Permalänk
Medlem

Skamligt BBB!

Jag sitter med BBBs VDSL tjänst. För ca 2 månader sen var allting som vanligt, jag fick dryga 11/8MBit/s i Tptest. Någon vecka senare började hastigheten bli sämre, ca 9/7. Men det var inget större problem. Men ännu en vecka senare låg hastigheten på 5/5, och då ringde jag och klagade, då hade tydligen hastigheten ställt ner sig automatiskt, för att den inte klarade hastigheten, och dom ställde upp den igen. Internet funkade som vanligt i ca 10 min, sen dog det helt och hållet. Jag ringde igen dom satte ner hastigheten igen, och så skulle dom skicka nya sladdar från telejacket och modemet. Under dom dagarna ja väntade på sladdarna testade jag lite Tptest när det gick segt att sufra, resultatet låg väl på en 10Kbit/s, dvs bra mycket långsammare än modemhastighet. När jag fick sladdarna monterade jag det, och vad är resultatet? Jo, att internet har samma hastighet som innan, dock funkade inte telefonen alls nu heller. Jag ringde igen och dom sa att sätt tillbaka gamla mellanproppen, jag gjorde det, utan resultat. Testade även att sätta tillbaka gamla den där splitern mellan modemet och mellanproppen, då funkade det som innan med telefonen också. Men om man på något sätt hade med någon av de nya sakerna i "setupen" funkade inte telefonen. Jag satte tillbaka allt som det var innan och nu hade jag 5/5 igen. Lät det vara så i några dagar då det började krångla igen, den här gången dog internet var femte minut ungefär, dessutom låg hastigheten på modemklass igen :/. Så ringde jag igen, och dom sa att dom skulle kunna sätta en gubbe att komma och titta hemma hos oss, dock skulle det kosta 1500kr om det var "mitt fel". Jag har absolut inte råd att betala 1500kr, men jag vill ha mitt internet fixat tack, sa jag. Då säger dom att det finns inte mycket att göra då. Men jag betalar ju för i helvette för 12/9MBit/s ska jag inte få det då? Är inte det erat ansvar att jag får det? Vill ni ha kvar mig som kund överhuvudtaget?
Ja, vad gör man egentligen?

Permalänk
Medlem

okej, förklaring:

1500 kronor gäller:

om Du gjort fel, alltså kopplat i annat än första jacket, alltså kopplat fel efter deras överlämningspunkt, har gjort konfigureringsfel osv. samt om du inte gjort det som står i kontraktet att du ska göra innan du felanmäler (kan vara omstart osv)

du kan väl inte räkna med att få något som du själv har gjort fel lagat gratis?

kolla på modemet nästa gång du har problem, om du tappar sync osv. då kan du utesluta fel i ditt egna nät.

Dom har ju försökt hjälpa dej genom att skicka ny utr osv men det verkar inte hjälpa, kan knappast kalla det skamligt va?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Hur ska BBB kunna fixa eventuella problem om du inte vill att de skickar ut en tekniker? Om felet är på din sida och du inte vill ha det kollat, hur ska det då upptäckas? De måste ju börja felsökningen någonstans, och det är väl ofta problemen finns hemma hos kunden.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Men jag har redan kollat allt det där, jag har bett supporten rabbla upp allt som kan vara mitt fel minst 10 ggr och jag har checkat allt minst 10ggr också. Och dom i supporten säger att det är vädigt liten chans att det är mitt fel då, men det finns ju fortfarande en chans att jag kommer få betala det och det har jag fortfarande inte råd att betala. Jag har en kompis som har samma modem, och ska få testa hans om några dagar för det är det enda jag inte testast hittils.

Permalänk
Medlem

Har själv vdsl och har råkat ut för samma problem, mailat supporten och får då standard svaren om jag checkat det eller det osv. Utrustningen är exakt densamma som när jag hade 12/9 som nu är 8/5. Modemet är nu syncat för 9/6 och det är omöjligt att få tillbaka samma hastighet som förut oberoende vad jag gör och jag annser mig själv rätt så hyffsad på att få en lina flyta på bra.
Tro att det är så enkelt att dom sparar bandbredd genom att helt enkelt skruva ner hastigheten. Gammla vdsl kunder fick för ett tag sedan erbjudande om viasat genom datorn och även få linan uppskruvad till 16mb ner om man tog erbjudandet. Det har varit väldigt svårt att få det stabilt på 12/9 och glöm att annvända datorn och TVen samtidigt, det går bara inte om du har viasat genom BBB, så vad jag tror är att för att få det stabilt för vdsl kunder som annvänder viasat så höjer man deras lina till 16/9 och sänker dom andra till 9/6, money talks och det är ju få kunder som regelbundet checkar upp sin conn eller bryr sig, det är i alla fall vad jag tror.

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk

Jamen om du har kollat att du inte gjort fel, vad är då problemet? Då har du ju inte gjort fel och kommer inte att få betala.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet mellan dig och företaget.

Är det ditt fel får du betala.
Är det deras fel får de betala.
Vad är det som är orättvist?
Har du inte råd att betala så har du inte råd att ha deras tjänst och får därmed säga upp det och klara dig utan?

Om du inte vill gå med på detta så är det väl självklart att antingen betalar du som vanligt och har det som du har. Annars så säger du upp ditt internet och skaffar en vanlig adsl lina från annan leverantör.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Våga.. 1500 kr, big deal. Om du nu väljer att ta dit teknikern, återkom gärna med vad felet var så andra får veta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av junkyard
Har själv vdsl och har råkat ut för samma problem, mailat supporten och får då standard svaren om jag checkat det eller det osv. Utrustningen är exakt densamma som när jag hade 12/9 som nu är 8/5. Modemet är nu syncat för 9/6 och det är omöjligt att få tillbaka samma hastighet som förut oberoende vad jag gör och jag annser mig själv rätt så hyffsad på att få en lina flyta på bra.
Tro att det är så enkelt att dom sparar bandbredd genom att helt enkelt skruva ner hastigheten. Gammla vdsl kunder fick för ett tag sedan erbjudande om viasat genom datorn och även få linan uppskruvad till 16mb ner om man tog erbjudandet. Det har varit väldigt svårt att få det stabilt på 12/9 och glöm att annvända datorn och TVen samtidigt, det går bara inte om du har viasat genom BBB, så vad jag tror är att för att få det stabilt för vdsl kunder som annvänder viasat så höjer man deras lina till 16/9 och sänker dom andra till 9/6, money talks och det är ju få kunder som regelbundet checkar upp sin conn eller bryr sig, det är i alla fall vad jag tror.

sådär är det inte kan jag säga.

vdsl GÅR INTE att få i 16mbps ännu... så nej de ställer inte upp via kunder.

det som däremot kan ha hänt är att störningskällor kan ha tillkommit eller helt enkelt att någon telekabel blivit dålig(antingen hemma hos dig eller till dig)+ en mängd mer tråkiga anledningar.

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

Det e sommartider, kopparen blir längre på sommaren när det är varmt. Det låter som ett skämt men det kan faktiskt påverka, iaf på någorlunda långa kopparlinor.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk

och på vintern tappar man signalkvalitet

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

optimalt vore att inte ha nåt väder alls!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Visst går det att skruva upp hastigheten med vdsl, 12mb är inte max och finns det någon annledning att jag skulle ljuga om att jag blivit erbjuden 16mb ner om jag tog Viasat ? Jag hade Viasat förut men det funkade så dåligt om man annvände både datorn och såg på TV samtidigt så jag sade upp det blev inte skyldig några pengar alls. Dom var till och med hemma hos mig med sin laptop och kopplade in sig på min lina och testet dom gjorde var väldigt enkel, på med Tven och körde TPTest samtidigt och kollade om Tven frös villket den gjorde så det var konstaterat att det inte gick att belasta linan hårt via datorn och titta på TV samtidigt trots att det var dedikerat 5mb till Viasat. dryg vecka senare eller så blev jag uppringd och fick erbjudandet om 16mb ner om jag tog Viasat igen, men efter att haft det under 14dagar ca så tyckte jag att Viasat sög rätt bra. Min lina har alltid funkat perfa med 12/9 presic som dom sa men numera är modemet syncat till 9/6 enligt suporten och det hjälper inte något jag gör som att stänga av modemet osv och jag tror jag har rätt bra kläm på hur det funkar och hur att maxa sin lina.

http://susning.nu/VDSL

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

Vf ska man betala 1500 kr till en tekniker?? Jag har haft tekniker här två gånger helt gratis. så det verkar ju lite konstigt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McNuggle
Vf ska man betala 1500 kr till en tekniker?? Jag har haft tekniker här två gånger helt gratis. så det verkar ju lite konstigt..

Läs tråden innan.
OM det skulle visa sig att det är ditt fel att grejerna inte funkar så får du betala. Visar det sig att felet ligger hos BBB så behöver du inte betala.

Visa signatur

The world is scratching at my door

Permalänk
Medlem

har 12.6/0.8 betalar för 8/1. positivt för mig då! kan ju va modemet eller något, fick nytt för ett tag sen för att dom skulle uppgradera...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Grattis till klubben.
Har dock inte VDSL, men jag känner igen själva "senariet"
hade 8/1 innan, fick ut runt 7.7/1
Smack sa det sen.
över 2mbit var o drömma över och nätet stängde av sig så fort man belastade det. En telia-tekniker kom o kollade lite kopplingar.
Vart tydligen glapp eller ngt.
"woho?" 5/1 och fortfarande lika ostabilt.
Sitter nu med ett 24mbits abbonnemang som är nerskruvat till 2 mbit för att det inte ska stänga av sig varannan sekund utan istället var 3:e

Verkar inte finnas så mycket mer än att leva med det helt enkelt.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Var orubbliga... Det är allt jag kan säga.

Jag hade ett klockrent 24/1 abb från BBB. Sedan efter två veckor dök det och fungerade inte alls om man försökte göra någon form av överföring, detta pågick i 2-3 månader.

Först fick jag bara höra "jaaa.... mmm.... det finns nog inget vi kan gööööra", men jag var ihärdig och i slutändan hade de bytt samtlig utrustning mellan mig och lokala telestationen och återigen hade 2MB/s nedströms och helstabilt internet.

Var absolut inte rädd att ta hem teknikern, jag tycker inte att det låter som om det skulle vara "ditt" fel. Det är det bara om du uppenbarligen kopplat fel. Ställ krav, det är inte acceptabelt att betala för 10 ggr så mycket bandbredd som du får ut, be att de krediterar kommande fakturor. Själv fick jag drygt 600 spänn rabatt.

Men framför allt, var trevlig och tillmötesgående! Supporttekniker möter så många griniga, otrevliga (och hotfulla människor i många fall) att många av dem gör det där lilla extra för att hjälpa en bara man är sjysst och trevlig när man rigner (vilket inte är så konstigt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabrioth

Men framför allt, var trevlig och tillmötesgående! Supporttekniker möter så många griniga, otrevliga (och hotfulla människor i många fall) att många av dem gör det där lilla extra för att hjälpa en bara man är sjysst och trevlig när man rigner (vilket inte är så konstigt).

En som fattat poängen

Visa signatur

The world is scratching at my door

Permalänk
Medlem

junkyard
på b2's vdsl plattform så kan man ej ha 16Mbps nedströms.(PUNKT)

Musti
Vad är igentligen problemet angående avgiften? Om du har följt supportens anvisningar och gjort vad du kunnat så kommer du inte bli debiterad, är du rädd att få betala 1500kr så är det isf din egen felsökning du är osäker på, gör om gör rätt isf.

Permalänk
Medlem

Samma problem, ringer hela tiden till dem och säger att de ska ta o fixa mitt jävla skit bredband.... men det håller i 10 min, sen blir allt dåligt igen.

Kommer byta bredband så snabbt jag kan, vill nästan kräkas på BBB....

EDIT: Får ut ca 120 kb/s max från FZ, och jag har 24 mbit bredband... *suck*

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN