Permalänk

Vattenkylning!

Hejsan!

Jag ska uppgradera min dator till Intel Core 2 Duo E6600 och har funderat på att skaffa vattenkylning. Men tänkte höra om ni har några bra förslag på vattenkylningskit?

Tack på förhand!

/ Daniel

Permalänk
Medlem

Ifall du kan tänka dig att köpa från andra länder kan man få ganska bra grejer till ett rimmligt pris

Permalänk

Ge mig förslag på bra saker så får jag se vad jag väljer.
Om man inte hittar något bra här så kanske man måste köpa ifrån andra länder.

Permalänk
Medlem

Re: Vattenkylning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dbergstrand
Hejsan!

Jag ska uppgradera min dator till Intel Core 2 Duo E6600 och har funderat på att skaffa vattenkylning. Men tänkte höra om ni har några bra förslag på vattenkylningskit?

Tack på förhand!

/ Daniel

Vattenkylningskit som i färdiga kit eller kan du tänka dig att plocka ihop allt själv? Färdiga kit presterar som regel sämre och kostar mer.

Varför vill du vattenkyla?

  • Lägre ljudnivå?

  • Lägre temps?

  • Båda?

  • Hur mycket plats har du att röra dig med?

  • Vad får det kosta?

En bra början är att spendera ett par nätter på att läsa klistrade trådar. De hos XtremeSystems är de bästa jag vet.

Ett verifierat paypalkonto är bra att ha vid utlandsordrar. Det är gratis att skapa ett konto men verifieringen tar nån dag så desto tidigare du gör det desto bättre.

Permalänk

Vill både ha lägre ljudnivå och även lägre temps.
Jag har bara ett miditowerchassi just nu.
Det får väl kosta upp till 5000:-

/ Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dbergstrand
Vill både ha lägre ljudnivå och även lägre temps.
Jag har bara ett miditowerchassi just nu.
Det får väl kosta upp till 5000:-

/ Daniel

För 5000:- får du ett riktigt bra system.

Här är ett förslag på ett riktigt prestandasystem som dina hårddiskar överröstar:

  • Radiator
    ThermoChill är den enda radiatorn som verkligen är designad från grunden för tyst vattenkylning av datorer. De är 2-3 ggr mindre restriktiva än alla andra radiatorer på marknaden, dvs man kan använda 2-3 st TC innan man får samma flödesnedsättning som med vilken annan radiator som helst. Med starka (läs högljudda) fläktar är prestandaskillnaden mellan TC och t.ex Cooltek/Swiftech ganska liten, det är först med svaga (läs tysta) fläktar som de verkligen gör skäl för sitt högre pris. Allra bäst presterar de med en shroud och fläktarna monterade så de drar luft genom radiatorn. Ett test som verifierar ovanstående finns här och XS är förövrigt fullt med folk som kan vittna om ThermoChills överlägsna prestanda. Bäst är så klart en PA120.3 men i ditt fall måste den nog monteras utanpå chassit för att få plats. PA160 ger lägst ljudnivå "per prestanda", något sämre pretanda än PA120.2.

  • Pump
    Den bäst presterande pumpen vad jag vet är Iwaki MD30 men den går på typ 18-24V och behöver därför ett extra nätagg så den landar nog på ett par tusen. Ett rimligare alternativ är DDC-Ultra, den presterar bäst av alla små 12Vpumpar trots att den är så pass liten och ändå dumpar den väldigt lite värme i vattnet.

  • CPUblock
    Cathars Storm är de obestridda vinnarna när det gäller prestanda. Den senaste i serien (G7) kommer framåt jul men kostar 2-3kkr. G5 görs inte längre men går att köpa på begangnat för 150-200 USD. G4 säljs numera av Swiftech under namnet Swiftech Storm och är väl det klart vettigaste alternativet. Två block med liknande konstruktion och därför nästan lika bra prestanda är AquaXtreme/D-TEK MP-05 och alphacool nexXxos XP.

  • GPUblock
    Danger Den maze4, Swiftech MCW60, AquaXtreme/D-TEK MP-1 och Silverprop Fusion presterar alla ungefär lika. Det finns inget test som är bra nog för att avgöra vilket som egentligen är bäst. De flesta är dock överens om att det är Swiftechs MC14 RAMflänsar som gäller. Vill du gärna köra med heltäckande block är EKs att föredra.

  • Fläktar
    Trots att Yate Loon D12SL-12 är bland de billigaste fläktarna man kan hitta är det den bästa tysta fläkten. Bland annat Nexus real silent fläkt är egentligen en D12SL-12. Redan för flera år sedan när PA160 designades var det den bästa fläkten och ännu har ingen lyckats skapa något bättre. Den är dock inte tillräckligt tyst för många på 12V, men alla som ens bryr sig om ljudnivån bör äga en bra fläktkontroller. Helst en som automatiskt varierar fläktarnas hasighet beroende på temperaturerna som mCubeds bigNG.

  • Slang och nipplar
    7/16" ID 5/8" OD är den bästa storleken för nipplar med G1/4gänga eller liknande, då de flesta för att inte säga alla tillverkare använder denna gänga är det som regel alltid det bästa valet. Tygon är det bästa märket men kostar även lite mer. Masterkleer ska vara nästan lika bra och kostar mycket mindre. EKs G1/4 1/2 nipplar med 14mm OD och 10mm ID är de bästa jag vet och passar även på storm (rev 2) trots att storm använder en lite annorlunda gänga.

  • Fillport eller tank
    Fillport tar mindre plats och hindrar flödet mindre än en tank och är alltså det givna valet om man siktar på prestanda. Vissa väljer dock tank för utseendets skull och väljer man en bra tank är skillnaden försumbar. Den ultimata T-kopplingen bör ha stor innerdiameter för att inte hindra flödet i onödan, finns hos t.ex vcore.dk. Alufillports är vanliga men delrin/acetal eller mässing är att föredra då det aldrig kommer korrodera vilket alu kan göra efter några år.

  • Tillsatser
    Koppar tar död på de flesta algerna men det skadar ju inte att vara på den säkra sidan och köra med t.ex Zerex eller Pentosin. Färgämnen är dock inte att rekommendera med impegmentblock som Storm, MP-05 oh XP då det kan täppa till munstyckena.

Några bra butiker där ovanstående komponenter kan köpas är:
Petrastechshop.com - USA
Alphacool.com - Tyskland
Vcore.dk - Danmark
Ekwaterblocks.com - Slovenien
Over-Clock.co.uk - England
Ep-uk.co.uk - England

Alla ovanstående land utom USA är med i EU och man betalar därför den lokala momsen, det är heller ingen som helst risk för extra avgifter som tullavgifter eller liknande. Ber man Petras skicka som present (gift) är man nästan garanterad att slippa sånt ändå.

Permalänk

Hej MX
Dina tips verkar väldigt bra, men blir det inte lite bökigt o köra med Waterchills radiator med 3/8" BSP ihop med dom Amerikanska 1/2" NPT
Hur löser du övergången där? Blir inte radiatorn en bromskloss i ett 1/2" system?

Martin

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinDell
Hej MX
Dina tips verkar väldigt bra, men blir det inte lite bökigt o köra med Waterchills radiator med 3/8" BSP ihop med dom Amerikanska 1/2" NPT
Hur löser du övergången där? Blir inte radiatorn en bromskloss i ett 1/2" system?

Martin

Det borde inte göra speciellt stor skillnad. Skillnaden i load och idle på min processor i mitt 1/8"-system är bara sju-åtta grader. Men sen kräver inte mina block så överdrivet bra flöde för att fungera bra heller. En nippel som passar borde räcka för den övergången.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Detta tänkte jag mig från PTS, har bara en AMD3000+ o ett 9800pro nu idag
så mina kylbehov är inte enoma men vill gärna va lite framtidssäker också

Danger Den Maze4 GPU Waterblock
AquaXtreme MP-1 Universal CPU Water Block - 1/2"
AquaXtreme 50Z-DC12 Inline 12vDC Pump
7/16" ID (5/8" OD) Masterkleer General Purpose Clear PVC Tubing
Machined Delrin Fillport/T-Line Cap
1/2" OD T-Fitting (for 1/2" and 7/16" ID Tubing)
Swiftech HydrX Extreme Duty Coolant
HW Labs Black Ice Xtreme 120mm Radiator

Subtotal for Petra's Tech Shop: 231.79

eller ska jag köpa 1/2" slang istället? Sitter 7/16" för tight?

Vad tror ni om mitt upplägg?

typ 2000 pix inkl frakt räknar jag med, osså ber jag dom skriva "Gift with no commercial value" på fraktsedeln o hoppas på det bästa

Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinDell
Hej MX
Dina tips verkar väldigt bra, men blir det inte lite bökigt o köra med Waterchills radiator med 3/8" BSP ihop med dom Amerikanska 1/2" NPT
Hur löser du övergången där? Blir inte radiatorn en bromskloss i ett 1/2" system?

Martin

Antar att du menar ThermoChill då jag inte nämnt Waterchill? Waterchill kör med HWlabs (Black Ice) radiatorer som har G1/4gänga (G = BSP). Vad jag vet finns det inget block som har 1/2 NPTgängor? Jag tror du blandar ihop nipplarnas ytterdiameter med nipplarnas gängor, de mäts inte likadant.

G1/4gänga != 6,35mm utan 13,1mm, så en G1/4nippel kan alltså utan problem ha 10mm innerdiameter och vara 13-14mm bred över slangområdet. Se vcore.dks fittingsguide för mer info. Vissa tror att en nippel med 14mm ytterdiameter inte fungerar med t.ex 7/16" (11,1mm) ID slang men så är inte fallet, slang är mycket elastisk och blir ännu mer så om man värmer den i varmt vatten. Jag har t.ex fått 10mm ID slang över 17mm OD nipplar utan större problem.

Då de flesta (vettiga) komponenter idag har G1/4gänga eller t.ex 1/4" NPSM som Swiftech, båda två har samma ytterdiameter (13,1mm) det som skiljer dem åt är gängstigningen 18 vs 19 varv per inch. 13,1mm bred gänga = ca 10mm ID gör 7/16" (11,1mm) ID slang till det lämpligaste valet. Vissa tillverkare, t.ex ThermoChill och Swiftechs radiatorer har tänkt lite längre och insett att vissa kanske vill ha möjligheten att köra med större nipplar och slangar och har därför valt 3/8gängor (16,6mm). Detta möjliggör nipplar med 13mm ID vilket är optimalt för 1/2" (12,7mm) ID slang.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinDell
Detta tänkte jag mig från PTS, har bara en AMD3000+ o ett 9800pro nu idag
så mina kylbehov är inte enoma men vill gärna va lite framtidssäker också

Danger Den Maze4 GPU Waterblock
AquaXtreme MP-1 Universal CPU Water Block - 1/2"
AquaXtreme 50Z-DC12 Inline 12vDC Pump
7/16" ID (5/8" OD) Masterkleer General Purpose Clear PVC Tubing
Machined Delrin Fillport/T-Line Cap
1/2" OD T-Fitting (for 1/2" and 7/16" ID Tubing)
Swiftech HydrX Extreme Duty Coolant
HW Labs Black Ice Xtreme 120mm Radiator

Subtotal for Petra's Tech Shop: 231.79

eller ska jag köpa 1/2" slang istället? Sitter 7/16" för tight?

Vad tror ni om mitt upplägg?

typ 2000 pix inkl frakt räknar jag med, osså ber jag dom skriva "Gift with no commercial value" på fraktsedeln o hoppas på det bästa

Martin

Nackdelen med Petras är att de inte säljer någon riktigt bra pump som DDC-Pro/Ultra. 50Z har skaplig tryckhöjd och flöde och dumpar nästan ingen värme alls i vattnet, men allt för många verkar låta styggt eller börja göra det efter en tids användning. D5:an har aningen bättre tryckhöjd och flöde men dumpar mer värme, har man en trippelradiator är det försumbart och en D5:a är att föredra framför 50Z. Fast en D5:a är inget för den som verkligen vill ha ett tyst system, petras gelkudde är att rekommendera! Petra, eller Alex som han heter egentligen, jobbar på en ny DDCtopp och kommer alltså börja sälja DDCs framöver. Men än så länge är inte ens prototyperna klara så det lär ta några månader.

Det finns inget riktigt test som visar hur MP-1 står sig mot MP-05 eller Storm, men konstruktionen är väldigt lik MP-05 med NO1 accelerator plåten. Baserat på den observationen kan man vänta sig att det presterar ca 1,5 grad sämre än MP-05 med NO3 accelerator plåten och ca 2 grader sämre än Storm. Mina gissningar är grundade på RoboTechs tester hos SystemCooling.

När du skriver 120mm radiator, menar du då singel? För du bör nog minst satsa på i alla fall en dubbel om du ska kyla ett helt system (CPU+GPU). Varför valde du en BIX när de bättre Swiftech MCRradiatorerna finns i samma butik, billigare! BIX kräver enormt starka (läs högljudda) fläktar för att prestera bättre än BIP och superstarka (läs jetplan) fläktar för att slå Swiftechs radiatorer.

7/16" ID slang blir bra. Enligt mig kan en slang inte sitta för tight. Desto bättre den sitter desto mindre risk att den läker!

Själv hade jag nog valt pentosin istället för hydrox, främst för att jag föredrar blått men det har även bättre rykte.

Vad planerar du att använda för fläktar? Petra säljer D12SL-12 rätt billigt vilket hade varit mitt självklara val.

Permalänk

Hej igen

Jo visst menade jag Thermochill...

Ang radiatorvalet så har jag bara plats för single 120mm radiatorer
en där bak o en i fronten , o iom att jag har ganska modesta kylbehov tills jag har uppgraderat så kan väl köra med en radiator till en början?
Är verkligen Black Ice extreme såå usla? kostar bara 320 SEK därborta
jmf med vcore's Thermochill 600 SEK + frakt
o köpa allt från från Vcore.dk kostar ju multum

se bild på mitt Acousti case
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/system/pages/other/wf_im...

o ang fläkt så använder jag befintlig chassi 120mm fläkt

jaså pumpen duger inte...tyckte den såg gedigen ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinDell
Ang radiatorvalet så har jag bara plats för single 120mm radiatorer
en där bak o en i fronten , o iom att jag har ganska modesta kylbehov tills jag har uppgraderat så kan väl köra med en radiator till en början?

Visst, men vänta dig inte bättre temps än på luft. Tyst blir det ju i alla fall. Kanske får du plats med en PA160?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinDell
Är verkligen Black Ice extreme såå usla? kostar bara 320 SEK därborta
jmf med vcore's Thermochill 600 SEK + frakt

För tysta fläktar är BIX en av de sämre radiatorerna, BIP är bättre för tysta fläktar så köp i så fall BIP istället för BIX. Här är ett test som BillA gjorde för länge sedan. Observera att det var så länge sedan att ThermoChill inte släppt sin PAserie ännu så ThermoChill som nämns i testet är den sämre HEserien.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinDell
jaså pumpen duger inte...tyckte den såg gedigen ut

50Z är svagare men dumpar mindre värme än D5:an så om du ska köra med en liten radiator (<3x120) är 50Z ett bättre val än D5:an. DDCs är dock alltid ett bättre val, men handlar man bara från petras är det ju som sagt inte ens ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja lägga in en rad bara angående vattenkylning, nu är det så att jag har tänkt att ha vatten till NB och Grafikkortet (7950GX2). Så min fråga är till er som är lite insatta, var får jag tag på detta? ska vara bra grejer och passformen ska vara bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Div1ne
Jag skulle vilja lägga in en rad bara angående vattenkylning, nu är det så att jag har tänkt att ha vatten till NB och Grafikkortet (7950GX2). Så min fråga är till er som är lite insatta, var får jag tag på detta? ska vara bra grejer och passformen ska vara bra

De block som finns ute nu till 7950 har äckelaluminium i sig och är därför inte någon höjdare i kombination med de flesta andra block och radiatorer då allt som är något att ha är av koppar eller silver. Danger Den jobbar på något och ryktet säger att även Eddy (ekwaterblocks.com) har något på gång.

När det gäller NBblock vill man ha ett med så lite motstånd som möjligt då chipset inte ger ifrån sig många watt värme och därför inte behöver eller tjänar på att kylas onödigt mycket. T.ex alphacools NBblock är motsatsen till vad man bör leta efter, det är enormt restriktivt och man slösar därför en stor del av systemets flöde på att kyla chipset som inte ens drar nytta av det! Eddys NBblock är bra och även swiftechs MCW30 funkar fast det passar inte på alla moderkort.

Om du inte ska kyla något mer än grafikkorten och nb så bör en ThermoChill PA160 + Laing DDC-Pro räcka gott och väl. Vill du ha riktigt bra temps kör PA120.3 och DDC-Ultra istället. Är du ute efter något billigare (fast då skulle du nog inte äga ett 7950!) sattsa på en Cooltek/Swiftechradiator istället.

När det gäller slang, nipplar, tillsatser osv så är klockan för mycket för att jag ska orka lista upp allt ännu en gång. Sök om du vill veta mer om dessa.

EDIT: Såg nu att du sitter och trycker på en vapochill, så jag gissar att du nog bara vill vattna GPU och NB! Jag vill ha din dator...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
De block som finns ute nu till 7950 har äckelaluminium i sig och är därför inte någon höjdare i kombination med de flesta andra block och radiatorer då allt som är något att ha är av koppar eller silver. Danger Den jobbar på något och ryktet säger att även Eddy (ekwaterblocks.com) har något på gång.

När det gäller NBblock vill man ha ett med så lite motstånd som möjligt då chipset inte ger ifrån sig många watt värme och därför inte behöver eller tjänar på att kylas onödigt mycket. T.ex alphacools NBblock är motsatsen till vad man bör leta efter, det är enormt restriktivt och man slösar därför en stor del av systemets flöde på att kyla chipset som inte ens drar nytta av det! Eddys NBblock är bra och även swiftechs MCW30 funkar fast det passar inte på alla moderkort.

Om du inte ska kyla något mer än grafikkorten och nb så bör en ThermoChill PA160 + Laing DDC-Pro räcka gott och väl. Vill du ha riktigt bra temps kör PA120.3 och DDC-Ultra istället. Är du ute efter något billigare (fast då skulle du nog inte äga ett 7950!) sattsa på en Cooltek/Swiftechradiator istället.

När det gäller slang, nipplar, tillsatser osv så är klockan för mycket för att jag ska orka lista upp allt ännu en gång. Sök om du vill veta mer om dessa.

EDIT: Såg nu att du sitter och trycker på en vapochill, så jag gissar att du nog bara vill vattna GPU och NB! Jag vill ha din dator...

Tack så mycket. ska kolla in dessa alternativ du har skrivit
haha jo den är helt ok, om bara jag kunde få det att fungera med minnerna ordentligt