Permalänk
Medlem

Flera moderkort

En sak som jag kom o tänka på i morses var att ha två eller flera moderkort i en dator. Går detta och i så fall hur. Finns nån guid.

Finns det fördelar nackdelar med detta ??? Altså att ha flera moderkort till en dator.

Permalänk
Medlem

nej! inte flera moderkort i en dator.

Permalänk

Det blir nog problematiskt att få in fler än 1 moderkort i ett chassi där bara ett kan installeras och jag tror inte det finns några chassin där 2 eller mer moderkort kan installeras, möjligtvis något ruskigt dyrt server chassi då

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Hur är då superdatorer uppbyggda ??? Typ sånna som ska spå väder m.m.

Det finns ju de som har 1Thz o 12 Tb RAM m.m.

Permalänk

är dom inte bygda som ett kluster då?

Permalänk
Medlem

Man kan ha flera moderkort "i" en dator, inuti chassit dvs, men det blir trångt, väldigt trångt, om man inte bygger ett eget.

Dock om du ska ha flera moderkort så behöver du flera processorer, flera minnesstickor, flera grafikkort, flera flububuahwuhuwhudwh osv.

Så det är inte värt att ha det om man inte använder det som en serverlösning.

Visa signatur

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Permalänk
Avstängd

Gör som Elitemodd gjorde, nita/svetsa ihop 2st chassin till 1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wANT3D
Gör som Elitemodd gjorde, nita/svetsa ihop 2st chassin till 1.

När jag kom på iden så tänkte jag att man konde använda hyllorna i tvborden.
PS! Vad är ett kluster ???

Permalänk
Medlem

Jag började faktiskt på ett bygge som var tänkt att innehålla 2 moderkort... fast i ett vanligt chassi.
Det var då ett vanligt ATX kort samt ett Mini-ITX.
Det står fortfarande i källaren och väntar på att jag ska orka fixa det sista...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cenzar
Jag började faktiskt på ett bygge som var tänkt att innehålla 2 moderkort... fast i ett vanligt chassi.
Det var då ett vanligt ATX kort samt ett Mini-ITX.
Det står fortfarande i källaren och väntar på att jag ska orka fixa det sista...

Hur hadde du då tänkt att detta skulle gå ???
Efter att ha läst inläggen i denna tråd så verkar det nästintill omöjligt. Men du tände solen för mig igen =P

Permalänk
Medlem

Ska nog fortsätta på det bygget rätt snart, kan langa upp lite bilder då.

Permalänk
Medlem

Att sätta in två moderkort i ett chassi är ju bara en fråga om fysiskt utrymme. När du väl har fått in dem, med varsin uppsättning komponenter, kommer de ju dock att fungera som två särstående datorer. Att de sitter i samma låda har mindre betydelse. Om ditt mål är att få ut ökad prestanda, så måste de två moderkorten (eller snarare processorerna och minnena på de två moderkorten) samarbeta. En variant, som tidigare nämnt, är att sätta ihop de två datorerna i ett kluster där man kan köra program som distribuerar sin last över hela klustret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är väll självklart att det inte är frågan om plats för korten om jag vill kan jag väll knöka in 5st i min nuvarande dator men tror inte att det finns mycket plats för grafikkort, RAM m.m.

Men ni tycker alltså att jag ska klustra korten finns det nån sån guid på svenska. Altså hur man klostrar två datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semsis
Det är väll självklart att det inte är frågan om plats för korten om jag vill kan jag väll knöka in 5st i min nuvarande dator men tror inte att det finns mycket plats för grafikkort, RAM m.m.

Men ni tycker alltså att jag ska klustra korten finns det nån sån guid på svenska. Altså hur man klostrar två datorer.

Ett kluster är flera datorer sammankopplade i ett nätverk, för att kunna använda varje enskild processor för att räkna ut delar av en större uträkning.

Att ha det som hemdator har ingen direkt större nytta, men det är klart det skulle vara ballt att ha.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Avstängd

bara för att de fanns många som tyckte de va en dålig idê så ska jag bygga ihop min p2 (233mhz) med min 933mhz och köra server på p2an o spela cs på p3an

ps vilken jävla ide me 2 mobo i en dator, har aldrig tänkt på de ens en gång

Permalänk
Medlem

för ganska längesen fanns det färdiga chassin att köpa, vet att dom varit uppe här och snurrat ett par gånger, de var ganska dyra, kommer inte ihåg exakt men det är väl en kul grej antar jag

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Du kan ju göra en sådan här

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Om du har användning för ett kluster och ska bygga ett så kan jag varmt rekommendera att du väljer moderkort med Gb-LAN.

Permalänk
Medlem

Jag inte har nytta av en klusterdator men jag blev fett sugen på idén att ha en inbyggd fristående serverdator i min speldator.

Men då undrar jag, kan man ha två datorer i samma skärm? Eller finns det någon sorts omvänd splittare så att man kan ha en liten svitch och svitcha mellan de olika datorerna utan att byta tangentbord, mus och skärm?

Fan va ballt. Får se om jag gör en lite logg med detta projekt om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Självklart finns det splittar (? ^^) för sånt Jag köpte en sån på biltema för ca 2 månader sen... Det finns ett vga respektive dvi uttag och fyra ps/2 för tangentbord och mus. Man trycker på en knapp, och *switch* ^^

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

eller så här som jag gjorde...

ett M-atx och ett Epia-kort...

men klustret som LupusRex
visar på bilden ovan skulle få rum i detta chassit - om man rensar allt innuti får det rum ca 15st Epia-kort...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...