Permalänk
Medlem

Kan inte hitta IP till wlan-accespunkt

Har stött på ett problem med en antagligen pinsamt enkel lösning. Jag har en Netgear WGT624 wlan-switch/router kopplad till en Netgear DG830 v2-router/modem, jag har satt lösenord på den trådlösa men har nu inte en aning om hur jag ska få tag i lösenordet. Jag sitter vid en dator som är inkopplad till nätverket tack vare att lösenordet sparats automatiskt. Men hur faan kommer jag in på den trådlösa så jag kan hitta WEP-lösenordet? Kan inte ens få fram IP på den trådlösa liksom.

*192.168.0.1 kastar in mig på rotern/modemet. Och när jag kör en trace route på tex google så står 192.168.0.1 som första ip-nummer, den liksom "hoppar över" accespunkten.

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid göra en Reset på routern, då får du skriva in standard lösenord (oftast 'admin'). På så sätt kan du skriva om lösenordet så du kommer ihåg det

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

http://www.angryziber.com/ipscan/

Angry IP scanner.

(jag tolkade inlägget som att han inte hittade IP till APn men hade admin lösenordet)

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

tolkar jag det rätt om det är så att du inte kommer ihåg din wpa/wep nykel med den är inskriven och sparad i window? kolla här då; http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=668...

annars så kan du ignorera mitt inlägg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
tolkar jag det rätt om det är så att du inte kommer ihåg din wpa/wep nykel med den är inskriven och sparad i window? kolla här då; http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=668...

annars så kan du ignorera mitt inlägg

Ja det stämmer det var WPA/WEP-nyckeln som var väck. Det där programmet i tråden gjorde ju susen ju. Tack som attan! Har dock inte haft möjlighet att testa om den hittade rätt nyckel för min polare har stuckit hem med sin dator och törs inte chansa att logga ut med den hära. Men jag skulle ju egentligen behöva veta hur jag ska komma in på accespunkten ändå, förr eller senare kommer det ju behövas :/.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
Ja det stämmer det var WPA/WEP-nyckeln som var väck. Det där programmet i tråden gjorde ju susen ju. Tack som attan! Har dock inte haft möjlighet att testa om den hittade rätt nyckel för min polare har stuckit hem med sin dator och törs inte chansa att logga ut med den hära. Men jag skulle ju egentligen behöva veta hur jag ska komma in på accespunkten ändå, förr eller senare kommer det ju behövas :/.

ta då NoterNets förslag, den borde visa alla levade noder i ditt nät, och jag antar att de inte är så många.

Varför du inte ser en accesspunkt när du kör traceroute beror på att den inte arbetar med ip-adresser alls utan mac-adresser

Permalänk

Hej, lånar tråden litet.
Jag har ett liknande problem. Jag har glömt bort mitt WEP lösenord, och vet inte vilket IP min AP har i nätverket. Sitter även på OS X just nu, så jag kan inte använda Angry IP Scanner.

Några förslag?

Visa signatur

fNisSah...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miska
Hej, lånar tråden litet.
Jag har ett liknande problem. Jag har glömt bort mitt WEP lösenord, och vet inte vilket IP min AP har i nätverket. Sitter även på OS X just nu, så jag kan inte använda Angry IP Scanner.

Några förslag?

har du få datorer sätt ett nytt kryptering bara.

annars är nästan alltid IPn till routern 192.168.0.1, 192.168.1.1 eller liknande. (kräver givetvis en kabel då)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hej igen.

Hur ska jag kunna byta/stänga av kryptering när jag inte har administrativa rättigheter?
Har även försökt göra en reset, men APn vägrar. Den ligger inte häller på 192.168.0.1 eller 192.168.1.1.

Några fler tips?

Visa signatur

fNisSah...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miska
Hej igen.

Hur ska jag kunna byta/stänga av kryptering när jag inte har administrativa rättigheter?
Har även försökt göra en reset, men APn vägrar. Den ligger inte häller på 192.168.0.1 eller 192.168.1.1.

Några fler tips?

alltså.. anledningen till att du inte har adminrättigheter är vanligen just att du inte ska pilla på saker. (fråga den som äger/sköter routern mao)

/ jaha, var 2 grunkor. koppla direkt till APn då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag vet ju fortfarande inte vilket IP den har. För att förtydliga; det är min AP, och det är ingen router inblandad, dock en switch emellan.

Visa signatur

fNisSah...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miska
Jag vet ju fortfarande inte vilket IP den har. För att förtydliga; det är min AP, och det är ingen router inblandad, dock en switch emellan.

står i instruktionsboken oftast, har du ingen kolla efter en på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint