Permalänk

Söker 19" TFT/LCD

Hej

jag söker en bra och prisvärd skärm

det jag vill ha är 19" och skall klara spel utan lagg i bilden pga skärmen, filmer och alldagligt användande

har ca 2000-2500 att röra mig med

finns det några tester som testar många skärmar mot varandra osv.

tack på förhand

The_phenom

Permalänk
Permalänk

ser helst att det är utan högtalare

tycker dom förstör looken på skärmen

Permalänk
Medlem

Jag hade tat en WSskärm.
http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/deta...
har dock inte testat nån av dom så jag kan inte säga i fall de är bra el ej. Men med lite googlande brukar man kunna lösa den frågan.

Permalänk

har kollat lite nu men vad e det jag skalll kolla efter

typ hur mkt ms, xxx/cd, xxx:1 vilka värden är bra och hur många färger och liknande är bra

Permalänk
Medlem

Läs runt lite här på forumet eller nån annan stans på nätet hittar du nog svaret på de frågorna.

Ett tips bara är att inte stirra dig blind på responstid (ms).

Permalänk

jag tycker att denna verkar bra https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320321
jag har beställt en sådan, kan skriva vad jag tycker om den när jag får den

Permalänk

jepp den har jag också funderat på
ska bli kul att höra vad du tycker om den

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragan_at
jag tycker att denna verkar bra https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320321
jag har beställt en sådan, kan skriva vad jag tycker om den när jag får den

Ser onekligen intressant ut, specielt om det är en p-vma panel i dem, tex AU Optronics P-MVA 8ms M190EN03 V0 panel.
p-vma och s-pva har ju högre kontrast och ska ha bättre svärta än TN film , nackdelen är ju att de då inte är 8bit utan bara 6bitars, så 16,7 miljoner färger är det ju inte tyvärr..........
Men som sagt, panelen som jag just nämde är ju en hyffsad allrounder, ska funka hyffsat både i spel, film och ordebehandling.
Har mailat sony och frågat vad de stoppat i för panel, ska bli intressant och se om jag får nåt svar

Permalänk
Medlem

Här är ett tips till min omröstning och tråd gällande 19" Wide, fortsätt gärna fråga/posta i den så vi kan hålla området 19" Wide lite samlat kanske:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Jag ska nog köpa HP W19 19" wide om några veckor. Jag tittade på den på Onoff och jag gillade det jag såg, både utseendemässigt och prestandamässigt (av vad jag kunde se: betraktningsvinklar, stillbildfärger, skärpa).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Ser onekligen intressant ut, specielt om det är en p-vma panel i dem, tex AU Optronics P-MVA 8ms M190EN03 V0 panel.
p-vma och s-pva har ju högre kontrast och ska ha bättre svärta än TN film , nackdelen är ju att de då inte är 8bit utan bara 6bitars, så 16,7 miljoner färger är det ju inte tyvärr..........
Men som sagt, panelen som jag just nämde är ju en hyffsad allrounder, ska funka hyffsat både i spel, film och ordebehandling.
Har mailat sony och frågat vad de stoppat i för panel, ska bli intressant och se om jag får nåt svar

MVA och PVA-paneler är 8-bitars paneler, så visst har de 16,7 Milj. färger. Däremot är TN-fim paneler 6-bits.
MVA/PVA har ofta högre kontrast, bättre svärta, bättre betraktningsvinkel och färger än TN-film paneler. Den enda stora fördelen som TN-Film har är att de har snabbare responstid.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
MVA och PVA-paneler är 8-bitars paneler, så visst har de 16,7 Milj. färger. Däremot är TN-fim paneler 6-bits.
MVA/PVA har ofta högre kontrast, bättre svärta, bättre betraktningsvinkel och färger än TN-film paneler. Den enda stora fördelen som TN-Film har är att de har snabbare responstid.

Det verkar som det inte stämmer längre när det gäller mindre paneler med overdrive :

http://www.tftcentral.co.uk/articles/6bit_8bit.htm

Permalänk
Medlem

spring till pc-city och köp en viewsonic VX924, har en själv, kostar just nu 2495:-

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Det verkar som det inte stämmer längre när det gäller mindre paneler med overdrive :

http://www.tftcentral.co.uk/articles/6bit_8bit.htm

Intressant artikel, tyvärr gör detta det ännu svårare att välja skärm eftersom man inte kan vara säker på vad det är man får egentligen.
Som det verkar så har 6 bit + FRC en mindre påverkan på MVA/PVA-paneler än på TN-film, men det är ju ändå synd att de inte kan köra med äkta 8-bitar istället, men det beror väl på jakten på låg responstid antar jag. Som vanligt är det bästa om man har möjlighet att se skärmen i aktion i verkligheten innan köp så att man säkert vet om den är tillräckligt bra för det man skall ha den till. När det gäller TFT-skärmar så finns det ju redan tillräckligt med glädjekalkyler och specialfall när det gäller specifikationerna för att man skall ta dem med en stor nypa salt tills man verkligen sett monitorn. Tyvärr kan man inte lita på specifikationerna och eftersom TN-film, MVA/PVA ochS-IPS använder sig av olika tekniker med olika egenskaper så bör man ta jämförelser mellan olika paneltypers specifikationer med en ännu större nypa salt. *SUUUCK*

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Idag fick jag hem den där sony SDM-S95DS och jag tycker att den verkar helt ok, har inte hunnit testa den på dvd filmer och riktigt snabba spel än. Det snabbaste spelet jag har testa än så länge är nfsu2, jag har inte märkt några "ghostingar" än så länge i alle fall, den är helt värt priset tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Intressant artikel, tyvärr gör detta det ännu svårare att välja skärm eftersom man inte kan vara säker på vad det är man får egentligen.
Som det verkar så har 6 bit + FRC en mindre påverkan på MVA/PVA-paneler än på TN-film, men det är ju ändå synd att de inte kan köra med äkta 8-bitar istället, men det beror väl på jakten på låg responstid antar jag. Som vanligt är det bästa om man har möjlighet att se skärmen i aktion i verkligheten innan köp så att man säkert vet om den är tillräckligt bra för det man skall ha den till. När det gäller TFT-skärmar så finns det ju redan tillräckligt med glädjekalkyler och specialfall när det gäller specifikationerna för att man skall ta dem med en stor nypa salt tills man verkligen sett monitorn. Tyvärr kan man inte lita på specifikationerna och eftersom TN-film, MVA/PVA ochS-IPS använder sig av olika tekniker med olika egenskaper så bör man ta jämförelser mellan olika paneltypers specifikationer med en ännu större nypa salt. *SUUUCK*

Man blir nog helt enkelt tvungen att ta reda på vilken panel som man tycker verkar bäst och sen en skärm som är utrustad med den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragan_at
Idag fick jag hem den där sony SDM-S95DS och jag tycker att den verkar helt ok, har inte hunnit testa den på dvd filmer och riktigt snabba spel än. Det snabbaste spelet jag har testa än så länge är nfsu2, jag har inte märkt några "ghostingar" än så länge i alle fall, den är helt värt priset tycker jag.

Tyvärr inget svar från Sony än ( tror knappast jag får nåt heller ) angående vilken panel som sitter i din skärm.

Här finns dock lite testprogram att köra om du har lust :

http://www.benchmarkhq.ru/english.html?/be_monitor.html

Använder själv en kombination av Eizos och montor matters checkscreen, vilket jag tycker funkar bra men jag har långt ifrån gått igenom alla program, mycket nöje

Uppdate !

Har nu ringt kundsupporten på Sony sweden, där hade man inga uppgifter om den här skärmen utom att det var en TFT tillverkade av Sony
Kundsupporten trodde inte heller att man hade tillstånd att lämna ut uppgifter om panel eller ens paneltyp, men det var som sagt inte aktuellt då de inte hade några specs överhuvudtaget.........
Har också ringt komplett och frågat var de fått uppgifterna om skärmen ifrån, vilket de inte riktigt kunde svara på...

Om man sedan tittar lite närmar på den här länken från vårt grannland, så ser man att samma skärm har helt olika specs :

http://prisguide.hardware.no/product.php?product_id=44606

Vilka specs är rätt ?

Sonys swedens kundsupport sa iochförsig att varje enskilt land får order från sony corp hur de ska märka sin produkter !! (när jag tog upp att specsen varierade lite)
Vilket avsevärt ökade Sonys trovärdighet i mina ögon..............

Kan ju iochförsig vara så att Sony har bytt panel under tillverkningens gång och då kan man ju fråga sig med tanke på att det ska vara en hyffsat ny modell hur ofta gör de det egentligen, och vilken variant får man om man köper en..................