Permalänk
Medlem

Problem med Telia

Tjenare tjenare, nu är det så att jag har problem med mitt telia 0.5mbit. Jag har det vanliga problemet då jag blir nedkopplad lite då och då. Jag har haft det här problemet i snart 2 år nu och börjar blir riktigt less. Jag har tidigare provat att byta router och modem men det gjorde ingen skillnad och jag har även pratat med telia som hela tiden klagar på min utrustning. Sist jag pratade med dom så skickade dom ut en tekniker som tog 500 spänn för att konstatera att det inte var något fel på våran utrustning!

Jag fick ett tips av en person på ett annat forum som sa att man kunde stänga av ip-adress från telias DHCP och i stället använda en annan ip-adress och på så sätt slippa bli nerkopplad hela tiden. Nu undrar jag hur gör man detta eller finns det något annat sätt att få stopp på detta elände? Jag har en D-Link DI-604 router och ett D-Link DSL-300T modem.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

DHCP fungerar på så sätt att den tar bort din adress om din dator/router inte svarar på ett par (3-4st?) uppdateringsförfrågningar i följd. Det är då du blir nerkopplad. testa hur stablit din uppkoppling är i form av paketförluser, t.ex. med pingplotter (http://www.pingplotter.com/download.html).
Om många paket tappas bort så ska du i första hand klaga på det. din kopparkabel kanske inte är i bästa skick, och det är telias sak att fixa det

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Medlem

Standardfelsökning för adsl:

1. vad är det spm går ned: är det dsl lampan som slocknar? problem att förnya ip eller nått annat.

2. Koppla modemet direkt till en nyinstallerad XPSP2 och patcha upp den. Fungerar det nu?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

mats42 - Det är själva DSL lampan som slocknar så jag tror inte det har något met mitt operativsystem att göra. Dess utom har jag provat att dra ur alla datorer ur routern och koppla ur alla tele jack utom första jacket och fortfarnde så kvarstår problemet. Jag har också provat med 3 olika modem och det är hela tiden samma sak. Vad jag vet är att då jag blir nerkopplad så tappar jag ip adressen och allt sådant i några sekunder. Jag blir heller inte nerkopplad med jämna mellanrum utan vissa dagar kanske det händer 1 gång och andra dagar så går det knappt att sitta på nätet för att jag blir nerkopplad innan själva sidan hinner ladda färdigt.

eje_s - jag provade det där programmet på flera olika sidor och på de flesta så hade jag bra ping och tappade inga paket. Men det var någon enstaka sida som det hände att jag tappade 1 eller 2 paket.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Bra!

Iom att du tappar DSL lampan så sitter det mellan modemet och telestationen.
Iom att du har modemet i första jacket så kan vi utesluta resten av teleprylarna i huset.
Iom att du har testat med flera modem så kan vi utesluta dem

Testade du att byta splitter/teleplugg också? Vissa modem har en lös spliter och vissa har den inbyggd i telepluggen.

Detta börjar lukta som ett ledningsproblem. Vad du nu kan göra är att skriva ned när lampan slocknar, och hur länge den är släckt. När du har ett större antal fel loggade >20 så felanmäl det hela till telia igen. Påpeka då nogrant att du har modemet i första/att du har testat med flera modem och att det är dsl länken som rasar. Inte att du tappar ip för det gör du torligen inte.

Det kan du iofs kolla enkelt när du kör utan router, under ett dsl tapp. Starta en komandoprompt och kör ipconfig. Se efter där om du inte har en ip på ditt nätverkskort.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag provade tidigare att byta splitterdosa men det gav inget resultat. Vad jag däremot inte har provat är att logga då jag blir nerkopplad så det ska jag testa så fort det är en dag då jag blir nerkopplad mycket.

Jag har läst på flera olika trådar att detta inte är ett speciellt ovanligt fel bland de personer som använder telia via telejacket. Finns det inget sätt man kan lösa detta själv på? eftersom telias kundtjänst är sveriges sämsta så undviker jag gärna att prata med dem. Jag tänkte att det borde väl gå att köra med någon annan ip än från telias DHCP och på så sätt slippa detta? jag kanske är ute o cyklar men jag har för mej att det var någon som sa att detta var möjligt, eller?

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dIZT_90
Jag provade tidigare att byta splitterdosa men det gav inget resultat. Vad jag däremot inte har provat är att logga då jag blir nerkopplad så det ska jag testa så fort det är en dag då jag blir nerkopplad mycket.

Jag har läst på flera olika trådar att detta inte är ett speciellt ovanligt fel bland de personer som använder telia via telejacket. Finns det inget sätt man kan lösa detta själv på? eftersom telias kundtjänst är sveriges sämsta så undviker jag gärna att prata med dem. Jag tänkte att det borde väl gå att köra med någon annan ip än från telias DHCP och på så sätt slippa detta? jag kanske är ute o cyklar men jag har för mej att det var någon som sa att detta var möjligt, eller?

Som mats42 försökt förklara för dig så kan du glömma allt som du har bakom modemet om det är så att dsl-lampan på modemet slocknar. Då har problemet ingenting med ip att göra, så glöm det.

Givetvis så kan du inte köra med "någon annan" ip-adress. Du får den du blir tilldelad av Telias dhcp-server och därmed jämt.

Menar du alltså att du blev fakturerad av teknikern som Telia skickat när han konstaterat att det inte var fel på din utrustning? Om så var fallet så tycker jag du ringer Telia och ber dem att fixa så att du slipper att betala.

När det gäller tekniker så fungerar det som så att om felet ligger i din utrustning så får du betala, men om det inte ligger i din utrustning så behöver du inte betala och då ska teknikern även fixa problemet.

Ledningsfel eller annat fel i Telias nät kan givetvis inte du fixa själv utan då måste du kontakta Telia som får skicka en ny tekniker på det.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för hjälpen allihopa. Jag antar att enda utvägen från detta är att bråka mer med telia. Och ja, jag fick betala för en tekniker som kom hit och skruvade upp vårt telejack och sa att allt var som det ska hemma hos oss.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dIZT_90
Okej, tack för hjälpen allihopa. Jag antar att enda utvägen från detta är att bråka mer med telia. Och ja, jag fick betala för en tekniker som kom hit och skruvade upp vårt telejack och sa att allt var som det ska hemma hos oss.

Då kan man ju fråga sig om det var en tele-tekniker som var hos er för att kolla förstajacket eller om det var en adsl-tekniker.

Om det var en tele-tekniker som var specifikt bokad för att kolla jacket så får du betala för besöket, men om det är en adsl-tekniker som var hembokad så ska du inte behöva betala om det inte var fel hemma hos dig.

Permalänk
Medlem

tycker synd om de på telia som måste tampas med jobbiga kunder för deras koppar är kass

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk

Jag har precis samma problem och har haft en tekniker här två gånger, som konstaterade att det är ett kabelfel ute i gatan. Jag har väntat sedan januari på att de ska komma och gräva och fixa kabeln. Som väl är funkar det ganska bra på sommaren.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem

Iom att det är DSL förbindelsen som går ned så är effekten densamma som att du drar ur nätverkskabeln. Därmed saknar ip addressen all betydelse.

Den enda som kan göra något åt det nu är Telia. Om de sen gör det, det är tyvärr en liten annan fråga iom att telenätet i grunden är byggt för att klara en telefon och inget mer. ADSL är en imponerande bedrift på den befintliga kopparn och ibland går det bara inte men självklart ska du på Telia igen och klaga. Det har man alltid rätt att göra som betalande kund.

Då jag inte vet vad som sagt före och under det besök som du fick betala för så kan jag inte säga om det är rimligt att du fick betala för det men det låter konstigt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med BBB och antar att jag hade haft problem oavsett ADSL operatör jag använt mig av. BBB skickade ut två tekniker och ingen av dem kunde lokalisera felet trots att de kunde konstatera att jag hade "knaster" på linjen och att det förmodligen var en skarv som låg och spökade. Mer än så hände inte. Jag ringde kundtjänst och tjatade på dem mer och mer allt eftersom jag tröttnade på att de inte kunde fixa felet hos mig. De var duktiga varje gång med att hota med att om felet låg hos min utrustning att jag var tvungen att ersätta dem med 1500 kr. Härlig kundservice. Jag blev mer och mer irriterad på deras oförmåga på att kunna ordna mitt problem. Till slut slapp jag betala för sista tiden som mitt abbonemang löpte och jag fick hota med ARN för att jag skulle få max en månads uppsägningstid.
BBB var trevliga så länge man inte hade några problem men sen så var de inte direkt hjälpsamma.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Jag hade problem med BBB och antar att jag hade haft problem oavsett ADSL operatör jag använt mig av. BBB skickade ut två tekniker och ingen av dem kunde lokalisera felet trots att de kunde konstatera att jag hade "knaster" på linjen och att det förmodligen var en skarv som låg och spökade. Mer än så hände inte. Jag ringde kundtjänst och tjatade på dem mer och mer allt eftersom jag tröttnade på att de inte kunde fixa felet hos mig. De var duktiga varje gång med att hota med att om felet låg hos min utrustning att jag var tvungen att ersätta dem med 1500 kr. Härlig kundservice. Jag blev mer och mer irriterad på deras oförmåga på att kunna ordna mitt problem. Till slut slapp jag betala för sista tiden som mitt abbonemang löpte och jag fick hota med ARN för att jag skulle få max en månads uppsägningstid.
BBB var trevliga så länge man inte hade några problem men sen så var de inte direkt hjälpsamma.

Tyvärr är det så att sånna här kunder kostar mer än vad de smakar. Därför är kundtjänsten på dessa ärenden inte speciellt bra.

Testa räkna lite själv på hur mycket du tror att BBB tjänar på att ha dig som kund varje månad om du ser till alla fasta avgifter samt trafikavgifter. Sedan kan du räkna på hur mycket tid du max kan ta upp hos deras support för att det ska gå ihop sig för deras skull.

Dvs, de lär knappast gråta om du säger upp ditt abb. Tvärtom, tyvärr!
Många glömmer bort att företagen är ute efter att tjäna pengar och inte att servera svenska folket med fina välfungerande grejjer.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox

Dvs, de lär knappast gråta om du säger upp ditt abb. Tvärtom, tyvärr!
Många glömmer bort att företagen är ute efter att tjäna pengar och inte att servera svenska folket med fina välfungerande grejjer.

så skönt att _äntligen_ se att det finns någon som förstår hur det funkar!
så less på alla som gnäller, tror att bredband är nån jevla mänsklig rättighet, och som ska bekostas av företagen

har man stora problem finns det ju egentligen bara 2 vettiga alternativ.
trista är att folk är aldeles för ovilliga att engagera sig...

A: Driv på fastigheten/bostadsrättsföreningen att dra in fiber.
B: Acceptera läget och flytta.

det man måste tänka på är ju att när telefonledningarna drogs för länge länge sedan var ju ADSL inte ens påtänkt

Permalänk
Medlem

VI börjar då med 62.50 per månad som leverantören får betala till skanova för att få uttnyttja delar av teleledningen.

Dessutom blir problemet i ett sånt här fall att BB måste lämna över det till skanova iom att knaster är analogt dvs någonting i skanovas nät och därmed deras ansvar.

Iom det fick vi in en aktör till i det hela med vad det innebär av förseningar prioriteringar osv.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
så skönt att _äntligen_ se att det finns någon som förstår hur det funkar!
så less på alla som gnäller, tror att bredband är nån jevla mänsklig rättighet, och som ska bekostas av företagen

har man stora problem finns det ju egentligen bara 2 vettiga alternativ.
trista är att folk är aldeles för ovilliga att engagera sig...

A: Driv på fastigheten/bostadsrättsföreningen att dra in fiber.
B: Acceptera läget och flytta.

det man måste tänka på är ju att när telefonledningarna drogs för länge länge sedan var ju ADSL inte ens påtänkt

Men å andra sidan erbjuder ett företag en tjänst och man betalar för att få den tjänsten så ska det ju fungera.

Samma sak som om jag skulle erbjuda att sälja en tjänst där jag gräver ett hål marken och min spade inte fungerar. Då ska ju inte kunden behöva betala en ny spade.

Va ju nästan en lite rolig jämförelse.

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knolle_retard
Men å andra sidan erbjuder ett företag en tjänst och man betalar för att få den tjänsten så ska det ju fungera.

Samma sak som om jag skulle erbjuda att sälja en tjänst där jag gräver ett hål marken och min spade inte fungerar. Då ska ju inte kunden behöva betala en ny spade.

Va ju nästan en lite rolig jämförelse.

mvh

Nja tycker inte den blev speciellt bra då det i max 1 fall av 100 är leverantörens egna fel att kunden har dålig uppkoppling. Oftast är det pga dåliga kopparledningar vilket inte de kan påverka.

Det är snarare som att spaden som du hyr fungerar utmärkt men skorna du har läcker!

Jag tycker bolagen borde få creds istället för att de håller på och försöker fixa så bra som möjligt för kunden. Tex anpassar hastighet, installerar störningsfilter, i vissa fall tom skickar tekniker osv osv. I teorin skulle de bara kunna säga åt kunden att dra åt pipsvängen om det inte passar, då de inte har någon skyldighet att se till att uppkopplingen ska fungera varje sekund samt att avtalen säger "upp till" en viss hastighet. Det är först vid längre avbrott som man kan lasta företagen.

Detta kan de i praktiken inte göra då deras anseende skulle gå i botten och även förlora kunder som tjänsten fungerar utmärkt för.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Koppar/bly/zink kablarna är inte gjorda för adsl från början. För att då undvika problem så precisionsmätte Telia från början de ledningar som skulle ha adsl. Detta kostade dock pengar vilket ledde till ett himla gnäll om höga installationsavgifter. Telia/skanova tog då bort dessa mätningar och sa att tja, kan funka, kanske inte funkar. Iom detta tecknas idag abb på kabel som man igentligen vet för lite om.

Nästa problem är att två adsl abb kan störa varandra när de går på olika par i samma ledning. Skulle sen ledningen dessutom råka vara lite skadad av en grävskopa/sork/trädrot, åska, trädgren, is, lastbil osv så blir det naturligtvis ännu värre.

Som ni ser så är det snudd på ett mindre mirakel att ADSL funkar såpass bra som det gör. Vill man ha garanterad datahastighet så köp en sån tjänst men var då beredd på att betala vad den kostar, Fibernäten är en lösningen men inte heller där garanteras det någon bandbredd till privatpersoner. De "garantier" som ges brukar vara till första switch eller router när man lusläser kontrakten

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42

Som ni ser så är det snudd på ett mindre mirakel att ADSL funkar såpass bra som det gör. Vill man ha garanterad datahastighet så köp en sån tjänst men var då beredd på att betala vad den kostar, Fibernäten är en lösningen men inte heller där garanteras det någon bandbredd till privatpersoner. De "garantier" som ges brukar vara till första switch eller router när man lusläser kontrakten

precis!
det jag menar. visst att man ska få vad "man betalar för"...
men det är ju precis det man får knolle_retard...
det är ju "upp till" abbonemang. telefonledningarna är kassa. osv osv
vad som dock är dåligt är att ISP:erna kunde vara lite bättre på att påpeka detta i sin marknadsföring.

ungefär som att köpa en skoda och sen förvänta sig kunna race:a en ferrari..
mkt bättre jämförelse..

Permalänk
Medlem

ett par inlägg här borde klistras så alla nöt svenssons som klagar på sin isp kan läsa

me like

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är otroligt att det funkar så bra som det gör.
Som det redan har sagts i tråden är telenätet inte byggt för datatrafik plus att det är gammalt som gatan. Jag jobbar själv som teletekniker så jag vet hur slitet nätet är.

Brukar ta kort på saker jag hittar när jag gör felsökningar och denna tycker jag är lite skoj. Det svarta på nedre delen av plinten är en bränd snigel som kortslutit en telefonlinje för en kund.

Permalänk
Medlem

Sniglar som är delikates i frankrike.
Vilket smäckjobb

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Vadå?

Det där är en standard 5 par förgreningsplint. kan sitta en till rygg i rygg med den där och på så sätt bli en helt vanlig villaområdesplint om man sätter tillbaka kåpan. Den där såg inte så farligt ärjad ut. Det finns värre.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Vadå?

Det där är en standard 5 par förgreningsplint. kan sitta en till rygg i rygg med den där och på så sätt bli en helt vanlig villaområdesplint om man sätter tillbaka kåpan. Den där såg inte så farligt ärjad ut. Det finns värre.

I det här fallet så var det kanske just den grillade snigeln som var själva grejen.

Permalänk
Medlem

Joda det var den men det jag ville belysa var/är att så där ser det ut när plintarna är i hyffsat till bra skick. Lägg på lite gnaggskador från en sork. ev ett getingbo och rejält med rost så får man en standardplint som folk sen ska ha 280Mbit genom.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag hunnit prata med telia ännu men går det att bromsa ner hastigheten på mitt internet och kanske på så sätt kunna undvika att bli nerkopplad? Det verkar ju vara som att det är på gränsen att mitt internet ska fungera felftitt för ibland blir jag nerkopplad då det ringer, ibland inte.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

eje_s

Provade det programmet.
Och det ser ut såhär på de sidor som jag provade.

Tycker det var ganska mycket :S
Ska det vara så ;P

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Man ser inte ett smack av de bilderna.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dIZT_90
Nu har inte jag hunnit prata med telia ännu men går det att bromsa ner hastigheten på mitt internet och kanske på så sätt kunna undvika att bli nerkopplad? Det verkar ju vara som att det är på gränsen att mitt internet ska fungera felftitt för ibland blir jag nerkopplad då det ringer, ibland inte.

Orsaken till att du blir nedkopplad när det ringer sitter inte i Telias nät.