X1900XT - Värsta som kan hända :| - HJÄLP FORT!

Permalänk
Medlem

X1900XT - Värsta som kan hända :| - HJÄLP FORT!

Jag köpte nyss ett Sapphire Radeon X1900XT 512MB från Komplett.
Jag köpte tillsamans med det ett NorthQ nätagg på 500W. Jag köpte också ett Creative Soundblaster X-FI Xtreme Music.

Jag öppna datorlådan, märkte att nätagget satt konstigt. Sitter bara rätt om fläkten är riktad uppåt i lådan, vilket är ca 4-5mm från lådans slut. Den suger också in luft, blåser inte in.
Sen så skulle jag koppla in mitt grafikkort, fan va kul!!! eller inte ....
Grafikkortet var FÖR LÅNGT!? :S
Det passade inte med mitt moderkort eftersom att det slog i strömkabeln för moderkortet. Inte kablarna då, utan det vita skitet som kablarna sitter fast i.
Så det enda i min dator som jag märkte funkade utan problem var mitt ljudkort. Jag sitter nu med mitt GAMLA grafikkort, nytt ljudkort och nytt nätagg (ska kolla mer på nätagget snart, kör inget krävande nu, går bara in här o frågar).

Har ni någon aning varför i helvete det inte passar???
Mitt moderkort är ett ASUS, och min dator är en HP. Om det fanns nån chans o stämma HP för det här skulle jag göra det ... dom borde bombas.

Hjälp snabbt tack, jag är för arg för o tänka själv

Permalänk
Medlem

Att uppgradera en fabriksdator är typ det dummaste man kan göra, väldigt liten chans att något överhuvudtaget passar.

Köp ett nytt chassi för drygt 500 spänn, det är nog lättast.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

OEM byggda moderkort och datorer följer inte standarten som finns. Förslag för att lösa ditt problem är; skicka tillbaka kortet och ta nåt kortare kort, t ex 7900GT. Eller köp ett nytt moderkort.

Några lärdomar som du kan ta från det här. Kolla alltid upp mått och kompatibilitet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

för det första .... moderkortet är det som inte passar, inte chassit.
För det andra så köper jag de här delarna nu, ska köpa resten av en dator om ca 1-2mån när jag får min lön. Jag ska då köpa conroe e6600 m.m.

OK, jag får nog vänta med att sätta in kortet då :(:(:(:(:(:(
jävla *** ** **** *** ****** dator!!!

EDIT: Jag har nu kollat runt och kan inte någonstans se att det står hur långt X1900XT kortet är ... så hur fan ska man veta? :S

Permalänk

Alltså, det där med nätaggregatet.. Vänd på det, så den fläkten är riktad neråt, förstår du?
Vet inte hur det är med ditt nätaggregat men på mitt så blåser den fläkten in luft, och den andra fläkten blåser ut den varma luften!

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

mm det var det jag tyckte lät rimligt. Men om jag sätter det så passar det inte direkt så bra med skruvar o så, kan inte få i vissa. + att då drar den ju in varm luft i sig, ska den inte dra in kall luft?

Permalänk
Medlem

ojojoj ett nätagg är till för att blåsa ut varm luft från datorn... varm luft stiger!!!

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]

Permalänk
Medlem

Antagligen så är ditt hp chassi konstruerat så att ditt nya nätagg inte passar, köp ett nytt chassi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Alla märkes datorer typ Fujitsu/compaq/Hp sätter oftast in det som ska sitta i burken och är byggt för att sitta där. Alltså klent tilltaget redan från början och man kan alldrig förvänta sig att man ska kunna klämma in ett x1900xt i ett sånt chassie, kortet är ju för fan nästan 30cm långt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiMcIr
för det första .... moderkortet är det som inte passar, inte chassit.
För det andra så köper jag de här delarna nu, ska köpa resten av en dator om ca 1-2mån när jag får min lön. Jag ska då köpa conroe e6600 m.m.

OK, jag får nog vänta med att sätta in kortet då :(:(:(:(:(:(
jävla *** ** **** *** ****** dator!!!

EDIT: Jag har nu kollat runt och kan inte någonstans se att det står hur långt X1900XT kortet är ... så hur fan ska man veta? :S

Skicka till baka kortet och får pengarna tillbaka. Det har säkert sjknit i pris när du sedan köer det igen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chajken
ojojoj ett nätagg är till för att blåsa ut varm luft från datorn... varm luft stiger!!!

Jasså.. Jag som trodde att nätagget var till för att ge datorn ström..

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700