CPU eller moderkort som är trasigt? BLIR SNART TOKIG!

Permalänk
Medlem

CPU eller moderkort som är trasigt? BLIR SNART TOKIG!

Jaha ska försöka hålla mig kortfattad.

Datorn:
P4 2.0 GHz (org fläkt)
Jetway P4X400DAZ
Två cd-spelare (dvd samt brännare)
Western digital 200GB
GeForce 6600GT
1024 minne av något slag
500w nätagg, kommer inte ihåg märket, men det är inköpt förra året för en 7-800:-
+ ett gäng fläktar

Kör XP pro om det nu är relevant och jag har aldrig klockat processorn eller liknande.

Till problemet, datorn startar om sig hela tiden (om jag över huvud taget kommer in i windows) problemet började för några månader sedan då den ibland slumpmässigt startade om, dock kunde man sitta i flera timmar innan det hände, men sådan tur har jag som sagt inte längre.

Jag har kört exakt samma setup som tidigare och det har altid fungerat utan problem, vad kan vara galet? hur kan jag ta reda på vad som är fel?

Jag har kollat minnet med memtest + provad den i en kompis dator och det funkar perfekt.
Har provat flera olika grafikkort, men det funkar ändå inte.
Har även testat med en ny hårddisk, och samma visa där, datorn startar om.
Formaterat om har jag väl gjort en 5gånger nu tror jag, har väl lyckats 2gånger.
Nätagget provade jag hos en kompis under en hel dag, och på hans dator funkade det fint. (en p4 3.6 GHz eler nått sånt) med en massa fläktar inkopplade som drar en massa ström.

Vad ska jag göra? jag blir tokig snart!

Permalänk
Medlem

Kan vara vilken som, har själv haft både mobo och prolle som skapade random reboots.

Kan du låna en prolle av någon över en dag eller så är det ju lätt att se om det är den som felar och på så sätt utesluta om du skall byta prolle eller mobo.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Kan vara vilken som, har själv haft både mobo och prolle som skapade random reboots.

Kan du låna en prolle av någon över en dag eller så är det ju lätt att se om det är den som felar och på så sätt utesluta om du skall byta prolle eller mobo.

Jo det är klart. Får kolla upp det.

Det kan inte vara värmeproblem ändå då? jag satt och tänkte på när problemen började och det var precis när värmen kom för några månader sedan, men frågan är då, hinner den verkligen bli överhettad på bara 30sec?

Permalänk
Medlem

Nu har jag i alla fall fått igång datorn, det funkar ett tag men om jag tex...
... kollar på en film på ex video.google.com och pausar så startar datorn om
... kollar på film från HD:n så startar datorn om
... ibland när jag öppnar valfritt prog. så startar datorn om
... ska installera ex flash så startar datorn om

och ibland så fryser datorn när jag precis har kommit in i windows och virusprog. (NOD32) håller på att ladda.

jag har satt en vanlig bordsfläkt vid sidan av burken (har tagit bort sidoplåten) men jag vet faktiskt inte om det gör någon skillnad, jag tycker det, men frågan är om det inte bara är inbildning. EVEREST Ultimate Edition säger att CPU tempen är 38c

Tips, ideer??!

EDIT:
Jag får något felmeddelande i stil med:

MACHINE_CHECK_EXCEPTION
0x0000009c (0x00000000, 0x8054da70, 0xb2000000, 0x84010900)

Inaktivera alternativ för BIOS minnet som exempel caching eller shadowing... bla bla bla bla bla osv

Dumpning av fysiskt minne bla bla bla bla bla.... osv

Permalänk
Medlem

re

Hur länge har du haft installationen (winxp)? Har du haft den väldigt länge (nåt år eller så) så kanske det kan hjälpa med en ominstallation.

Permalänk
Medlem

Re: re

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NOI
Hur länge har du haft installationen (winxp)? Har du haft den väldigt länge (nåt år eller så) så kanske det kan hjälpa med en ominstallation.

Typ 5dagar eller så.. har provat ca 5-6gånger att installera om, men det hjälper inte...

???!! Vad ska jag ta mig till? inget som har ett moderkort att sälja och/eller processor?

Permalänk
Medlem

I första hand: Kolla upp felkoden på google! Första sökresultaten från Microsofts support kan ge dig lite info! Kolla även in andra resultat!
Hade liknande problem, datorn kunde starta om helt random oavsett belastning lr prog som körs. Varken memtest lr nåt annat rapporterade några fel, till slut lämnade jag in den på service och fick moderkortet utbytt och då blev det bättre. Men jag rekommenderar oxå att du ser över strömförsörjningen, kollar kablarna o s v det kan finnas fel även där.

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Medlem

Jag köper ett nytt moderkort så får vi se om det bli bra eller inte.

Jag tänkte köpa från hardsoft.nu, vilket kort rekomenderar ni för runt 4-5-600:- ??
http://www.hardsoft.nu/shop.asp?pro_grupp=Moderkort%20Intel-4...

Permalänk
Medlem

Nästan samma här med min Asus P5P800S och min P4 3.0ghz @3.6ghz, förutom att den fryser 80% av gångerna istället. Tror processorn helt enkelt var utsliten!

Även efter en ren formatering så frös den, även med ALLA komponenter utbytta bit för bit förutom just moderkakan och processorn

Fast på den sidan så innebär det ju nya grejer som core 2 duo =D

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Nästan samma här med min Asus P5P800S och min P4 3.0ghz @3.6ghz, förutom att den fryser 80% av gångerna istället. Tror processorn helt enkelt var utsliten!

Även efter en ren formatering så frös den, även med ALLA komponenter utbytta bit för bit förutom just moderkakan och processorn

Fast på den sidan så innebär det ju nya grejer som core 2 duo =D

Ok det låter "dyrt"

Men som sagt vilket moderkort tror ni på?
http://www.hardsoft.nu/shop.asp?pro_grupp=Moderkort%20Intel-4...