Vanlig fjärrkontroll -> datorn?

Permalänk
Medlem

Vanlig fjärrkontroll -> datorn?

Är det någon som har några bra tips på hur man kan styra datorn med en "vanlig" fjärrkontroll - d.v.s. inte någon super-duper datorfjärrkontroll för tusen spänn, utan en vanlig fjärr som följt med förstärkare och cdspelare de senaste tio åren. Vet inte riktigt om jag kanske borde lagt denna tråd i mjukvara istället, men det känns som lite mer erfarna mediaknarkare bor här inne

Alltså - finns det någon freeware som man kan använda mot i princip vilken ir-mottagare till datorn som helst där man kan programmera olika ir-signaler till olika uppgifter (typ programanrop/"virtuella" tangentbordstryckningar).

Om jag får något svar skulle jag även uppskatta något tips på ir-mottagare. Jag är helt ny på denna front, vet inte vad jag ska leta efter. Helst inga byggsatser heller (såg lite sånt när jag försökte hitta här på forumet ).

Jag vill alltså främst styra mp3spelaren/filmspelaren på datorn via min vanliga fjärr som jag har till stereon.

Det vore trevligt om ni som svarar hoppar över tipsen om diverse mediapaket och tips om fjärrkontroller till datorn som man sedan kan lära signalerna från min gamla fjärr - om jag var ute efter sådant skulle jag hälsa på google och pricerunner. Lite av tanken och charmen skulle ju vara att styra datorn med den gamla fjärren.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

har du en telefon med BT så kan du köpa en BT ist å använda telefonen som "fjärrkontroll"

Visa signatur

Mobiler:
Sony Ericsson:R600, T300, T310, K700i, S700, K610i.
Nokia: N93 + 2gb Sandisk mini SD

Permalänk

Kan ju berätta hur jag har gjort, är fortfarande på teststadiet men hittills funkar det bra.

Införskaffade mig ett hyfsat billigt 5.1-system med reciever till hemmabion, hade sedan tidigare en fjärrkontroll med usb-mottagare till datorn (följde med ett Asus grafikkort), fördelen med fjärrkontrollern till recievern var att man kan programmera in upp till 8 andra källor, jag programmerade den alltså knapp för knapp till samma frekvenser som fjärren till datorn och vips så slapp man använda den kontrollen också.

Lite rörig beskrivning såhär på fredagsnatten, men frågor besvaras gärna via PM.

MVH Mikael

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem

Att bygga en IR-mottagare är enkelt. Ett schema med komponentlista kan du hitta här.

http://web.telia.com/~u40506887/projektarbete/IR/IR.htm

Sen använder du dig av winlirc eller girder för att styra datorn på övskat vis. det är bara att googla lite så hittar du all info du behöver..