Permalänk

Har min dator gått sönder?

Igår så satt jag och surfade samtidigt som jag lyssnade på musik tills mitt trådlösa strulade (som vanligt) då bestämde jag mig för att dra ut det trådlösa nätverkskortet (3Com USB-nätverkskort).
Då märker jag att bilden har frusit helt, och det börjar att lukta brända åkersorkar i hela rummet, inte överdrivet mycket dock men man känner den.

"Helvete!" tänker/skriker jag och försöker stänga av datorn på på/av-knappen, nada händer.
Stänger då av datorn via på/av-knappen på nätaggregatet.

Testar då att starta upp datorn, och detta är vad som händer;
Fläktarna drar igång och allt verkar vara normalt utom att jag får någon form av bild. Dock så piper datorn inte som den alltid brukar göra när den startar upp, så antar att den inte kommer in i Windows äns.

Börjar med att starta upp utan grafikkort, men inget pip och hårddiskarna verkar inte äns jobba. Och såklart ingen bild!

Är inte hemma i skrivandets stund men när jag kommer hem ska jag testa grafikkortet och nätaggregatet på en annan dator.

Försökte lokalisera vart i datorn lukten kom ifrån men utan resultat.

Tycker att det är en väldig konstig sammankoppling att datorn börjar knasa då jag drog ut USB-nätverkskortet mitt uppe i Windows, det har jag gjort 100 gr förr.
Måste dock vara en stor slump att alla problem kom just precis då?

Edit: Moderkortet, processorn samt processor-fläkten är 2-3 veckor gamla. Men datorn har rullat på riktigt stabilt tills nu.
Har bara klockat processorn med 200mhz, och hela tiden haft stabila temperaturer och stabil vcore.
Har dessutom "clearat" CMOS:et.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

korkat att dra ur nätverkskortet när datorn var igång..visst du har gjort det många gånger innan men har förmodligen haft tur alla dom gångerna....alltid stänga av när man ska meka...tar bara 10 sekunder extra ungefär...kan vara värt det

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk

Säker borttagning av maskinvara i windows finns faktiskt där av en anledning. Att något skall hända när man drar ur en usb enhet när datorn är på är nästan obefintlig, men risken finns att moderkortet går sönder.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||