Permalänk
Medlem

A disk read error occured

Får upp denna text när jag försöker starta mammas bärbara jobbdatorn "A disk read error occured". Datorn är en HP och ganska ny. Sedan står det press ctrl+alt+delete. Tyvärr kan jag inte komma in i bios då det sitter lösenord..

Något förslag? Detta hände helt plötsligt..

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Sötast

Verkar som det är något vajsing med hårddisken, kolla så att den sitter i som den ska. Har du otur så har den kanske krashat?

Kolla även så att du inte har diskett/cd i som datorn försöker boota med.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag haft samma problem och det löstes med att man plockade ut en av minnesstickorna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThE_KnOl
Har för mig att jag haft samma problem och det löstes med att man plockade ut en av minnesstickorna.

hur kan det funka att plocka ut en minnessticka? och hur gör man det?

har nämligen EXAKT samma problem som skaparen av tråden har.. han som inte berättade hur han löste det

Permalänk
Medlem

Jag får också detta felmeddelande...
Detta hände imorse, efter en Windows-uppdatering.
Innan har datorn startat helt felfritt, i ett år ungefär. Jag har inte rört hårddisken eller något annat inne i datorn, inte mixtrat med BIOS, inte gjort någonting förutom att jag laddade ner och installerade en Windows-uppdatering, och startade om datorn som den bad mig att göra. Efter omstarten kom meddelanet upp:

A disk read error occured
Press Ctrl+Alt+Del to restart

Jag har provat "Load Fail-Safe Defaults" i BIOS, ingen skillnad.
Det går inte att starta med XP-skivan, systemet hänger sig innan man kommer fram till installationsmenyn.

Jag kör WinXP Pro.

Någon som kan hjälpa?

*Kan tillägas att datorn är stationär, såg inte att detta var "Bärbara datorer" eftersom jag använde sökfunktionen...

Permalänk
Medlem

vilken uppdatering var det ni installerade? kan ju vara bra att veta om det visar sig vara fel på den...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H