Permalänk
Medlem

2 nya minnen, instabilt!

Hej!
Info om burken: AMD A64 3000+ med ett MSI K8N Neo2 Nforce3

Hade tidigare 2x512MB: https://komplett.se/k/ki.asp?sku=117212
Köpte nyligen 2x512 av exakt samma sort (använde länken från min orderhistorik på komplett) och satte i dom. BANG, burken är instabil och kraschar/BSOD/felmeddelanden lite då och då.
Kör memtest86 och får en massa fel med alla 4 minnerna i burken.

Plockar ut mina gamla minnen som fungerar och kör dom nya minnerna i memtest86 var för sig i 10h per minne utan ett enda fel. Alltså.... minnerna är det inget fel på.

Jag kollade moderkortsmanualen och där gör dom skillnad på Single Side och Double Side när det gäller RAM. Såhär ser tabellen ut:
S = Single Side D = Double Side

http://rdj.se/mem.html

Så en tanke jag hade var, är alla mina minnen single side/dual side? När jag tittar på mina gamla minnen så sitter det minnesmoduler på båda sidor av PCB:n och när jag tittar på mina nya minnen (som är identiska med dom nya enligt komplett/artikelnummer) så sitter det bara minnesmoduler på ena sidan av PCB:n, den andra är helt tom. Kan detta vara det som skapar mitt problem?

Tar emot alla vettiga tips om vad som kan vara fel. Vill gärna få burken stabil. Jag har latat mig allt för länge när det gäller hårdvara och har inte alls hängt med dom senaste åren... Men tack på förhand!

Permalänk
Medlem

verkar som dom flesta är överns om att 4 minnen blir instabilt men har inte provat själv...borde nog ha sålt dom gamla och köpt 2 x 1gb :/

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Ok, det låter ju väldigt skumt att man har 4DIMM-platser på moderkorten om det inte är möjligt att köra med 4 RAM-minnen. Får väl söka vidare om det och se om jag kan få någn bekräftelse.

Jag tyckte jag läste nåt om att man kan vara tvungen att köra minnerna i 333MHz istället för 400MHz om man hade äldre variant av AMD A64och körde med 4 minnen. Ligger det något i det? I så fall får jag ta och testa det när jag kommer hem om ett par timmar.

Men det känns ju jävligt drygt ifall man slösat bort 900 spänn på något man inte har nytta av....

Permalänk
Medlem

mjo jag köpte presis än med 4 oxå och sökte runt och typ alla svar jag hittar är att 4 inte funkar eller att prestandan blir mindre än med 2

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasL
mjo jag köpte presis än med 4 oxå och sökte runt och typ alla svar jag hittar är att 4 inte funkar eller att prestandan blir mindre än med 2

Jag har hört att det går, men att man måste ändra från typ T1 till T2. Men jag kanske har hört fel.

Permalänk

Kör minnena på det långsammaste minnets tajmingar. Kör de på T2 och i 333 mhz så ska det alltid funka.