Bredbandsbolaget Garanterar minst 24Mbit med ADSL2

Permalänk

Bredbandsbolaget Garanterar minst 24Mbit med ADSL2

Jag har idag spray med 24Mbit som toppar dåligt.. kan ladda i 8Mbit(syncar 19-20Mbit) max. det tror jag beror på belastningen i skanovas nät. bor 1km från stationen ungefär.

Bredbandsbolaget ringde nyss och kunde erbjuda en tjänst med 24Mbit garanterat eftersom dom har tekniken adsl2 som ingen annan i sverige använder. dom har även sitt eget fibernät här. (lustigt att det i finstilta kan vara upp till 24)

vad är det dom snackar om?.. är inte adsl2 det man använder för 24Mbit eller heter det typ adsl+?

kan någon förklara detta?

och några 24Mbit lär väl jag inte se röken av. det blir nog telia iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad konstigt att BBB aldrig fick upp mig 24 i mer än 16Mbit då, tro inte på allt du hör det där är säljsnack. Får du inte mer över Skanovas nät lär inte BBB kunna kräma ut mer heller.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

hmm fråga är då om du också hade ett mystiskt 24 Mbit adsl2 som bara BBB har?=) jo säljsnack har man hört talas om.. och det var ingen bindningstid och jag fick 2 månade gratis plus modem så det värkar sjysst..

jag riggar telefon inspelning nu iaf för att kunna sätta mej imot om jag går med på köpet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Antingen pratade du med en säljare som inte hade en aning om vad den pratade om, eller så var du berusad när du lyssnade på honom jag tror på det första ^.-

Permalänk
Moderator
Testpilot

Snälla, verkar stavas det. Värkar är något helt annat, fråga din mamma.

Säljare ska man helt ignorera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

jo men jag utallar båda orden likadant och skriver därför värkar på båda. simple logic.

kanske du kan säga varför man ska ignorera säljare istället för att slänga ur dej saker?. det finns mycket kompetenta säljare som vet precis vad dom talar om och gör en sjysst deal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är ju lite konstigt att du har sprays 24 Mbit tjänst, om det bara är Bredbandsbolaget som har adsl2 :D:D

för adsl som i så fall skulle vara va alla andra ahr, stödjer ju bara 8 Mbit ner du har adsl2 nu, och bredbandsbolget erbjuder dig adsl 2

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Han snackar goja punkt.

Samtliga ISP som erbjuder mer än 10 Mbit använder adsl2 eller adsl2+.
Nu var det ett tag sen jag såg nått BB kontrakt men hos Telia så är det så att du efter den muntliga försäljningne får hem ett avtal som du ska skriva under och skicka in och där står det upp till och iom att du har skrivit under på detta så har du godtagit det vilkoret oavsett vad som sas tidigare....

Dvs det blir upp till och du lär inte få några 24 så länge du inte sitter i telestationen eftersom det är kopparkabeln som är begränsningen på vad ADSL klarar att ge.

Sitter du på en stor telestation måntro. Testa att ladda hem nått stort som en linuxdist eller så från sunet och se vad du får för fart på den. Telias nät brukar inte vara en broms. Du har inte någon trött router i vägen?

PS Jens: ADSL kan ge 10 men det finns iofs ingen ISP som erbjuder det idag, Telia körde det under försök med adsl 1 men skippade på grund av problem med stabiliteten ds

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

japp låter som rent skit-snack från säljarens sida.... hatar verkligen sådant, jag jobbar skällv som telefonförsäljare och jag har bland annat sutit både på telia och BBB:s bredbansavdelning och telefoni. enligt mina efarenheter när det gäller försäljare över telefon så är BBB,Spray,tele2,Rix telecom, och Naturex (naturpreparat) de allra värrsta. Det är allt från rabbater hit och dit som inte ens finns, man berättar inte att moms tillkommer, bindningstiden finns helt plötsligt inte, man får en telefon på köpet som inte fungerar, faktureringsavgifften talas det inte om, du får prova gratis i 2 veckor men betala frakten på 1000kr om du skickar tillbaka grejerna sen.

egentligen spelar det ingen roll vilken operatör du använder dig utav, du får inte snabbare bredband för det. bor du så att linjen dämpar hastigheten så finns det inget att göra förutom att klaga på telia att de ska gräva nya kablar.

Visa signatur

Ledare för Nova Krepusko, ett svenskt guild för AoC

Permalänk
Medlem

Det finns ett bra uttryck: "Du får vad du betalar för", bra att tänka på när saker låter för bra

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk

Nu kollade jag upp allting iaf.. han ringde upp för ett tag sen och ville sälja då förstås

han bablade upp alla fördelar med adsl2 med mera som tidigare. Dom hade även fiber till telestation , deras lam i telestationen var alltså kopplat direkt till fiber så det var omöjligt med överbelastat nät. påstog dom. jag frågade rakt ut vad skanova förser sina telestationer med för internet om inte fiber. (då kollade jag på klockan.) och noterade att han pratade i 4 minuter om hur telia hade en koppar ledning från telestationerna till www (kan man väl säga?)

jag konfroterade han hårt med uppgifter om att telia inte alls hade det, utan att jag som precis på andra ställen satt på en s.k egen plattform för spray som sedan var kopplad via skanovas fibernät. jag frågade vad jag hade för anslutning efter bbb:s nät när det tar slut. det blir tyst en stund i luren. och så börjar han prata om deras snabba fiber som aldrig kommer vara överbelastat. efter en snabb research visar det sej att deras nät bara är ett slags LAN som ganska omgående är kopplat till Skanova

sitter å konfroterar han i totalt 29 minuter innan jag inte orkar mer.

det verkar nästan som han själv trodde på det han sa. jag mena. en helt ny adsl teknik som garanterar minst 24Mbit, Utan bindningstid och med deras säkra nät som inte kan vara överbelastat. för endast den totala summan av X-20kr (där X alltid är den konstnad som mitt nuvarande abbonemang har. dock ej under 420 ink telfon)

Skit på er BBB.

ska ringa iaf ett samtal nästa vecka och spela in och lägga ut här på swec.

Jävla less på satans mörtar som rent ut sagt ljuger för att få en onöjd kund.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mycket enkelt dom jobbar på provis...

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

vad du borde göra är att faktiskt spela in ett sådant samtal och sen kontakta ARN, dom hjälper dig vidare sen. även om du inte spelar in samtalet så rekomenderar jag att alltid kontakta ARN när man får sådana här lurendrejare på tråden. det hjälper marknaden att bli bättre, både för säljare och kunder.

En stor anledning till att jag inte längre jobbar med BBB är på grund utav den press dom sätter på säljarna. jag sitter på ett välettablerat contactcenter som säljer allt från el-abonemang, tv-kanaler, tidningar till lyckopiller, ibland kan det handla om ren kundvård bara. För ca 6 månader sen testade vi på BBB... de hadde orimliga krav, låg provision och mycket liten hjälp från deras ledning och suport. allt lades ner effter 2 månader, de kasstades ut ur huset med huvudet före. Det är inte meningen att man ska behöva ljuga i telefonen för att få provision.

Visa signatur

Ledare för Nova Krepusko, ett svenskt guild för AoC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcoon
vad du borde göra är att faktiskt spela in ett sådant samtal och sen kontakta ARN, dom hjälper dig vidare sen. även om du inte spelar in samtalet så rekomenderar jag att alltid kontakta ARN när man får sådana här lurendrejare på tråden. det hjälper marknaden att bli bättre, både för säljare och kunder.

En stor anledning till att jag inte längre jobbar med BBB är på grund utav den press dom sätter på säljarna. jag sitter på ett välettablerat contactcenter som säljer allt från el-abonemang, tv-kanaler, tidningar till lyckopiller, ibland kan det handla om ren kundvård bara. För ca 6 månader sen testade vi på BBB... de hadde orimliga krav, låg provision och mycket liten hjälp från deras ledning och suport. allt lades ner effter 2 månader, de kasstades ut ur huset med huvudet före. Det är inte meningen att man ska behöva ljuga i telefonen för att få provision.

jo precis vad jag hade tänkt faktiskt.. då jag inte har byggt någon specielt avlysnings utrustning så är jag dock tvungen att fixa fram bärbara telefonen för att spela in sedan

jag kommer även lägga ut samtalet här om någon skulle vilja höra..

blir så förbannad när jag hör sånt skit från dom.. inte för att jag har haft problem med att bli lurad. men när man tänker på folk som inte är särsilkt insatta köper skit abbonemang av skit bolag. då blir man arg. fattar inte ens hur lagarna kan tillåta att sånt här sker i större utsträckning. som det gör idag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ring gärna in och klaga lite hos kundtjänsten på BBB också, om säljarna fuckar upp, hjälper ju företaget att bättra sig också...

Visa signatur

The world is scratching at my door

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerstin
Ring gärna in och klaga lite hos kundtjänsten på BBB också, om säljarna fuckar upp, hjälper ju företaget att bättra sig också...

jo men faktum är ju att det inte är något företaget är ovetandes om.. det är ett billigt bredbandsbolag och dom drar in pengar på att lura folk till stor del. högt uppsatta i bolaget vet tydligen om det.

men för att var rättvis så kommer jag självklart påpeka det innan jag lägger ut inspelningen på nätet och hänger ut dom. hoppas bara det är mongon som svara igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
hoppas bara det är mongon som svara igen

I bland kan man undra vad din agenda verkligen är

Du får ett avtal hem sen ändå, vad en försäljare säger gäller aldrig hur mycket de än lovar saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
I bland kan man undra vad din agenda verkligen är

Du får ett avtal hem sen ändå, vad en försäljare säger gäller aldrig hur mycket de än lovar saker.

jo det gäller till viss del.

Garanterar dom 24Mbit så ska det vara det och inte några 2Mbit eller 10Mbit eller liknande. det är inte kontrakt brott som är saken då. det är marknadsföringen som inte är tillåten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan alltså få ADSL, ADSL2 och fiber? Välj fiber!

"dom har även sitt eget fibernät här."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micmac
Du kan alltså få ADSL, ADSL2 och fiber? Välj fiber!

"dom har även sitt eget fibernät här."

dom har fiber till telestationen. precis som skanova har förstås

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
jo men jag utallar båda orden likadant och skriver därför värkar på båda. simple logic.

Du vadå? "utallar"?!

Det är ganska enkelt egentligen, det heter "verkar" och inte "värkar".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Du vadå? "utallar"?!

Det är ganska enkelt egentligen, det heter "verkar" och inte "värkar".

Förlåt, trodde inte det fanns personer som hade så dålig intellegenskvot som du.
Jag ska ändra meningen så iq-fattiga också förstår.

jag ska även byta ut "utallar" mot uttalar så du också förstår den meningen. och då du fortfarande kommer ha väldigt stora problem att lista ut vad små stavfel betyder så ber jag dej att sluta läsa och helt enkelt inte bry dej om problemet.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
jo men jag utallar båda orden likadant och skriver därför värkar på båda. simple logic.

Ja och därmed har du idiotförklarat dig själv. Att stava saker och ting medvetet fel för att det uttalas likadant är ju bara ren idioti, det uppmanar ju till missförstånd. Vilket endast du kommer att lida av i längden.

Citat:

kanske du kan säga varför man ska ignorera säljare istället för att slänga ur dej saker?. det finns mycket kompetenta säljare som vet precis vad dom talar om och gör en sjysst deal.

Därför att säljare endast har en uppgift och det är att sälja så mycket som möjligt av sin produkt. Huvuddelen av de som sysslar med sälj har enbart eller delvis provision. Vad leder detta till? Jo, försköning av fakta och tillspetsade förvrängningar av sanningen. Därav denna påstodda garanti att du får 24Mbit. Det finns inget företag i Sverige idag som kan ge dig garanterad 24Mbit via ADSL, i alla fall inte utan att veta ditt avstånd till telestationen, inte ens då kan dem det, för även om du bor granne med telestationen så kan det vara dålig koppartråd som orsakar kass bandbredd.

Att säljare är kompetenta är väl snarare en anledning att hålla sig ännu längre ifrån dem, för då är dem ännu skickligare på att sälja, eller om man så vill; lura kunden. Sen finns det undantag, visst. Men en djup skeptisk inställning anser jag är att föredra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Som jag skev ovan så kvittar det vad de säger i telefon så länge du sen skriver under det avtal du får hem. Iom att du undertecknar det skriftliga avtalet så har du godkänt att det är det avtalet som gäller.

Det du kan göra är att skicka tillbaka det skriftliga avtalet oundertecknat och kräva att få ett som överensstämmer med vad säljaren sa på telefon.

Detta kommer BB inte att gå med på och nu kan det börja bli lite intresant med en ev inspelning och arn.

Dock ska man komma ihåg att arn inte har någon verklig makt överhuvudtaget. Det enda de kan göra är att komma med en rekomendation som företaget sen kan strunta fullständigt i om det passar dem.

Det var affärsvärlden. Över till tekniken.

Telia har idag ADSL stationer anslutna via koppar (coax), radiolänk och fiber. Detta har i praktiken ingen som helst betydelse, det som har betydlelse är den så kallade överbokningsfaktorn.

Denna faktor är ett mått på hur mycket mer bandbredd man säljer ut från en station än vad man matar in i den. Detta gör man för att överhuvudtaget få nån ekonomi på adsl abb och för att spara på utrustningen en bit upp. Alla kunder drar ju inte fullt 24/7 och som alla nu/snart vet så får man inte alltid 24 av ett 24 abb osv. men ju högre överbokning, ju högre risk att man maxar linan från stationen. Dock blir det ju billigare för bolaget så möjligheten finns till lägre priser.

Exakta överbokningsfaktorer är definitivt företagshemligheter men man kan räkna på mellan 10 och 30 ggr beroende på ISP abb och kundtyper. Ett område med många ungdommar drar betydligt mer än ett område med många äldre.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Förlåt, trodde inte det fanns personer som hade så dålig intellegenskvot som du.

Ärligt talat borde du inte prata om folk intelligens

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Förlåt, trodde inte det fanns personer som hade så dålig intellegenskvot som du.
Jag ska ändra meningen så iq-fattiga också förstår.

jag ska även byta ut "utallar" mot uttalar så du också förstår den meningen. och då du fortfarande kommer ha väldigt stora problem att lista ut vad små stavfel betyder så ber jag dej att sluta läsa och helt enkelt inte bry dej om problemet.

Är det inte bättre att du försöker stava på rätt sätt , istället för att bli så upprörd.

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Som jag skev ovan så kvittar det vad de säger i telefon så länge du sen skriver under det avtal du får hem. Iom att du undertecknar det skriftliga avtalet så har du godkänt att det är det avtalet som gäller.

Dom kör med muntligt avtal när man beställer via telefon. Nöjd med mitt än så länge, har visserligen bara haft det några dagar. Men det började fungera en eller två dagar innan det skulle

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Oki. De bekanta jag har som har napapt har fått hem skriftliga efter någon vecka med krav på underskrift, Kanske ändrade rutiner.

Det gör det dock betydligt mer intressant med en inspelning om vad som har sagts. För om de lovar 24 och sen inte ger det i det läget då börjar vi närma oss gränser för avtalsbrott

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

iq fattiga personer som har problem med små stavlfel behöver inte svara med i denna tråd. tro mej. ni har era egna problem^^^

pratade med telia två gånger med två personer nyss.,.

Dinoman:
vrf skulle jag ana oro när dom

1. svarade helt rätt på frågor ja frågade,
a. jag fick köra egen ftp server.
b. dom har fiber till sin telestation.
2. dom försökte inte sälja internet till mej ens. svarade bara på frågorna

eller menade du bara telefon försäljare som ringer hem till en och inte tvärtom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
iq fattiga personer som har problem med små stavlfel behöver inte svara med i denna tråd. tro mej. ni har era egna problem^^^

pratade med telia två gånger med två personer nyss.,.

Dinoman:
vrf skulle jag ana oro när dom

1. svarade helt rätt på frågor ja frågade,
a. jag fick köra egen ftp server.
b. dom har fiber till sin telestation.
2. dom försökte inte sälja internet till mej ens. svarade bara på frågorna

eller menade du bara telefon försäljare som ringer hem till en och inte tvärtom?

Okej, eftersom du har den där attityden kan jag enkelt säga att ingen någonsin kommer lyssna på dig ifall du kommer driva på nått mål. En annan punkt, jag lovar dig att jag har högre IQ än dig, har du gått klart grundskolan är min fråga.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"