Permalänk
Medlem

Luft Kylning För P4 (478)

Hej jag skall köpa en ny CPU kylare för min P4 3.0ghz (478) för att kunna klocka lite... och vet inte rikitgt vilken jag skall köpa har dessutom tyvärr en maxgräns om 400kr.. så vilken skulle ni rekomendera mig?

Tack på Förhand

Permalänk
Medlem

Ja kan gott rekomender freezer 4 har en själv på samma proccesor som du den är tyst och kyller bra ca 20 grader idle load har jag inte kollat.

http://www.kjell.com?item=98041&path=

Permalänk
Medlem

Låter bra. Men jag har funderat lite lite på Zalman CNPS7700-Cu.
Har läst lite om den, och den ser ju bra ut på papper.
vad tycker ni? vilken ska man välja.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306456

Permalänk

Jag hade klart gått med Zalman CNPS7700-Cu.
Bytte själv från en Artic freezer till en Zalman och numera använder jag enbart Zalmans kylare.
Bästa är att de är så effektiva så jag kör min P4 3,0 på absolut lägsta varv med hjälp av fanmate'en som medföljer. Låter inte ett smack och kyler bra, och då har jag ändå en CNPS7000-Cu. Denna är inte lika stor utan har enbart en 80 mm fläkt.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Okej.. det låter ju bra..spec med tanke på att Zalman CNPS7700-Cu är så stor så jag ej vet än om den passar på mitt moderkort.

Tack för tippsen ska titta lite närmare på båda sen får vi se vad de blir:D
Ingen av dem lär ju va dålig:P

Permalänk

Vad har du för modekort?

Permalänk
Medlem

ABIT IS7-E2

Länk till manualen ( om du vill se hur de ser ut )

http://www.abit.com.tw/page/no/download/download_manual_detai...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hadirajan
Denna är inte lika stor utan har enbart en 80 mm fläkt.

Är en 92mm på om du undrar. (120 på 7700 och 92 på 7000)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cS_mAnIaCx
Ja kan gott rekomender freezer 4 har en själv på samma proccesor som du den är tyst och kyller bra ca 20 grader idle load har jag inte kollat.

Kan ju säga så mycket som att jag LOVAR dig att du inte får ner den i 20 grader idle eftersom i ett vanligt hem så är det under rumstemp, speciellt inte nu på sommarn då rumstempen lätt kan stiga uppemot 30 grader.

OnT: Jag har ingen erfarenhet av freezern men däremot av zalman, och jag tycker zalmanen är det absolut självklara valet av den/dem anledningarna att den är effektivare, lägre (inte lika stor risk att flytta datorn) och den går att få istort sett helt tyst.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Okej..men tror du den passar på mitt moderkort?
lite av anledningen till att jag funderat på zalman fläkten är att jag såg att du (Dr0st) hadde den, för du hadde klockat en hel del.
Och de skulle jag me vilja:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
Är en 92mm på om du undrar. (120 på 7700 och 92 på 7000)

Tackar för rättningen, var mer en gissning än fakta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosen
Okej..men tror du den passar på mitt moderkort?
lite av anledningen till att jag funderat på zalman fläkten är att jag såg att du (Dr0st) hadde den, för du hadde klockat en hel del.
Och de skulle jag me vilja:)

Jag kan ju säga att jag har ett Abit IS7 i mitt Antec P180 och en Zalman CNPS7700-Cu passar inte för mig... Hade funkat om jag tar bort översta fläkten men det vill jag inte
Står på Zalman's sida hur mycket plats du behöver ovanför moderkortet beroende på vilket moderkort du har. Kalas bra hjälp, kika där.
http://www.zalman.co.kr

Här är en bild på hur tajt det är för mig just nu:

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosen
Okej..men tror du den passar på mitt moderkort?
lite av anledningen till att jag funderat på zalman fläkten är att jag såg att du (Dr0st) hadde den, för du hadde klockat en hel del.
Och de skulle jag me vilja:)

Jag har också ett IS7-serie moderkort och jag kan säga så att med mitt ögonmått skulle en 7700 nog få plats utan större problem, problemen kommer däremot vid chassi begränsningarna, har du trångt chassi kan det bli svårt med att den går imot nätagget. Det som står i min sign är dock inte min 24/7 klock utan det är den klocken jag körde just den 3dmark03 rundan med. Men en 24/7 klock på 3,6-3,7ghz för mig är inga problem förutom nu på sommarn när det är snuskigt varmt överallt.

Kanske ska tillägga det att jag troligtvis har långt bättre luftlöde än dem flesta då jag har 4x120 och 5x80mm i mitt stacker inklopplade just nu. (+3st 80 i nätagget) Men köp du zalman det är en väldigt bra kylare som går att få väldigt väldigt tyst utan att allt för mycket prestanda går förlorat.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Jaja..det är bara att mäta o se om den passar...annars blir det den mindre modellen tack för all hjälp:D

Permalänk
Medlem

Kan ju säga så mycket som att jag LOVAR dig att du inte får ner den i 20 grader idle eftersom i ett vanligt hem så är det under rumstemp, speciellt inte nu på sommarn då rumstempen lätt kan stiga uppemot 30 grader.//

Bild bevis:
[img="http://img48.imageshack.us/img48/3185/tempxo4.th.png"]

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av cS_mAnIaCx
[B]Kan ju säga så mycket som att jag LOVAR dig att du inte får ner den i 20 grader idle eftersom i ett vanligt hem så är det under rumstemp, speciellt inte nu på sommarn då rumstempen lätt kan stiga uppemot 30 grader.//

nej nej...så dum är jag inte:D kan ju inte kyla något med luft. till under luftens temp:D:D:D

Permalänk
Medlem

i så fall visar everest fel

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Jag funderar också på att skaffa en CNPS7700 Cu, men jag kanske ska köpa en 7000 Cu istället pga vikten.

Jag har nämligen haft vattenkylning förut, och då har jag tagit av hållaren för kylflänsen, och det varl ite bökigt, och jag är rädd att fästen har tagit lite stryk av det och att den kanske inte klarar att hålla uppe 7700.
Ingenting gick ju sönder eller så, men jag är ändå lite orlig. Inte så kul att en enkilosklump trillar ner på grafikkortet liksom...

Jag vet inte om jag ska överklocka heller. Tror inte det. Vill främst ha en tyst och effektiv kylning.

Vad säger ni? 7700 eller 7000?

Tillägg: sitter också på sockel 478 med en P4 Prescott på 3,0 GHz.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian