Frågor om en ny hårddisk!

Permalänk
Medlem

Frågor om en ny hårddisk!

Hejsan!

Hoppas att ni kan ursäkta mig och mina förmodligen dumma frågor angående en ny hårddisk men frågar man inte så får man inte veta!

Hur som helst, tänkte köpa mig en ny hårddisk. Kollade runt lite och fann denna "Samsung SpinPoint T133 300GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM" på komplett och tyckte att dess pris och size passade mig perfekt. Dock så har jag några frågor angående om den är kompatibel till min burk.

Har för tillfället 2 stycken hårddiskar i burken. En gammal på 80gig och en lite nyare på 200gig. Den senare är en Seagate Barracuda 7200rpm 200gig.

Så, fråga:

1. Är denna hårddisken kompatibel till min burk, jag har inte koll på om kontakten är annorlunda på de "nya" hårddiskarna eller om mitt moderkort stöder hårddisken.

2. Kan jag ha 3 hårddiskar samtidigt?

2. Kan jag koppla ur min ena CD-läsare och använda dess anslutning (IDE?) till hårddisken istället?

3. Blir det någon konflikt (master/slave) eftersom jag isf får 1 master och 2 slave?

4. Någon annan idé om allt skiter sig?

Tack på förhand!

qubban

Visa signatur

qubban

Permalänk
Medlem

1. ja
2. ja
2. ja, tänk bara på att byta ut IDE-kabeln ifall du använder en ATA33-kabel.
3. Nej, inte om du byglar och kopplar rätt.
4. Med datorer kan man aldrig vara säker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
3. Nej, inte om du byglar och kopplar rätt.
[/B]

3. Med det menar du den lilla master/slave-metallbiten som man kan flytta eller?

Tack för hjälpen föresten

Visa signatur

qubban

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: Frågor om en ny hårddisk!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qubban

1. Är denna hårddisken kompatibel till min burk, jag har inte koll på om kontakten är annorlunda på de "nya" hårddiskarna eller om mitt moderkort stöder hårddisken.

2. Kan jag ha 3 hårddiskar samtidigt?

2. Kan jag koppla ur min ena CD-läsare och använda dess anslutning (IDE?) till hårddisken istället?

3. Blir det någon konflikt (master/slave) eftersom jag isf får 1 master och 2 slave?

4. Någon annan idé om allt skiter sig?

Tack på förhand!

qubban

1. Eftersom jag inte vet vad du har för bruk är det svårt att säga men jag har inte hört något om att Samsungs diskar skulle vara inkompatibla med något.

2. Ja, jag sitter med 3 stycken just nu och allt fungerar utmärkt.

2.2: Ja, En IDE anslutning är en IDE anslutning, det spelar ingen roll om du kopplar en CD-läsare eller hårdisk.

3. Nej, eftersom dom 2 slave diskarna sitter på olika kanaler så ska det inte vara några problem, dessutom agerar din ena CD läsare slav i nuvarande konfiguration.

4. det ska fungera bra men tänk på att du måste koppla ur någon av dina nuvarande IDE enheter då alla 4 platser är fulla. Se också till så att nätaggregatet har en ledig 4-pins molex kontakt annars måste du ha en sån här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=100423

Personligen skulle jag heller köpa en WD eller en Seagate men det är väl till stor del en smakfråga.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB