Kall dricka på lan & Kan detta funka... (Drickkylare)

Permalänk

Coolt

Visa signatur
Permalänk

jo men man får väll träna in tajmingen...låta den ligga en stund precis så att den blir lagom kyld och sen rycka upp den...

Visa signatur

har en P4 2Ghz 358RDram 100gb hd geforce 3
http://hem.passagen.se\macke840927\ <---mitt gamla Voodoo 3 3000 med optimal kylning...

Permalänk
Medlem

Ingen som har funderat på att använda en termos. Ta en stål termos som e stor nog att rymma en burk. Kapa av den i lagom storlek och sätt en peltier i botten och allt är klart. då borde man få kylskåps kall cola dvs 6-8 plus. Ännu bättre om man kan dela höljerna åt då kan man ju avända ytterskalet till att kyla peltier´med.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Hmmm.....detta med termos låter lite intressant, har en peltier på 85watt liggande här. Vad behövs för kylfläns för den tror ni?

Visa signatur

"Därför, om man rakar håret av mig, viker min styrka ifrån mig, så att jag bliver svag och är såsom alla andra människor" -Domarboken kap. 16
http://www.iskall.net

Permalänk
Medlem

Hur stor är en "blue/golden orb" i diameter inuti? det skulle ju vara perfa med de flänsar som är där om den passar, sedan en fläkt i botten.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Men en termos isolerar ju. Inte så effektift om man vill kyla alltså Bästa tror jag är ett kopparrör med peltier

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
skall svarva ut ur ett massivt kopparblock...

Visa resultatet här sen!

Permalänk
Medlem

Det skall bli mitt projektarbete nästa år... så det kan ta ett tag... *arkiverar tråden i favoriter*...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Hedersmedlem

skriv ut den och lås in den, edin rensar trådar ibland som är äldre än en viss tid

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Medlem

ojoj... jag blir rädd! varför? det här är väll inte en skittråd?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Men vad tror ni man ska ha för kylfläns för 85watt peltier?
Duger denna: http://www.gtek.net/produkt/cpukylare/socketa/titd5t.shtml

Visa signatur

"Därför, om man rakar håret av mig, viker min styrka ifrån mig, så att jag bliver svag och är såsom alla andra människor" -Domarboken kap. 16
http://www.iskall.net

Permalänk
Medlem

jag har en drick kylare som jag köpte av en kompis farsa som bygger sånna...

det e typ en stor kylfläns i å så i den är det alminium där man ställer ner driuckorna å så sitter det en fläkt som kyller peltiern å så den funkar sven bra kan lägga upp en bild nån dag om nån vill se

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Inaktiv

tycker den idén om att låda cola cirkulera i ett kopparblock verka riktigt bra!!! borde inte alu funka bättre eftersom det är något hårdare och om man dessutom låter det oxidera så kommer ingenting att hända det! (cola innhåller väl knappast ädla metalljoner)

fast det skulle ju ta sin tid att låta cola passera blocket innan man får det i käften!!! bättre att sätta ett sugrör på en tank och låta colan cirkulera hela tiden!!!!

Permalänk
Medlem

Nu fick jag mig en snabb flashback, har inte CO nån enkel modell av en kylfläns med peltier monterad? De har iaf haft, det vet jag. En 50W eller nåt var det.

Visa signatur

Äta olja, dricka sand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
ojoj... jag blir rädd! varför? det här är väll inte en skittråd?

Deras datarbas är väl inte hur stor som helst.

Visa signatur

Äta olja, dricka sand.

Permalänk
Medlem

jaja.. jag kommer med en liten tråkig kommentar till er men endå
Varför krångla till det så jävulst? En liten kylbag inte så tekniskt, men det funkar bra och utan besvär. Man lägger bara en isklump inslaged i folie i botten och drar ner det man vill ha i. Isen är isolerad så det tar mycket lång tid för den att smälta så det är en bra lösning. Varför krångla till det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför krångla till det?

Därför.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Det är klart att man ska krångla till det, annars är det ju inget tufft.

Visa signatur

"Därför, om man rakar håret av mig, viker min styrka ifrån mig, så att jag bliver svag och är såsom alla andra människor" -Domarboken kap. 16
http://www.iskall.net

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeB
Men en termos isolerar ju. Inte så effektift om man vill kyla alltså Bästa tror jag är ett kopparrör med peltier

Den isolerar ja, men den isolerar kylda drycker också.. Om pelten ligger innanför isoleringen så skulle det funka fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Husky
Ingen som har funderat på att använda en termos. Ta en stål termos som e stor nog att rymma en burk. Kapa av den i lagom storlek och sätt en peltier i botten och allt är klart. då borde man få kylskåps kall cola dvs 6-8 plus. Ännu bättre om man kan dela höljerna åt då kan man ju avända ytterskalet till att kyla peltier´med.

skulle antagligen inte funka eftersom det är vakum i en termos.. det är det som gör att din dricka håller sig varm/kall så om du kapar den skulle den inte kunna hålla drickan kall. det är också en glas behållare i termosar så den är nog inte så lätt att kapa

Permalänk
Avstängd

billigt, kan detta funka? (kyl)

Burkkylare

respons...tack
och kan pelten kopplas i en 4pins kontakt från nätagget?
e 75-661-10 från elfa...

Permalänk
Medlem

Om Peltien drar 12 volt så. Då tror jag jag gör som du.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Avstängd

den drar 8.5V, motstånd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
den drar 8.5V, motstånd?

Skulle nog funka om man satte ett motstånd på 90 Ohm på pluskabeln.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem

Titta i FAQen om du inte vet hur man beräknar motstånd

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GÖWD :Þ
Titta i FAQen om du inte vet hur man beräknar motstånd

Jo, men får inte du 90 Ohm om du räknar ut eller?

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem

Btw, Funkar nog inte så bra, på bilden är ju formen liggande, och om man redan öppnat burken, måste man sätta en kork för då?

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem

Hallå?? Kan någon säga om det funkar?

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem

Man skulle ju kunna ha den stående om burken är öppnad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludvig
Man skulle ju kunna ha den stående om burken är öppnad...

Jaja, inte det

Om man kan koppla den till en molexkontakt och om det är ett motstånd på 90 Ohms som behövs?

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!