Vad händer när ni testar nya spel (som ni i efterhand gillar)?

Permalänk
Glömsk

Vad händer när ni testar nya spel (som ni i efterhand gillar)?

När jag tänker tillbaka på alla spel jag verkligen gillar så har jag kommit på mig själv att gå igenom några olika stadier under spelets inledande faser, alltså hur man kommer igång med det nya spelet. Spelar ingen roll om det är konsollspel eller uppföljaren till något spel jag gillat tidigare, alltid samma grej:

Först är jag apatiskt inställd till spelet. Man startar upp det, spelar 30 min - 2 timmar, och upptäcker att spelet inte är så roligt. Är besviken på mig själv att jag inte gillar spelet. Stänger ner spelet.

Startar sedan spelet igen efter några timmar och tvingar mig att spela några timmar till. Tycker fortfarande att spelet är sådär. Stänger ner spelet.

Sedan efter ytterliggare några timmar har jag fått abstinens, startar upp spelet, spelar 6-12 timmar, och upptäcker att det är skitkul. Dagarna / veckorna efter den här "fasen" kan man spela hur mycket som helst.

Har pratat med några vänner om detta som attackerat sina favoritspel helt annorlunda. En av dessa startar spelet och slutar allvarligt inte att spela förrän fingrarna inte orkar längre, typ 39 timmar senare (på helger då). Han har alltid lyckats upptäcka från minut 1 om ett spel är bra eller inte. En annan vän brukar också tycka att bra spel är lite tråkiga i början, fast han behöver bara starta om spelet en gång till skillnad från mina två gånger, för att komma in i det.

Hur är det för er? Tänk tillbaka på hur ni smälte bra spel och försök hitta något återkommande fenomen.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Du måste vara ganska trött va?
Jag med, så jag hänger med i svängen.

Xbox - Halo

Detta var några år sedan, närmare 3 år sedan.
Jag hade hur höga förväntningar som helst.
Jag hade just fått mitt Xbox, och kopplade in allting. Startade Halo och fick se en liten inledningsscen.

Lirade i någon halvtimma tills utomjordingarna kom - började lira ett annat bundle spel.

Tröttnade fort på de andra spelet, så jag gav mig fan på att spela Halo igen.

Lirade i några timmar, kom in i spelet. Nu fanns det ingen tid att käka, gå på toa eller att bli störd. Spelade tills jag klarade ut spelet samma dag jag fick det. Alldeles för kort spel

Det brukar bli så här i nästan alla spel.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

Få se nu...

Final Fantasy 7.. Kvalitén på det spelet borde vi det här lagret alla redan veta om, men när spelet kom ut var jag inte särskilt gammal, kom ut 1997 tror jag, och då var jag 8-9 år.

Jag var jätteimpad på grafiken men fattade ingenting typ.. Första bossen tog lång tid att komma till och dog på den stenhårt (fattade ej att svansen counter-attackerade).

Hur som helst, så tog det kanske ett år innan jag kom någon vart, men slutade i mitten av CD 1 tror jag..

Men sen någonstans så spelade jag igenom spelet och började seriöst avguda spelet. Man visste inte vad man skulle göra när det var klart..

Så senare så har alla andra FF spel flytit på bra :).. FF 10 har jag haft de värsta nätterna med.. Jag och en polare brukade lira det tills klockan var typ 2 på dagen igen (uppe hela natten) och sedan somna automatiskt. Vi vaknade vi 6-7, då vi fick middag (Oxfilé en dag) och började spela igen... Fyy fan vad man kände sig låg då ^^!

EDIT: Grammatiska fel säkerligen, orkar inte titta igenom, jag vet inte vad jag gör uppe nu heller :S.

Permalänk
Medlem

17:e Maj 2002, strax efter klockan 12:00 (gick hem tidigt från jobbet)
Jag håller The Elder Scrolls Morrowind collectors edition i händerna, jag visste sedan länge (från förtittar, screenshots, filmer och forumssnack) att detta skulle bli det bästa spel jag någonsin testat.

Ända sedan jag varit liten så har jag velat haft ett spel där man får göra vad man vill, när man vill utan att vara styrd av spelets handling... och nu var det dags, läste igenom hela instruktionsboken, samt all text på kartongen medans spelet installerades, förhoppningarna steg ytterligare...

När det väl var dags för spel så blev jag inte besviken... Från Introt där Gudinnan Azura talar till en, till uppvaknandet på ett skepp som just gått i hamn i Seyda Neen och sedan Känslan när man steg av båten och väl kom ut från the Cencus Office är den mäktigaste jag någonsin haft i ett spel.

6 månader senare spelade jag fortfarande Morrowind under all min lediga tid...

Och jag spelade det fortfarande sporadiskt under åren fram tills att uppföljaren Oblivion dök upp, och med tanke på att Oblivion (även om det är riktigt bra) inte gett mig samma magiska känsla av att det finns en detaljerad värld att utforska så kommer jag nog återvända till Vvardenfell igen.

Men först så skall jag vara säker på att jag gjort allt och sett allt i Cyrodiil.

Morrowind innehöll i princip allt jag begär av ett spel (icke linjärt, stoor värld, Första persons vy, chansen att bli riktigt mäktig, bra story osv.)

Sedan dess har jag haft inte haft så stora förhoppningar på spel, eftersom dom flesta utvecklare väljer att göra linjära tredjepersonsrollspel, något som jag avskyr, och vanliga FPS, hur bra dom än är kan liksom aldrig rubba ett enormt rpg.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

God of War tyckte jag inte va alls bra i början så efter första bossen la jag spelet på hyllan i ett par veckor sen testade jag igen och blev typ kär istället.

När jag va mindre så tyckte jag inte Zelda 2 (NES) va speciellt kul om man jämförde med 1an men idag så är det bästa spelet i serien enligt mig och jag tror inte ens TP kommer att ta den platsen. (:

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingShazz

EDIT: Grammatiska fel säkerligen, orkar inte titta igenom, jag vet inte vad jag gör uppe nu heller :S.

Härligt med morgon pigga människor nu när det är semester och allt. GÅ OCH LÄGG ER!

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan hålla med dig lite om att det alltid är segt i början.

Jag är också sådan att jag startar igång det, suckar djupt inför eventuell tutorial, orkar helt enkelt inte plöja mig igenom en tutorial till. Lite som att skit i att läsa manuallen, slutar alltid med att man måste göra det ändå.

Ibland kan det ta ett halvår eller mer innan jag sätter mig ner med det igen och verkligen ger det en allvarlig chans. Sedan när man har tagit sig förbi inlärningströskeln så sitter man fast som ett klistermärke.

Ett bra exempel är att min dator kraschade för ett tag sedan och detta medförde att jag inte kunde lira WoW. Nu har jag fixat min dator men har inte orkat att ta tag i att sätta mig in i WoW igen, även om jag betalt månadskostnad och allt. ^^

Tar väl tag i det snart igen antar jag, bara man är tillräckligt uttråkad.

Tack för mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt för mig.

Om jag sitter kvar dagen efter och fortfarande spelar .. då är det ett bra spel.

Metal gear solid 1,2 och 3 klarade jag av första natten jag hade spelen. Lika så med HL2, Doom 3 men även spel som Castlevania(symphony of the night, bättre än så blir det inte) klarade jag av med bara lite sömn i mellan.

Wow är samma sak .. inte direkt så att jag har klarat av det men jag har räknat ut om jag skulle lägga all den tid på final fantasy istället för wow så skulle jag klara av hela seriern 2,5ggr (räknade på 13 spel / 40h varje spel).

Begränsning finns inte i min ordbok.

Permalänk
Sötast

Mja...

Tror jag får lägga "mig själv" i 3 kategorier..

*Spel jag älskar direkt
*Spel som kan ta flera timmar innan jag blir kär i dom (hatar dock från början)
*Spel som jag vet jag aldrig kommer kunna gilla, än hur mycket tid jag skulle ge det.

*Sen finns det också spel som vrider på det, för att få en att bli grymt kär i spelet, men sedan när man lämnar transen så förstår man hur tråkigt det har varit dom senaste månaderna (World Of Warcraft någon?)

Något annat spel som ploppar upp i skallen på mig är "Saga of Ryzom" Jag hittade betan på det spelet för ett par år sen, då hade man inte CC eller något sådant... å inte en chans mossan betalade något för en.... Iallafall, så provade jag betan - men det var lite sådär... spelet i sig var ju sjukt grymt, sättet man skapade saker på och hur man själv moddade sina spells osv var helt underbart... Men det hade sina sämre sidor.... Men jo, pga det med CC så togs jag iväg från spelet, och sen på något sätt så halkade man in på att prova nästa MMO å nästa å nästa. En dag fick man CC å provade WoW, då var man helt fast å helt förstörd, När jag nu på senare tid har försökt ta mig tillbaka till sin gamla favorit så är det bara omöjligt, jag spelar timme efter timme men ändå så är jag så grymt uttråkad att jag bara vill gråta.

Väldigt mysko, men jag skyller på WoW

Permalänk
Medlem

Jag brukar vanligtvis "bestämma" mig på en gång varesig jag gillar ett spel eller inte. Undantag finns så klart, MGS1 hatade jag när det kom, nu har jag dock köpt Twin Snakes och tycker faktiskt att det är riktigt bra, men det är rätt många år därimellan.

Mina största favoriter har jag älskat sen första sekund iaf.

Permalänk
Medlem

Finns vissa sorters spel jag verkligen gillar, det är antingen FPS spel då det händer jävligt mycket, ex Half Life 1 och 2. Dom vinner lätt den klassen.
Annars spel då man känner att man utför något, ex wow då.

Permalänk
Medlem

Jag är en sådan som testar spelen i 1-3 timmar, sen märker jag om jag ska fortsätta eller inte.
Obilivion var ett sådant spel. Jag lirade det i 3 timmar sen insåg jag att det inte var kul.

WoW är dock ett undantag. Några månader efter att det kommit ut så fick jag en polares Guestpass (10 dagars) Jag körde i 5 dagar sen tröttnade jag (grafiken är ju inte ens i närheten verklighetstrogen... och hur kul är det att springa omkring och slå fantasy-gubbar...)
Sen för ett par veckor sen så prövade jag Trialen som kom, hade inget annat spel att spela så det var lika bra att testa igen. Då sa polarna att de skulle skaffa nya gubbar på samma server som mig, då blev det genast roligare.
Många av de spel jag gillar mest är pga att jag har bra polare att spela med.

Permalänk
Hedersmedlem

Zelda till N64 fastnade jag för direkt, var lite fight om vem som skulle spela mellan mig och mina 2 bröder. Jag satt och spelade så mycket som möjligt, tills jag fastnade, då lät jag nån annan spela ett tag

Permalänk
Medlem

Jag märker ganska direkt då jag provat ett spel om jag gillar det eller inte. Det är en blandning av hur det känns att spela, den kvalitét spelet har samt första minuterna man provar det-känslan. Jag kan ta två exempel, ett bra och ett dåligt spel.

Hitman : Blood Money
- Robust, trevlig menu.
- Relativt snabb tutorial.
- Mångsidighet, var tyst som en mus eller döda allt och alla.

Crashday
- Wow, är det nya NFSU? (Första känslan då man startar upp det)
- Är det en buss in disguise man rattar? Känns så i varjefall.
- Det här kommer jag nog bli less på ganska fort...kort sagt 30 min senare är det avslutat.

Jag tror dock jag är rätt dålig på att ge spel en andra chans...jag menar spel har utvecklats bra länge nu, ett spel ska man fastna för direkt, då har utvecklaren lyckats.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

För mig så kan det variera, om spelet är ganska så bra så märker jag det efter att jag har startat det ca 3ggr. Men om spelet är som ett av mina favoritspel, Star Wars Kights of the Old Republic, så vet man det från att man börjar skapa sin karaktär.
Helt underbart spel, jag tror jag spelade ca 8h sträck efter installationen, men då starta min dator om sig, det var en gammal skitdator som jag med GLÄDJE kastade ner hårt som f*n rakt ner i en container! MOHAHAHA !
Men tillbaka till spelet ... det var underbart, efter omstarten spelade jag tills ungefär 4 på natten, då jag insåg att jag hade en underbar skoldag framför mig som började kl.8. Så vad gör man? Man vaknar, går till skolan, sitter där nån timme och fejkar sen ont i magen

Men som sagt var, de otroligt bra spelen känner man oftast på sig direkt ... synd bara att de bara kommer ungefär 1-2ggr/år

Permalänk
Medlem

Mjo, jag själv kommer på ganska fort om jag gillar spelet eller inte.

Som t.ex. BF2. Hade just fått ny dator (var överlycklig ) Startade spelet, anslöt till en server, tänkte: "jag är frälst!" och satte uppe nästan hela natten och lirade.

Men Oblivion så tog nästan 5h för att förstå att det är ett ganske kul spel efterallt.

Det med dåliga spel märker jag dock snabbt. T.ex. Rainbow Six 3 till PS2, spelade det 1h, sen märkte jag att jag inte alls gillade det, och så fick det sitta på hyllan. Där sitter det än idag.