Problem med att byta från Nvidia till ATI?

Permalänk
Medlem

Problem med att byta från Nvidia till ATI?

Jag tänkte försöka med lite livsuppehållande åtgärder på mitt gamla Socket A-system, och tänkte därför investera i ett nytt AGP-kort. För tillfället har jag ett GeForce 4-Ti4200, och det börjar bli lite segt med nyare spel. Dock skall tilläggas att jag inte spelar de allra senaste grafiktunga spelen som Oblivion och allt vad de heter, utan mest sportspel och RTS. Dessutom brukar jag inte spela på speciellt hög upplösning eller med så mycket detaljer. Slaget om Midgård går dock lite hackigt, vilket är synd.

Efter att ha läst ett antal trådar så verkar det som att de kort som gäller i min utsedda prisklass (runt 1500:-) är antingen ATI X800GTO eller Nvidias 6600GT eller 6800XT, där ATI:s kort verkar aningen bättre.

Jag har bara erfarenhet av Nvidia-kort, och är väl egentligen inte främmande för att köpa ett ATI-kort, men jag är bara orolig för om det kan ställa till med problem om jag byter till ATI.

Kan man generellt säga att det är problemfritt att byta mellan Nvidia och ATI, eller brukar det bli problem? Nu är det väl i och för sig egentligen inga större problem att formattera om och installer Windows igen, men undviker det helst, då jag egentligen inte har tid med det (bygger hus) och behöver ha en fungerande dator och tillgång till dokument på den.

Funkar det alltså att ta bort de gamla Nvidia-drivrutinerna och sedan installera ett ATI-kort, eller ber jag bara om problem då?

Om risken finns så köper jag hellre ett Nvidia-kort, och får eventuellt aningens sämre prestanda, det blir ändå en viss skillnad mot det jag har idag.

Tilläggas kan väl att jag INTE tänker byta ut moderkort och processor till något som stöder PCI-Express (iaf inte i år), så sådana förslag undanbedes.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Man brukar kunna skifta mellan Geforce - ATI eller tvärtom genom att rensa alla drivrutiner till föregående kort med ett program som heter Driver Cleaner , borde finnas i sweclockers filarkiv annars är det bara söka via google

Har gjort det själv nån gång genom åren och det har funkat fast jag föredrar att installera om systemet vid byte av moderkort eller grafikort.

Permalänk
Avstängd

Formatera burken kommer alltid att finnas ati reg saker i systemet..

Det kommer att ställa till med problem en format c: är alltid att rekomendera när man har bytt gfxkort,!

Permalänk
Medlem

Jag har skiftat tillverkare på grafikort fram o tillbaka. Ta bort de gamla drivrutinerna, starta om datorn, installera de nya, starta om datorn. Sen ska det fungera.

Permalänk
Medlem

Format C:\ är att rekomendera

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Om du absolut vill se till att slippa en formatering så är det självklart att bara hur det går med att byta kort. Använd det nämnda programmet driver cleaner. Avsintallera alla drivrutiner och rester med hjälp av Driver cleaner, sedan sätt i ditt ATi kort, starta datorn och installera de nya drivrutinerna. Om du nu upptäcker att det blir problem så vet du att det behövs formateras.

Det skadar aldrig att bara testa innan du formaterar.

Permalänk

Jag ska aldrig byta till ett ATI igen men då jag gjorde det så var det inga problem, rensade inte ens drivrutinerna mer än att jag avinstallerade i kontrollpanelen och så vidare.

Nu ska jag bara få råd med ett NVIDIA igen... BF2 och WoW verkar trivas bättre med NVIDIA... och därmed jag oxå

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Medlem

Jag har bytt mellan Ati och nvidia en hel del. Inga problem alls. Bara avinstallera drivare och installera nya.

Har INGA ati nycklar i registret så det är bullshit. Kör man reg clean så försvinner det.

Kör Nvidia nu på alla burkar.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Hehe, du behöver absolut inte formatera datorn som många tror sig veta att man behöver. Avinstallera de gamla drivrutinerna och ta bort kortet från enhetshanteraren för att vara på den säkra sidan (i den ordningen, om inte kortet då redan försvunnit från enhetshanteraren).

Sen stänger du av datorn, byter grafikkort, installerar korrekta drivrutiner så funkar det med 99,9% säkerhet hur bra som helst.

Att man skulle behöva formatera datorn för att man bytt grafikkort är bara tecken på okunskap.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux