Blåst av datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

Det stämmer Airwolf. Det framgår inte av texten att jag FÖRST löste ut paketet SEN upptäckte prissänkningen. Så var det iaf.
Sorry jag missade det..

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

var är DB mannen när man behöver honom?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Är det inte shit happens att priset sänks just när man köpt CPU:n?

För jag kan inte ångra köp på aktier bara för dagen efter så blev dom värdelösa, eller lämna tillbaka mjölken bara för att det är halva priset dagen innan bäst före datum

VARNING till alla som handlar överhuvudtaget

Men visst svider det

Dock blåsning från datorbutiken är lite att ta i, skulle bli förvånad över att dom äns skulle gå med på att skicka över pengar, köpt är ju köpt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

bomber3 Det handlar om en övernskommelse som inte följdes samt ett dåligt bemötande.. För köp, returrätt eller ångertid måste självklart olika regler/lagar gälla, i det här fallet distansavtalslagen.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Hur ska du kunna påvisa att ett avtal någonsin upprättats mellan dig och datorbutiken om du inte ens tar namnet på den du pratade med? Tycker snarare att det låter som om du har varit oaktsam. Ett tips till nästa gång är att spela in alla telefonsamtal, då slipper man sådana bekymmer.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

DrRotmos Det kan jag naturligtvis inte bevisa, kommer inte ens att försöka gå vidare med detta för det är lön löst. Jag har lärt mig en läxa.. men det försvarar inte db's agerande.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Å herregud, jag kan inte se hur db kan klandras för detta. Ska du fixa en egen deal så får du åtminstone tänka på att ta en ordentlig referens så du har något att hänvisa till. Att de behöver en referens är inte alls konstigt, så fungerar det på många ställen. Annars kan det bli som någon annan sa, att folk börjar ringa in och säga att de blivit lovad ditten och datten av personer som de inte behöver namnge.

Bra åtminstone att du har förstått att du gjort fel och gett upp, åtminstone har du gjort en av dom två sakerna.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Inaktiv

Killen på DB borde sagt åt dig att ta en referens om det nu behövs, har du gjort exakt som de bett dig göra så har du ju hållt din del i överrenskommelsen. Och de borde hålla sin!

Permalänk
Hedersmedlem

Händelseförloppet är aningen luddigt. Konstigt att inte någon annan har sagt något. Det kanske bara är jag?

1. Du lägger en beställning, något är inte på lager så du får vänta 2V.
2. Du får grejorna efter 2V och inser att processorn har gått ner 1000kr under dessa två veckor som ordern har legat inne.
3. Du ringer DB, för att fråga hur du ska göra? Osv.

Hade du använt ångerrätten som du tänkte göra så hade du fått betala frakt fram och tillbaks ~300kr. Jag tycker inte direkt DB har gjort fel i detta fallet, du fick din order till det pris som du "skrev" under. Hårdvara går ju konstant ner i pris.

Men jag kan förstå att det känns surt om du hade blivit lovad detta, men samtidigt kan DB inte ha någon som helst koll på vad deras kundtjänst har lovat såvida du inte vet namnet på personen som har sagt det. Det är uppenbart att han inte har handlat på det naturliga sättet utan gjort någon specialdeal som är utanför deras policy.

Permalänk

Här är listan på klagomål som konsumentverket har om datorbutiken, vilket är många.

http://rapidshare.de/files/28493166/RPT.RTF.html

Permalänk
Medlem

Datorbutiken är inte så förbaskat dåliga på servicen, ett exempel är ju här i tråden där han klagade på DB för att de tog ut felsökningsavgift för att leta igenom en dator när han hade gjort fel vilket är helt rätt!

Dock känns det lite fånigt, den person som bara sa jag måste ha referens hela tiden kunde ju bara sagt ja detta är ok, använd mig som referens men vissa personer på support är inte alltid så flexibla

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

En fråga bara, hade du ringt och klagat om du upptäckt att priset på minnen gått upp 1000kr? Visst är det surt att upptäcka att en varas pris gått ner, men det är nog samma sak för en butik om man beställt en vara till ett pris som sedan åker upp pga bristvara.

Visa signatur

Döv och hemmabio? Går det? Jovisst! http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=151

Permalänk
Medlem

Har också haft strul med DB, fick nästan inkasso på mig en gång. :/

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbror_seagate
Här är listan på klagomål som konsumentverket har om datorbutiken, vilket är många.

http://rapidshare.de/files/28493166/RPT.RTF.html

Det är ju bara 5, varav den första 2002. Med tanke på hur många hundratusentals ordrar de haft under de åren är det ingenting.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det är ju bara 5, varav den första 2002. Med tanke på hur många hundratusentals ordrar de haft under de åren är det ingenting.

Jag fick det till 15.

Dom borde ha gjort listan tydligare tycker man, som den med webhallen.

Permalänk
Medlem

Jag säger bara såhär, jag förstår datorbutiken.

Jag jobbar själv inom handel/service och när någon kommer och påstår att de skall få rabatt osv så frågar jag alltid "vem har du pratat med"

Och till 50% av fallen vet de inget namn, vilket oftast innebär att de rent utav ljuger. Visst det är antagligen inte så i ditt fall. Men det finns många där som bara är ute efter att "blåsa" butiker osv för sin egen vinnings skull. Och ja, jag förstår datorbutiken till 100%

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Hur kan ni tycka att det är Svenkes fel?!??!?! Deras överenskommelse är bindande oavsett om Svenke vet vad snubben hette eller inte!

Han har gjort precis som db sa, och de jävlas bara för att de kan. Hade han kännt till vilka skojare de är så hade han naturligtvis tagit en referens.

Betala aldrig i förskott till db. Jag betalade i förskott till dem, men avbeställde sedan. Det tog fyra månder (!!!!) för dem att få tillbaka pengarna till mig.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk

Nu är jag ingen expert inom avtalsrätt, men en överenskommelse, muntlig, mellan ett företag och en privatperson är inte bindande. Rätta mig om jag har fel (vet att det finns flitiga Swecare som har koll på detta).

Och att hävda att man blivit blåst är verkligen att ta i. Som trådskaparen skrev, är inte rädd för att säga vad han tycker, tja, det är ju bra. Om man har fötterna på jorden vill säga... DB har ju gett dig alternativet att returnera varorna och lägga en ny order. Om nu DB-mannen skulle ge dig det han önskar så är det av ren goodwill, och inte för att du har rätt. Kan inte se vad de har gjort för att "blåsa" dig överhuvudtaget.

Det är så många som skriker för minsta lilla att det är skrämmande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Hur kan ni tycka att det är Svenkes fel?!??!?! Deras överenskommelse är bindande oavsett om Svenke vet vad snubben hette eller inte!

Han har gjort precis som db sa, och de jävlas bara för att de kan. Hade han kännt till vilka skojare de är så hade han naturligtvis tagit en referens.

Betala aldrig i förskott till db. Jag betalade i förskott till dem, men avbeställde sedan. Det tog fyra månder (!!!!) för dem att få tillbaka pengarna till mig.

Du kanske ska använda lite mindre stora ord.. Svenke har beställt en processor till ett pris som han accepterade i och med beställningen. Vad som händer därefter spelar mindre roll. Priset kan gå både upp och ned. Avtalat pris gäller. Vill man sedan krångla och skicka tillbaka varan, så visst.. be my guest. Datorbutiken har agerat korrekt i det här fallet, bara för att någon skriver och är upprörd på sweclockers innebär det inte per automatik att den personen har rätt, det har vi sett flera fall av tidigare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Hur kan ni tycka att det är Svenkes fel?!??!?! Deras överenskommelse är bindande oavsett om Svenke vet vad snubben hette eller inte!

Han har gjort precis som db sa, och de jävlas bara för att de kan. Hade han kännt till vilka skojare de är så hade han naturligtvis tagit en referens.

Betala aldrig i förskott till db. Jag betalade i förskott till dem, men avbeställde sedan. Det tog fyra månder (!!!!) för dem att få tillbaka pengarna till mig.

Personen han talade med på db.com har ingen rätt att sluta ett avtal mellan db.com och trådskaparen. Därför gäller inte det som sades på telefonen. Sen kan givetvis db.com vara snälla och ge han pengarna ändå men de måste inte.

Permalänk
Medlem

Så är det när man handlar datorprylar, priser sjunker eller stiger.
Rama rama shit happens!

Men det är ju det priset som stod när han beställde som gäller, sedan är det ju upp till datorbutiken ifall de ska vara snälla och ge tillbaka pengar för att en som inte kan läsa köpvillkoren.

Från deras köpvillkor:
"datorbutiken.com råder ej över prisförändringar på marknaden, varför priset som gäller vid beställningstillfället även gäller vid leveranstillfället, oavsett om priserna efter det att order lagts går antingen upp eller ner. Vi förbehåller oss för eventuella felaktigheter."

Kanske det var en sommarjobbare han pratade med, som lovade saker som inte stämmer med deras köpvillkor?

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Det som hänt är att fpolk blivit bortskämda helt enkelt.

Man kräver allting och det genast, Gud förbjude om den mänskliga faktorn skulle spela in, för då blir det genast trådar på forum där man beskyller butiker för ett gäng saker plus lite till.
Personligen är jag trött på alla de som dömer ut ett helt företag pga av ett missförstånd och speciellt trött är jag på de fall då köparen själv är del av problemet.

I det här specifika fallet har trådskaparen nada rättigheter mot db då de tydligt klargjort att priserna ändras och att man köper till utsatt pris vid köpdatumet.
Och här var det trådskaparen som orsakade problemet genom att vilja få till ett avtal som db klargjort att de inte går med på.
Första misstaget var att inte ta referenser när någon trevlig själv ändå gick med på en good will-gest.
Andra misstaget var att tro att han har rätten på sin sida, när db redan sagt att de säljer till priset som råder vid köptillfället, oavsett prisutvecklingen.
Tredje misstaget var att han verkade stå på sig vid andra kontakten med db och vägrade inse att han inte kommer någonstans utan referenser.

Sjunde misstaget var att skapa en tråd på felaktiga premisser då db egentligen inte gjort ett skvatt fel.

Bortskämda är vad vissa är, hade ni själva varit företagare hade ni heller inte gått med på några som helst avtal såvida kunden inte kan ange vem och när han pratade om detta med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Du kanske ska använda lite mindre stora ord.. Svenke har beställt en processor till ett pris som han accepterade i och med beställningen. Vad som händer därefter spelar mindre roll. Priset kan gå både upp och ned. Avtalat pris gäller. Vill man sedan krångla och skicka tillbaka varan, så visst.. be my guest. Datorbutiken har agerat korrekt i det här fallet, bara för att någon skriver och är upprörd på sweclockers innebär det inte per automatik att den personen har rätt, det har vi sett flera fall av tidigare.

Om det är som han skriver så har han rätt. Han sa till dem att han kunde skicka tillbaka varan och utnyttja sin ångerrätt (som han har) och undrade om de inte ville vara sjyssta och bara ge honom de billigare priset istället. De sa OK du får det billigare priset (avtal) använd kontaktformuläret och skriv att du pratat med kundtjänst bara. Sen när han gör de så vägrar de göra som de sa (ge honom det billigare priset).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Personen han talade med på db.com har ingen rätt att sluta ett avtal mellan db.com och trådskaparen. Därför gäller inte det som sades på telefonen. Sen kan givetvis db.com vara snälla och ge han pengarna ändå men de måste inte.

Givetvis kan han sluta avtal åt datorbutiken!! Han jobbar ju i deras kundtjänst och gör sånt varje dag!! Ställningsfullmakt brukar det kallas tror jag. Hur trodde du att företag slöt avtal med konsumenter?

EDIT: Ni som skriver hur rätt datorbutiken har och hur fel konsumenten har. Vad har ni för grund för era påståenden? Har ni läst och förstått vad Svenke skrev?

Engång till:

Svenke sa att han kunde använda sin ångerrätt - Ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. - och sen göra ett nytt köp till de billigare priset. Något som Svenke givetvis är i sin fulla rätt att göra. Det skulle dock kosta honom frakten tillbaka och lite extra tid. Därför frågar han db om de inte skulle kunna bara ge honom det billigare priset istället (så slipper de oxå en extra frakt). DB säger OK vi gör så. Där är det klart. Sen låtsas DB som att de inte alls sagt nåt sånt, och det brukar kallas för att blåsa en konsument. Svenke har nu - i tron att DB inte skulle börja låtsas som om att deras överenskommelse aldrig skett - börjat använda det köpta och förlorat sin ångerrätt (12§ distans- hemförsäljningslagen).

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Om det är som han skriver så har han rätt. Han sa till dem att han kunde skicka tillbaka varan och utnyttja sin ångerrätt (som han har) och undrade om de inte ville vara sjyssta och bara ge honom de billigare priset istället. De sa OK du får det billigare priset (avtal) använd kontaktformuläret och skriv att du pratat med kundtjänst bara. Sen när han gör de så vägrar de göra som de sa (ge honom det billigare priset).

Givetvis kan han sluta avtal åt datorbutiken!! Han jobbar ju i deras kundtjänst och gör sånt varje dag!! Ställningsfullmakt brukar det kallas tror jag. Hur trodde du att företag slöt avtal med konsumenter?

EDIT: Ni som skriver hur rätt datorbutiken har och hur fel konsumenten har. Vad har ni för grund för era påståenden? Har ni läst och förstått vad Svenke skrev?

Engång till:

Svenke sa att han kunde använda sin ångerrätt - Ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. - och sen göra ett nytt köp till de billigare priset. Något som Svenke givetvis är i sin fulla rätt att göra. Det skulle dock kosta honom frakten tillbaka och lite extra tid. Därför frågar han db om de inte skulle kunna bara ge honom det billigare priset istället (så slipper de oxå en extra frakt). DB säger OK vi gör så. Där är det klart. Sen låtsas DB som att de inte alls sagt nåt sånt, och det brukar kallas för att blåsa en konsument. Svenke har nu - i tron att DB inte skulle börja låtsas som om att deras överenskommelse aldrig skett - börjat använda det köpta och förlorat sin ångerrätt (12§ distans- hemförsäljningslagen).

Att säga att DB blåser Svenke är väl att ta i litet? Båda parterna har begått misstag, Svenke när han valde att inte utnyttja sin ångerrätt och istället försöka förhandla till sig ett avtal som han sedan inte kan styrka och DB när en person ger Svenke ett muntligt löfte som de tydligen inte kan/vill hålla. Jag tror inte alls på teorin om att DB låtsas som att de inte sagt något, det är nog så att den person Svenke pratade med andra gången helt enkelt inte känner till vad den första personen sagt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag ser det absolut INTE som någon for av blåsning eller ens orätt att sänka priset, eller för den den delen höja det heller, efter att min beställning lagts. Det som jag tycker är jäkligt är att en representant på db gjorde om han gjorde.

Jag tycker inte att det är något konstigt att använda sig av ångerrätt om man hittar en billigare vara för samma pris. Oavsett om det handlar om en ny cykel, ett par byxor eller en processor. Det förusätter dock att man har handlat på öppetköp/ har ångerrätt.

Alltså, jag hade helt klart kunnat skicka tillbaka processorn för att sen beställa en ny!

Jag ringde db och förkalrade läget och erbjöd dem en annan lösning som var gynsam för mig. Vi kom överens men sen gick det i stöpet av nån anledning.

Jag är INTE upprörd för att jag nu betalat det högre priset, jag är besviken över att db eller om ni så vill en representant för db inte står för vad han har sagt.

I andra kontakten är jag INTE upprörs över att det inte gick att lösa, jag är besviken över att jag tycker jag fick ett dåligt mottagande och man var inte villig att ens försöka hjälpa till. Men att hjälpa till menar jag inte "skicka mig pengar" utan snarare att man kollar upp var det blev som det blev eftersom att någon på db inte följt upp ett ärende..

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Alltså tar man inte namnet på den man pratar med får man skylla sig själv. Proatar man med folk i telefon så hör de bara vad de vill typ så man måste vara väldigt tydlig. Dock är det du som ska fårga efter namnet och det ska vara en självklarhet. Så funkar det helt enkelt och jag är inte förvånad att de ville ha referens. Känns ju som du är sur och vill bara klaga...

Vad hete representanten? Just det du vet inte! Vad gnäller du om då? Datorbutiken har inte gjort nåt fel utan det är du som glömt ta hans namn. Det kostade dig 1000kr. Svälj det och gå vidare...

Permalänk
Medlem

ArtMan Tycker inte du att det är dålig kundservice av db att man säger "gör så här så löser vi det" och sen följer man inte sin del av överenskomelsen? Det sitter en männsiska hos db som har sagt detta sen strunta i att följa upp det.

Och att det sen inte går att lösa det hel i efter hand för ATT JAG INTE TAGIT NÅGON REFFERENS ERKÄNNER JAG SOM ETT MISSTAG AV MIG. Jag har varit tydlig med att jag begick ett misstag och så är det. Tråden handlar inte om att jag inte får penagrna i slutändan utan att jag tycker att jag har fått dålig service.

Så snälla, försök förstå att det inte handlar om att det inte löste sig i slutändan p.g.a att jag inte har den första refferensen Det handlar om att jag fått dålig service..

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Alltså tar man inte namnet på den man pratar med får man skylla sig själv. Proatar man med folk i telefon så hör de bara vad de vill typ så man måste vara väldigt tydlig. Dock är det du som ska fårga efter namnet och det ska vara en självklarhet. Så funkar det helt enkelt och jag är inte förvånad att de ville ha referens. Känns ju som du är sur och vill bara klaga...

Vad hete representanten? Just det du vet inte! Vad gnäller du om då? Datorbutiken har inte gjort nåt fel utan det är du som glömt ta hans namn. Det kostade dig 1000kr. Svälj det och gå vidare...

Då vet vi att DB blåser en och tar för givet att man ljuger om man inte har tagit en referens. Något som de själva taktiskt nog inte påpekar när de talar med konsumenten per telefon och ingår ett avtal som de sedan förnekar.

Om inte Svenke ljuger så är det bara DB som felat i detta ärende. De bryter tydligen gärna sina överenskommelser när de kan komma undan med det.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Problemet med ditt resonemang - som jag ser det - är att du förutsätter att eftersom du är ärlig och inte är ute efter att blåsa någon så borde du få göra på det här sättet utan att ange en referens (som du glömde att ta namnet på).

Tänk om DB kom fram till att "vi skiter i referenserna och litar på folk"? Hur lång tid tror du det tar innan DB börjar visa röda siffror - just på grund av att folk inte är så ärliga som du är? De kan ju inte heller börja fråga alla i personalen om vem som har sagt det och det till den och den, för då skulle du aldrig komma fram till kundtjänsten, då alla bara sprang runt och försökte reda ut saker och ting.

Synd om dig, men man lär så länge man lever. En kund har inte bara rättigheter, utan även skyldigheter. Du var ju bevisligen beredd att betala det högre priset från början, så nu får du väl leva med det då.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Nu är jag ingen expert inom avtalsrätt, men en överenskommelse, muntlig, mellan ett företag och en privatperson är inte bindande. Rätta mig om jag har fel (vet att det finns flitiga Swecare som har koll på detta).

Huvudregeln är att alla avtal är bindande oavsett vilken form som använts när det slöts. Det gäller även i näringsidkare-konsument-förhållanden. Annars skulle ju världen bli väldigt konstig och byråkratisk.

Fast du kanske har ett standardavtal med dig varje gång du far upp till kiosken och köper en påse bilar?