Kan klämd IDE-kabel vara stort problem?

Permalänk
Medlem

Kan klämd IDE-kabel vara stort problem?

Min dator betedde sig lite konstigt men det gick inte riktigt sätta fingret på vad som var fel, vissa filer blev korrupta utan anledning.
Till slut fick jag bluescreen och BIOS kunde inte detecta mina IDE-hårddiskar. Jag har två, hamnar som third master och third slave, varpå first master är en SATA-disk.

Till saken hör att jag lite hastigt monterat hårddiskarna på fel plats i mitt hårddiskrack i chassit, så IDE-kabel fick gör lite böjar för att komma åt kontakterna. Ganska rejält dessutom.

Nu har jag flyttat diskarna och rätat ut kabeln så gott det går (bör tillägga att det är en platt kabel, inte en sån där rundad). Allting verkar fungera hittils, och sunt förnuft säger ju att det var den klämda kabeln som var boven i dramat, men jag är inte helt säker.

Har någon nån erfarenhet av detta? Verkar det stämma?

Permalänk

min gissning. du har glapp i din ide kabel så att kablarna kom ifrån varandra när den var "böjd" men fick kontakt igen när du rätade ut den.

Tipps. köp ny kabel.. annars sitter du där på en långhälg utan dator.. det är väll inte så kul?

Visa signatur

Workstation/Lapptopp: AMD 64Turion 32 | 2048ddr2 | ATI x700 | 80 gb 7200rpm | 2*17" skärm | 940 gb externt |

Permalänk
Medlem

Jag har dåliga erfarenheter av böjda ide kablar. Det blev tillslut så att disken inte ville hittas precis som i ditt fall. Köp ny kabel.

Visa signatur

Nuclear Winter