Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt nya prylar:
1,00 ST 316900 Asus P5WD2-E Premium, I975X, Socket-775,
ATX,SATAIIx8,Dual-GbLAN,DDR2, 2xPCI-Ex16
1,00 ST 308713 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5
Kit w/two matched CM2X512A-6400 Dimm's
1,00 ST 318724 MSI GeForce 7900GT 256MB GDDR3,
PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out/HDTV-gaming

Får väl dem på Onsdag så får vi se hur det går

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk
Medlem

Det kommer jag också få göra, men jag skulle gärna vilja ha ett conroefärdigt kort. Jag kollade på gigabytes hemsida och de har en hel hög med kort på sin sida som är conroefärdiga. Synd att de inte finns att köpa ännu. Mitt senaste asus p5p fungerade bra till att börja med, men degenerade snabbt och nu mindre än en vecka sen jag installerade det är det inte stabilt når jag kör processorn i 50 % ens en gång.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått grejerna och n är jag plockade loss det gamla moderkortet så såg jag tydligt att något hade bränts. Säkerligen någon spänningsregulator eller liknande. Därför jag inte kunde höja volten.

Nu till betydligt gladaer nyheter. Kör nu min cpu i 4 Ghz stabilt! Alltså från 2.66 till 4 Ghz. Äntligen nöjd!

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk
Medlem

Jahapp, så har jag också beställt. Jag tvekade länge mellan det billiga Abit a8w, som antagligen inte gå köra conroe på och de dubbelt så dyra nya Asuskorten som släpps nu och som klarar conroe. Eftersom Komplett precis fick in några så blev det till slut ett Asus p5w DH deluxe och ett billigt minne Corsair Value selec PC5300 DDR2 1024MB - hade det varit bättre att ha två matchande 512 mb (dual channel eller)? Jag tänkte att jag ev. senare köper en 1 gb till. Grafikkort fick bli ett billigt gainward 6200 kort, det är ju en arbetsdator. Sådärja där gick 3600 kr till, jag som bara hade tänkt göra en billig uppgradering med en 805d - korkat av mig att tro att det skulle gå och nu har jag köpt på mig vattenkylning, nytt nätagg, minne och grafikkort+ ett dyrt moderkort.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

ngn av er med en 805a som kan säga vad de får för tider i 1M superpi både oklockat o maxklockat.

Visa signatur

:)

Permalänk
Hedersmedlem

Det har sagt förr och tål att sägas igen: Pentium D 800-serie drar enormt mycket ström, speciellt om man överklockar. Vill man leka med högt klockade 805:or krävs moderkort med synnerligen kraftiga spänningsregulator.

Det må vara billig prestanda, men ska den bli långlivad krävs mycket försiktighet och noggrant val av moderkort.

Tänk också på att det är rent och skärt bedrägeri att bränna sönder sitt kort och sedan reklamera det.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Det första håller jag helt med dig om, det är ingen billig uppgradering om man vill överklocka 805:an långsiktigt, man måste ha ett bra moderkort och ordentligt med kylning och ström.

Att kalla det bedrägeri när moderkorten ballar ur vid endast måttlig eller ingen ökning av vcore, det tycker jag är ett märkligt uttalande. Att köpa hårdvara och tokköra den med väldigt höga spänningar och sen klaga när sakerna pajar håller jag med dig om att då kan man stå sitt kast, men Asus p5p800 kortet som jag har haft två av klarar helt enkelt inte av att leverera ström till 805:an om man stressar processorn. Ett moderkort ska inte brytas ner på några dagar som det sista jag hade gjorde och då testade jag endast kort tid med att höja vcore något (upp till 1,43 V) och detta gjorde jag för att den inte klarade av att hålla spänningen till cpu:n vid stress utan den gick ner till under 1,1V vid auto-vcore. När jag märkte att det inte hjälpte körde jag på auto-vcore i några dagar innan den klappade ihop. Moderkortet skulle säkert gå bra att köra en cpu i 900 serien men jag är rätt säker på att den inte klarar 805 vid orginalhastighet och orginalvcore under en längre period om man stressar bägge kärnorna (soom jag med mina analyser som kan ta en vecka eller mer att köra). Ännu värre är det om man har vattenkylning som jag har, för då blåser det ingen luft över trissorna.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Det har sagt förr och tål att sägas igen: Pentium D 800-serie drar enormt mycket ström, speciellt om man överklockar. Vill man leka med högt klockade 805:or krävs moderkort med synnerligen kraftiga spänningsregulator.

Det må vara billig prestanda, men ska den bli långlivad krävs mycket försiktighet och noggrant val av moderkort.

Tänk också på att det är rent och skärt bedrägeri att bränna sönder sitt kort och sedan reklamera det.

Jag håller inte med dig. Moderkortet ska klara att leverera det man kan ställa det till . Om man designar ett kort med reglerbar spänning så ska banne mig kortet klara det också.

Permalänk
Medlem

Jag har 22 i Pi när jag kör den i 4 Ghz. Har inte testat i 2,66 men kan göra detta. Själkklart ska moderkortet palla att ge den spänning som det anges. De går ju ut med featuren att det ska gå att klocka med kortet och att man ks akunna höja spänningen. Mitt kort totalbrändes vid en v-core på 1.5 volt. Uselt. Därför jag bytte till ett kort för 2000 kr ett Asus P5WD2-E Premium. Nu funkar allt som det ska förutom att cpun blir lite för varm. SKa fixa lite bättre fläktar.

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk
Avstängd

vadå 22 i pi?
nu måste du va ute o cyckla va?

@Dunde reglerbar spänning betyder inte att man bränner sänder V-regulatorerna utan det är strömen som gör det.
men om man bränner sänder sitt kort är det väl klar man drar in det på rma

Permalänk
Medlem

Jag jag är helt ute och cyklar. 32 ska det vara. Jävla tangentbord Man borde läsa igenom vad man skriver innan man postar

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT