att sänkas runt den 23/7-06 och en x2 3800+ kommer då kosta runt $139, vilket säkert kommer motsvara 1400 här.

Jobbigt, jag beställde min 3800+ idag från JME, vet inte om jag har lust att vänta en månad till, fast det är ju en rätt betydande prestandaökning att få en kärna till (förutom i dagens spel då)... Hmm...

Permalänk
Hedersmedlem

Får se vad X2 3600+ (Dual Sempron) kommer att kosta för det kan bli en kul liten sak.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Någon som vet vad en X2 4400+ kan tänkas kosta efter Juli?

Permalänk
Medlem

nej det är ingen som vet men spekulera, det kan många göra. jag ser inget nöje i det så jag avstår.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag spekulerar fram ett pris på 2900kr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tålamod! Det är ju bara tre veckor kvar, om datumen stämmer.

Permalänk
Medlem

sadism... är sugen på en sista uppgradering av nuvarande maskin innan conroe släpsp

Permalänk
Medlem

lol

jag måste skaffa ny dator men jag vet inte hur jag ska göra.
i vanliga fall brukar jag vara för att stödja david, i kampen mot goliat eftersom det i det långa loppet är bäst för oss konsumenter.
men nu är ju goliat på väg att släppa ur sig en hel del urkraft.. så jag är lite kluven.

väntar med spänning på klara besked och tester om reverse hyper threading. sen får man ta beslut.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Någon som vet vad en X2 4400+ kan tänkas kosta efter Juli?

Enligt vad jag läst på DailyTech (http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2800) kommer inte 4400+ sänkas alls. Däremot verkar 5000+ sänkas rejält?

Visa signatur

Fractal Design Arc m. Corsair CMPSU-850AX 850W | Asus P8Z68-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | 16Gb Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz | Intel 510 SSD 120GB | Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB | Asus GeForce ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 1536MB

Permalänk
Medlem

Där var den ja! Mmm, fast det verkar ändå som att x2 3800+ kommer vara den mest prisvärda, åtminstone tills deras anti multithreading-, eller vad den heter, teknik implementeras. Sen får vi väl se... Onödigt att spekulera i vid dags dato däremot...

Permalänk
Medlem

och om sisådär 4-5 år kommer man få 500 spänn om man tar en x2 4400+

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr_M
Fast den du länkar till är en 939, AM2 motsv ligger även där enl den siten på €330 nånting. Varifrån vet du att det kommer sänkas?

Jag skrev inget om AM2. Jag menar att kan de sänka priserna i Tyskland så borde de kunna i Sverige med. Men jag hade kanske fel, priserna har inte sjunkigt så mycket än på X2 3800+ i Sverige.

Permalänk
Medlem

Men hur blir det nu då med opteron,någon sänkning??

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays