Permalänk
Medlem

CPU-kylare till AM2 socklen ?

Någon som vet en kompatibel cpu kylare till am2 socklen förutom
(Zalman CNPS9500) ?

Har hört att: Arctic Cooling Freezer 64 Pro, AMD K8, skulle vara kompatibel med am2 socklen, stämmer detta ?

tack på förhand
//

appalu

Permalänk
Medlem

På komplett hittade jag tre kompatibla kylare:
http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10861

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

de är fyra nu

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

AC Freezer 64 pro.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Avstängd

Sockeln*

Permalänk
Avstängd

CNPS9500 är fruktansvärt bra. riktigt stor och bra låter en hel del när den snurrar på max.. men min prolle ligger på 35 grader på full load. X2 AM2 3800+ @ 2.4 GHz i ett rum där det är 26.5 grader vart inne..

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
CNPS9500 är fruktansvärt bra. riktigt stor och bra låter en hel del när den snurrar på max.. men min prolle ligger på 35 grader på full load. X2 AM2 3800+ @ 2.4 GHz i ett rum där det är 26.5 grader vart inne..

Den är varken stor eller fruktansvärt bra, Vart får du de ifrån ???

Scythe ninja, Big TT, Tuniq tower och noctua kylarna är bäst.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Den är varken stor eller fruktansvärt bra, Vart får du de ifrån ???

Scythe ninja, Big TT, Tuniq tower och noctua kylarna är bäst.

och nu missade du att vi diskuterade om AM2-kylare och inte för de "förlegade" socklarna.

Permalänk
Medlem

Scythe Ninja, och Noctua kylarna finns med, eller går att köpa till, AM2 monteringskit. BigTT och TuniqTower har det så vitt jag vet inte kommit någon sådan till, men allt som behövs är 2 plåtbitar med 3 hål i vardera. Inte allt för jäkla avancerat att göra själv.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Den är varken stor eller fruktansvärt bra, Vart får du de ifrån ???

Scythe ninja, Big TT, Tuniq tower och noctua kylarna är bäst.

Kanske inte så stor med ganska bra, klarar att hålla min processor i sign under 30 grader idle, tycker det säger endel ändå. Går väl uppåt 60 grader i Prime95 vid torture test men ändå. Fruktansvärt bra var väl att ta i men absolut inte dålig.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Avstängd

den håller min överklockade 3800+ på 34 grader.. nu är jag hemma igen och har normal rumstemp... 34 grader full load. 28 i idle... och en 3800+ börjar först bli "varm" när den når 45-50 grader... så att den e riktigt bra är det inget snack om.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Jo, klart den är bra. Väntade mig ändå att den skulle klara jobbet ännu bättre. Den fungerar uppenbarligen bättre på din cpu. Skönt att man kan behålla den när man byter cpu snart ^^

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Kanske inte så stor med ganska bra, klarar att hålla min processor i sign under 30 grader idle, tycker det säger endel ändå. Går väl uppåt 60 grader i Prime95 vid torture test men ändå. Fruktansvärt bra var väl att ta i men absolut inte dålig.

Hhum, jag har en första generationens prescott som är svalare än din vid full load, med en Thermalright SP-94... Men det var inte det saken gälde.

En CNPS9500 som klarar av att hålla en AMD X2'a på 2.4Ghz vid full load, på 35c, med en rumstemp på över 26c... Jag är VÄLDIGT imponerad. Den måste vara försedd med deluxoption, värmepump XXL, eller liknande. Nä, sensorfel? Jag hade kanske kunat köpa det med 35+ och rums temp på 18 grader. Kanske. Det är ingen dålig kylare, men så bra är den inte. Du verkar för övrigt hålla med om det själv, av dina temperaturer att dömma.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

hans värmepump har gått isönder därför det är så varmt i huset... då låg den på 35-37 grader vid spel av WOW... och nu när jag e hemma och har runt 20 grader så ligger den på 34 grader vid spelning av wow.. allt i ett antec sonata 2 chassi

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen har han ett mindre än halva din "kylprestanda" eftersom du hävdar att din ful load temp är 34, med rumstemp på 20, det ger dig ett delta på 14 grader, han har omöjligtvis mer än 30 grader i rummet eftersom idle är där och hans full load temp är 30 grader högre. (eftersom cpu'n faktiskt utvecklar värme även i idle, är det sanolikare att han har mindre, men för argumentets skull.)

Nog för att hans Prescott producerar mer värme orginal än din X2'a gör överklockad, reviews visar att den kylaren orkar med i "bästa fall" 25 grader högre temp än rumstemp, det är utan chassi, med 125watt värme att göra av med. Räknat med att du har sparkat vcore 0.05v upp, så har du 110watt ut ur din, så i "bästa fall" kanske du kan klara dig med 20 grader över rumstemp, jag är på ett givmilt humör i dag.

Hur som helst, vad jag vill ha sagt är att dina siffror är lite väl optimistiska. Det är inte en dålig kylare, men för pengarna den kostar, finns det bättre alternativ.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

JAG har inte nämnt min rumstemperatur men gissar på att den låg runt 18-20 grader i vintras då jag hade idle-temp på runt 28-30 grader. Nu i sommar ligger idle-tempen på runt 40-45 grader (ca 15 grader över rumstemperatur?) och load på 65.

Du verkar ha förknippat våra (mina och Dwn's) inlägg med varandra?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Jojej, nä, jag har inte blandat ihopa några inlägg, men enligt uppgift har ni samma kylare, och extremt olika prestanda ur dem, varav Dwn's ligger an bra bit under review resultat, och din ligger där den bör. Som en jämförelse, hans kylare presterar enligt hans uppgifter FULLLOAD temp, motsvarande din idle. Oavsett HUR varm prescotten är, producerar den inte 110watt idle.

Jag påstod inte heller att du hade 30 grader varmt, utan att du som MEST kunde ha 30 grader varmt. Ren jäkla logik säger att du inte har 30 grader, eftersom cpu'n producerar varme även som idle, men jag var generös, för att visa att det inte finns en chans att siffrorna är rätt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

nu kör jag med fläkten på absolut minsta... grafikkortet på minsta... chassit är avstängt.... kör VLC DVDfil på 8GB (The.Lord.Of.The.Rings.Return.Of.The.King.2003.720p.HDTV.x264-THOR.mkv), Firefox med 5 tabbs, MSN LIVE, Norton antivirus påslaget...

Och nu ligger tempen på 34 grader.....

Och då är den långt från "idle".... typ 20% på varje processor... Den jävla filmen e helt sjuk... Gick inte o spela upp på en laptop med X700 & Turion64 1.8GHz 1GB ram ens... Min dator är för slö för att ens kunna spola i den...

Skall slå på alla fläktar på max nu... så återkommer jag med print screens på båda resultat sedan när den har kylt ner allting

EDIT:

bara jag vred på fläktkontrollern så flög tempen ner till 30 grader...

skall se nu när den har stått på ett par minuter sedan skall jag stänga av allt och låta den gå i idle i ett par minuter... sedan på med torture test och visa dig print screens så du blir tyst

en X2 producerar typ dubbelt så lite värme som en uråldrad prescot gör... dom brann ju upp stup i kvarten... aldrig hört talas om att en x2 ens har blivit överhettad....

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jojej, nä, jag har inte blandat ihopa några inlägg...
B!

Okej, då hänger jag med. Är lite trött så det var nog därför jag inte förstod ditt inlägg riktigt.

Dwn:
Tvekar inte på att det står att du har de tempsen du anger men som B säger är det ganska otroligt. Tror det är ganska hög sannolikhet att det är nåt fel på dina sensors eller alternativt programmet du mäter tempsen i (fick t.ex höja min cpu-temp med 4 grader i Speedfan's settings för att den ska stämma.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Avstängd

jag mäter i speedfan, everest ultimate och sedan bios kan man ju också mäta i... och alla tempsen är likadana...

det är inte fel på sensorerna då jag har mätt med en extern mätare....

just nu ligger den på 28grader... idle.. här är 23.4 grader inne på rummet...

kör med artic silver och sedan fläkten på max... dock fortf inte i idle.. då jag kör winamp och uTorrent i 1.5MB/s upload.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Din cpu-kärna måste ha sjukt bra kontakt med IHS'en (eller har du tagit bort den?). Hur gick du tillväga för att mäta externt? Börjar tro på dig nu när jag tänker på att jag hade liknande temps (dock i svalare rum) men load-tempen är ju ganska spektakulär ändå.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Kan vi hålla oss till topic? tips på AM2 kylare...Bråk om IHS finns det gott om andra trådar för.

OT nu...det finns konverteringskit till några kylare. Tror snart det kommer att koma fler i handeln. Jag ska köra stock så länge och sen om nån månad köpe egen.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
AC Freezer 64 pro.

kan man verkligen ha freezer 64 pro till AM2?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Scythe Ninja, och Noctua kylarna finns med, eller går att köpa till, AM2 monteringskit. BigTT och TuniqTower har det så vitt jag vet inte kommit någon sådan till, men allt som behövs är 2 plåtbitar med 3 hål i vardera. Inte allt för jäkla avancerat att göra själv.

B!

Vart kan man köpa AM2 monteringskit till Scythe Ninja?

Har letat runt lite utan resultat.

Permalänk
Medlem

Jag har inte letat, eftersom jag sitter med ett par Noctua, och en dual Xeon, men jag föreställer mig att det enklaste alternativet är att ta kontakt med återförsäljare av Scythe? Tex webhallen, och vem annars som nu säljer dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag har också en 9500 och tycker att den är bra men inte bäst. Vid idle håller den min AMD Venice 3200+ @ 2400 mhz bara 1-2 grader över lufttempen i lådan (i speedfan tom under lufttemp men det är ju mätfel).

I load och när jag spelar bla COD2 stiger tempen till ca +9-10 grader över lufttemp i lådan. Då toppar jag på 44 grader, kanske något mer om det är riktigt varmt i rummet.

Inte så dåligt men ändå intye bäst.

Tänk på att du kan köpa en 9500 och byta fläkt om du vill!

Permalänk

Re: CPU-kylare till AM2 socklen ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av appalu
Har hört att: Arctic Cooling Freezer 64 Pro, AMD K8, skulle vara kompatibel med am2 socklen, stämmer detta ?

tack på förhand
//

appalu

frågar igen. funderar att köpa pga. de låga priset.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P300 TG, Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming, Amd Ryzen 3600, Asus GeForce RTX 2070 STRIX, 2x Corsair 8GB Vengeance RGB DDR4 3200MHz, Intel 1TB 660p series M.2 NVMe SSD, EVGA 650W SuperNOVA 650 G3

You cannot KILL what you did not create.

Permalänk
Medlem

Se på satan.. google fungerade på min dator iaf..

Citat:

Freezer 64 Pro with PWM fan control is compatible with AMD AM2 socket
Available in October 2006

www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=80&disc=

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Se på satan.. google fungerade på min dator iaf..

www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=80&disc=

jo har sett dedär undrar om någon som har testat? för dedär är ända källan ja hittat på de.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P300 TG, Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming, Amd Ryzen 3600, Asus GeForce RTX 2070 STRIX, 2x Corsair 8GB Vengeance RGB DDR4 3200MHz, Intel 1TB 660p series M.2 NVMe SSD, EVGA 650W SuperNOVA 650 G3

You cannot KILL what you did not create.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Byberg
och nu missade du att vi diskuterade om AM2-kylare och inte för de "förlegade" socklarna.

Eftersom Nuctua finns till AM2 så påstår du alltså att AM2 är förlegad!...
www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10861

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless