Permalänk
Medlem

TELIA vs. Bredbandsbolaget

Tjoho!

Såhär ligger det till, vi bor in Finnby (ligger utanför Rimbo, som i sin tur ligger utanför Norrtälje) på landet och har cirka 4.5 km till telestationen.

Sitter sedan långt tillbaka på 2/0.5 mbit från allas vår Telia och betalar (iaf senaste räkningen) 419 kr/mån för det (farsan som står på det), dock så står det på Telias hemsida att det ska kosta 329 kr/mån för 2 mbit

Citat:

Månadsavgift** Med förval*** Utan förval

Upp till 2 Mbit/s 299 kr 329 kr

Källa: http://www.telia.se/privat/frame.do?mainFrame=%2Flink.do%3Fta...

Anyway..

Med Bredbandsbolaget kan vi (enligt deras hemsida) få 8 mbit som förmånligt erbjudande:

Citat:

Månadskostnad: 319 kr
Startavgift: 0 kr (ord 495 kr)
Hastighet: upp till 8 Mbit/s

samt ingen bidningstid och 2 mån gratis.

Förra året skulle vi skaffa BBB, allt var klart och bekräftelsebrev på det hade kommit med posten också..men i sista minut (efter 2 månaders tjaffs) så kunde vi tydligen inte ha det och fick så snällt sitta kvar på Telia..jävla svin.

Min kusin skaffade nyligen BBB, det gick smidigt men på inkopplingsdagen så gick det inte att logga in men det funkade till slut efter någon dag.

Dock verkar det modemet jobbigt, för det blockade DC och massa annat för honom och det var ingen bra config i modemet/routern.

Det är väl dom erfarenheterna jag har från BBB..Dock verkar dom ha blivit bättre sen förra året iaf och det verkar ju bra.

Men nu är frågan vad man ska välja, 8 mbit vore ju inte fel och även om det inte lär bli 8 eftersom jag bor en bit från stationen kan det inte bli sämre än 2 mbit som jag har nu, samt billigare.

Vad skulle ni ha gjort i min situation?!

Sitta kvar med det dyra slöa fast som jag vet funkar stabilt och bra eller byta till något snabbare och billigare fast som kan riskera att krångla lite?

Edit: berätta om era erfarenheter av BBB gärna!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Nej, ni kan inte få 8 Mbit troligen. Bara upp till. Avståndet och kvalitén på ledningarna som bestämmer. Vill du beställa BBB och kanske bara få ut 2 Mbit ostabil uppkoppling så gör det. ELLER så fungerar det bra med bra hastighet. Svårt att veta. Jag skulle dock behålla telia. Ring och prata med Telia om priset? Jag betalar 299 kronor i månaden för 2 Mbit pga förvalet.

Jo, det kan tyvärr bli sämre också.

Permalänk

Kan någon seriöst säga att de haft BBB och Telia adsl på samma address och fått sämre resultat med Telia?

Permalänk
Medlem

Ring supporten och kolla om de kan sänka ditt pris. Borde inte vara något problem, om de inte går med på det först så kan du ju hinta lite om att du har funderat på BBB.

Ivfs så skulle jag säga att du bör vara kvar hos Telia.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Att du betalar 419:- fortfarande beror på att ni inte valt att binda upp det sedan ert avtal gått ut, bara att ringa och binda det igen så får ni det för 329:-/mån.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet av ett flertal olika leverantörer och min erfarenhet har lärt mig att när det gäller ADSL så ska du om du är det minsta osäker satsa på Telia, den enda leverantör jag har stött på som efter att ha konstaterat att det inte var något fel på min tjänst skickat ut en gratis teletekniker som kopplade om mina jack (någon satans hemmafixare som hade rört till det riktigt rejält med sladdarna fram och tillbaka med korskopplingar, parallellkopplingar osv innan jag flyttade in i den nya lägenheten). Är nog även den enda ADSL-leverantör som jag aldrig själv haft konstiga sync/accessproblem med...

/mludd

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar som man får gambla lite om man vill ha bättre hastighet.
Fast det är ändå många som säger "kör på telia då vet man att det fungerar", nog ligger det säkerligen mycket i det men jag tror även att BBB har skapligt mångan nöjda kunder, men frågan är om man vill chansa, man måste väl vänta i 3 mån ändå (uppsägningstid) om man inte vill ha det längre right?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Att du betalar 419:- fortfarande beror på att ni inte valt att binda upp det sedan ert avtal gått ut, bara att ringa och binda det igen så får ni det för 329:-/mån.

Ofta jag vill binda mig med Telia i 12 (18?) månader!

För MIG är iofs hastigheten viktigare än priset då det inte är jag som betalar fast stabiliteten går ju före allt det!

btw ni som valde alternativet "inget av dom, nämligen (skriv i tråden)" varför har ni inte skrivit i tråden??

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

https://www.tdc.se/

Där har du ISPn du ska välja! Slå in ditt telefonnummer, kan du få det, så står det Ungefär hur många Mbit du får

"Vi uppskattar att hastigheten på din adress blir maximalt 20 Mbit/s. Den faktiska hastigheten beror på avståndet mellan din bostad och den telestation du är ansluten till."

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mson
https://www.tdc.se/

Där har du ISPn du ska välja! Slå in ditt telefonnummer, kan du få det, så står det Ungefär hur många Mbit du får

"Vi uppskattar att hastigheten på din adress blir maximalt 20 Mbit/s. Den faktiska hastigheten beror på avståndet mellan din bostad och den telestation du är ansluten till."

Jag vet, TDC är GRYMMA! Brosan har det i bollnäs (0278 riktnr.) och betalar 150 spänn för 28 Mbit, han bor kanske ~1 km från telestationen och får ut drygt 25 mbit..helt sjukt pris/Mbit!

Dock så stod det:

Citat:

Sökningen misslyckades
Ett fel uppstod när vi sökte på ditt telefonnummer. Kontrollera att du angivit ett korrekt telefonnummer och försök igen. Kvarstår felet ber vi dig återkomma och försöka vid ett senare tillfälle.

Låter jätte bra ju och söker man på annat nummer så funkar det..
men vad jag vet kan vi inte få TDC här där vi bor idag :/

EDIT: Tänkte ringa Telia idag, om vi kan få 8 Mbit för 369 om vi binder i 18 månader, tycker ni jag ska ta det då??

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k

EDIT: Tänkte ringa Telia idag, om vi kan få 8 Mbit för 369 om vi binder i 18 månader, tycker ni jag ska ta det då?? [/B]

Det skiljer inte så mycket i pris mellan 8 och 24 hos telia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Jag vet, TDC är GRYMMA! Brosan har det i bollnäs (0278 riktnr.) och betalar 150 spänn för 28 Mbit, han bor kanske ~1 km från telestationen och får ut drygt 25 mbit..helt sjukt pris/Mbit!

Dock så stod det:

Låter jätte bra ju och söker man på annat nummer så funkar det..
men vad jag vet kan vi inte få TDC här där vi bor idag :/

EDIT: Tänkte ringa Telia idag, om vi kan få 8 Mbit för 369 om vi binder i 18 månader, tycker ni jag ska ta det då??

Jag skulle då aldrig binda mig i 18 månder. Fast du bor å andra sida i ett litet samhälle vilket gör att ert hushåll knappast är högprioriterade när eventuella uppgraderingar av andra isp:ar görs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k

EDIT: Tänkte ringa Telia idag, om vi kan få 8 Mbit för 369 om vi binder i 18 månader, tycker ni jag ska ta det då??

Nej, du kan inte få 8Mbit då Telia satt sin övre gräns för den tjänsten till 3,5 km från telestationen. Om jag inte fattat helt fel så bor ni cirka 4,5 km från stationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det skiljer inte så mycket i pris mellan 8 och 24 hos telia

LOL, du är dum

Lycka till med 24mbit när man bor såhär långt bort som vi gör..
precis som Benganb säger så är gränsen 3.5km, vi ringde dom och dom kunde inte fixa 8 mbit, dock är det 12 månader man binder sig och vi kunde få en månad gratis men vi avvaktade så länge..

om man bara kunde ha 1 månad uppsägningetid på BBB kunde man testa på det och sen byta om det fukkade sig, man kanske kan övertala dom?

btw det jämnar ut sig, 25 - 24 till Telia bara!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
LOL, du är dum

Lycka till med 24mbit när man bor såhär långt bort som vi gör..
precis som Benganb säger så är gränsen 3.5km, vi ringde dom och dom kunde inte fixa 8 mbit, dock är det 12 månader man binder sig och vi kunde få en månad gratis men vi avvaktade så länge..

Du är rätt dum du med, kolla vad du skrivit i din edit i inlägget över min första så ser du följande :

"EDIT: Tänkte ringa Telia idag, om vi kan få 8 Mbit för 369 om vi binder i 18 månader, tycker ni jag ska ta det då??"

Och Benganbs rättande inlägg kom först senare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du är rätt dum du med, kolla vad du skrivit i din edit i inlägget över min första så ser du följande :

"EDIT: Tänkte ringa Telia idag, om vi kan få 8 Mbit för 369 om vi binder i 18 månader, tycker ni jag ska ta det då??"

Och Benganbs rättande inlägg kom först senare

Jag må vara dum, men jag fattar inte riktigt vad du menar..att det är samma avstånd på 24 mbit som 8 eller?

vadå rättande inlägg, vad skrev han först då?

utveckla, jag är trött och trög

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha valt BBB eller kanske Universal Telecom dom erbjuder 28 MBit för 233:- per månad (nästan halva priset jämfört med Telia).
Farsan kör Universal och det har fungerat klockrent i flera år så dom kan jag verkligen rekommendera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Jag skulle ha valt BBB eller kanske Universal Telecom dom erbjuder 28 MBit för 233:- per månad (nästan halva priset jämfört med Telia).
Farsan kör Universal och det har fungerat klockrent i flera år så dom kan jag verkligen rekommendera.

Tack för tipset, men jag tror inte det:

Citat:

ADSL-kontrollen ger följande:

Riktnr: 0175 Telefonnr: 70***

För det sökta numret finns tjänst endast tillgänglig i område som enbart är utbyggt av TeliaSonera, för tjänster i detta nät tillkommer 50 kr/mån för ADSL 0,5 Mbit/s.

Bindningstiden på dessa tjänster är 18 månader.

300 kr/månaden för 0.5 mbit och uppunden i 1.5 år..njaa känns inte bra :<

Men tack för tipset som sagt.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Jag må vara dum, men jag fattar inte riktigt vad du menar..att det är samma avstånd på 24 mbit som 8 eller?

vadå rättande inlägg, vad skrev han först då?

utveckla, jag är trött och trög

okej vi tar det från början.

Du visste inte om du kunde få 8 mbit eller ej. Och då skrev jag att priset inte skiljer så mycket mellan 8 och 24 mbit. Således menade jag att OM du hade möjlighet att få 8 s skulle du lika gärna kolla upp 24 med.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga TDC också... Men om du nu kollat upp att de verkligen inte kan leverera till dig (?) så är det väl ingen idé att tjata om dem egentligen..

Om du är nöjd med Telia idag kan det ju helt klart vara värt att snacka med dem om priset. Om ni nu betalar 419 kr/månad så är det ju långt över det pris de har nu, så om det inte är p.g.a. någon bindningstid eller liknande så borde de ju låta er få det lägre priset.

Jag tror egentligen inte att det skulle fungera sämre med BBB när bytet väl är klart, men att byta ADSL-leverantör är tyvärr sällan en smidig process. Det är ofta trassligt, tar längre tid än alla lovar och kan få vem som helst att vilja grina när alla bara skyller på varandra när allt man vill är att de bara ska fixa skiten istället för att trassla med pappersarbetet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

håller med evil penguin. Den stora anledningen till att man drar sig från att byta en fungerande ADSL uppkoppling är den stora risken för strul och stora tiden man får vara utan sitt bredband. Men värdesätter man inte detta och vill ta risken att det blir en ostabil uppkoppling, enbart för att tjäna några hundralappar om året, så kör på :p.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
håller med evil penguin. Den stora anledningen till att man drar sig från att byta en fungerande ADSL uppkoppling är den stora risken för strul och stora tiden man får vara utan sitt bredband. Men värdesätter man inte detta och vill ta risken att det blir en ostabil uppkoppling, enbart för att tjäna några hundralappar om året, så kör på :p.

WORD:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Ehm, du betalar nästan mer än mig som har up till 24 mbit

Permalänk
Medlem

"Play it safe, behålla Telia och betala lite mer.."

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funfviertel
Kan någon seriöst säga att de haft BBB och Telia adsl på samma address och fått sämre resultat med Telia?

jag hade det. telia kopplade ner lite titt som tätt, va tvungen att stänga av modemet nån minut sen dra igång det igen, det hände säkert en gång i veckan, ibland 10ggr om dagen. wouldnt recommend it.. med bbb så har det hänt ca 2ggr på 2 år.. fast nu ska jag byta till bahnhof 512kb tänkte jag (har bbb, mer än 10 kanske runt 15mb nu) tankar inte så mycket, så jag behöver inte bandbredden, sitter mest o surfar. tycker om deras integrity märkning också. dessutom vill jag ha billigaste möjliga uppkoppling (pluggar)

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

jag stod i valet telia 24mbit eller BBB 24mbit, bytte från telia 0.5.

Ringde telia och erbjöd mig att höja, men nej då, fick jag inte utan att binda mig 12månader (trots att jag får 100/10 om 4 månader). Tack å hej telia!!! Jävligt smart att inte låta sina nuvarande kunder höja sin hastighet utan att binda sig!

Blev BBB upp till 24, får ut 15.5 ungefär. Jämfört med 0.5 och 10:-/månad mer än telia är jag nöjd.

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |