Permalänk
Medlem

Bygga dator till syrran

Har fått i uppgift att bygga en dator åt syrran, hon skall plugga och har aldrig ägt en dator... Hon tänkte först dra till OnOff eller El-giganten och köpa en Dell eller Fujitsu eller dylikt men jag avrådde henne. Hon har sagt att hon vill lägga ut runt 7000kr Inkl. Skärm (rubbet helt enkelt) och hon vill även kunna kolla på film på skärmen eftersom hon kommer bo i studenrum. Jag har plockat ihop detta, vad tycker ni ? ?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=179250

1) tror ni det där inbyggda geforce6100 kommer kunna spela film etc på 19"arn utan att det "laggar" etc?

2)passar det där mATX moderkortet i den där lådan?

3)tror ni zalman-fläkten passar på Asus A8N-VM brädan? i listan över kompatibla moderkort för den fläkten finns inte just den modellen, men samtidigt finns den inte i listan över icke kompatibla heller..

4) hon vill ha en supertyst dator, något ni tror skulle kunna göra den tystare?

Tack...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror att du ska sattsa på ett annat chassi om du vill ha en tyst dator.
Sen så passar inte dendära CPU-kylaren till moderkortet det är fel socket, du ska leta efter en kylare med socket939.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Ska hon inte spela med datorn?
I så fall kan ju en billig bärbar vara ett trevligt alternativ.

Permalänk
Medlem

om man ska se på film kan det va bra att ha en dvd läsare. (aldeles för få filmbolag släpper filmer på floppy )

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kommer att klara det där galant!
Det krävs väldigt lite av grafikkortet för att spela upp film.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Är inte processorn samt kylaren lite overkill? Hon bör klaga studierna på en 3000+, samt att orginalkylaren räcker gott och väl... Sen vad ska man med 250gb hårddisk på en studiedator till?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

Kan tro att syrran din är mer intresserad av garantibevis och ex. FujitsuSiemens programpaket än att kunna kolla på film utan DVD-spelare (nedladdade, kopieringsskyddade?). Ska hon sitta med en Linux-dist eller ska du bjuda henne på din egen windows-licens?

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Som sagt så passar inte Zalmanen... Det står AM2 på den, det är en annan socket än 939. Om du prompt vill ha den kylaren så finns den till 939 också.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZALCNPS95LED

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

jag hade tagit ett annat chassi, ett vanligt miditower, sen en dvd brännare med... sen finns det en del pengar att spare i en billigare cpu-kylare. Och behöver hon OS? eller löser ni det ändå?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

funderat på AM2? det är ju inte direkt mycket dyrar om jag inte är helt ute och cycklar?:P Det är ju mer framtidssäkert också!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaarkX
funderat på AM2? det är ju inte direkt mycket dyrar om jag inte är helt ute och cycklar?:P Det är ju mer framtidssäkert också!

du är ute och cycklar

Permalänk
Medlem

Är jag? Processorerna kostar lika mycket på komplett. Sen så kostar 1 gb sticka ddr2 5300 ca 850kr. Sen så finns det ju billiga moderkort med inbyggd 6100 grafik krets. ;P

Permalänk
Medlem

http://www.cpoint.nu/produkt.asp?id=14418

borde väll duga ganska bra för henne ?

Visa signatur

Speldator: AOpen XC-Cube EZ482 | AMD 64 X2 4200+ | 2 GB Kingston HyperX LowLatency | inno3D 7800GTX 256MB | DVD-RW | 200GB Sata

Jobbdator: AMD 64 3400+ | 1 GB Kingston HyperX UltraLowLatency | GeForce 5800 ULTRA 256MB | DVD-RW | 200GB Sata + 300GB extern.

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=179552

Ett am2 sys som kanske kan va nått blir ca 7k inkl frakt, kanske lite liten hdd men det är ju bara att uppdatera, chassit är ljudisolerat så det borde blir tyst:P

Permalänk

Jag skulle ha tagit socket 939, hittade nämligen ett bra moderkort. Hon vinner ju inget på att ha en AM2 om hon inte kör med bra minnen. Men det spelar ju ingen större roll, då det är en studie dator.

Jag skulle ha köpt : Moderkort

Processor

Minne

Chassi

Skärm

Kylare

Hårddsik

Sen en NEC dvdbrännare och en floppy

Sen så passar även AM2 kylaren 939, då den ska fästas i moderkortet, och inte i fästena, utan hålten (Sommarjobbade i en datorbutik, så jag vet att det funkar).

Allt som allt blir det 7407 :- Hur br aom helst ;D

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Jag tycker hon vinner lite på att ha en lite mer framtidssäker efter som hon kanske kan köpa lite nytt sen än att köpa allt nytt. Om de nu skulle vara lika bra de två systemen så gör det ju ändå inget;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaarkX
Är jag? Processorerna kostar lika mycket på komplett. Sen så kostar 1 gb sticka ddr2 5300 ca 850kr. Sen så finns det ju billiga moderkort med inbyggd 6100 grafik krets. ;P

Om man har turen att hitta ett system på just den nivå man vill ha så är det typ samma kostnad ja, så långt är det korrekt, problemet är bara att det finns så mkt mindre utbud på den socketen ännu.. men sure, om man hittar grejer i rätt prisklass som inte är dyrare bara för att de är am2, dvs mindre pang för pengarna, så håller jag med om att man ska köpa det. Det är inte så stort värde med det ännu anser jag, hur länge är komponenterna ok?2-3 år, sen är det ju lika bra att byta allt. Som sagt.. man ska köpa mest kraft för pengarna just nu, att kunna uppgradera till en am2 prolle om ett par år är rätt irrelevant imo.

Permalänk
Medlem

zalman kylaren

är för hög, såg en review på det där chassit där en thermaltake blue orb gick in med lite våld, och den är 6,6 cm hög... Chassits "ram" som är i vägen

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist