Permalänk
Medlem

ett par frågor för en som aldrig ägt en mac...

går det inte att byta utseende på "startmenyn" eller vad det kallas i OS X? - alla verkar ha samma ju...

- går det att använda sig av något annat än en dock för att visa vilka tasks man har igång...måste väl vara jobbigt att bara se en ikon för varje program jämfört med windows tex där man ser liten ikon plus namn brevid i startmenyn?

(nej jag har knappt använt os x över huvudtaget ifall frågorna är dumma)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mdc
ett par frågor för en som aldrig ägt en mac...

går det inte att byta utseende på "startmenyn" eller vad det kallas i OS X? - alla verkar ha samma ju...

- går det att använda sig av något annat än en dock för att visa vilka tasks man har igång...måste väl vara jobbigt att bara se en ikon för varje program jämfört med windows tex där man ser liten ikon plus namn brevid i startmenyn?

(nej jag har knappt använt os x över huvudtaget ifall frågorna är dumma)

1. Jo, med shapeshifter eller liknande
2. Nej, inte ett dugg jobbigt. Man vet väl vilken ikon ett program har utan att det står brevid? Dessutom brukar jag mest bläddra mellan tasks genom att använda exposé eller command-tab. Minimerade fönster hamnar dessutom som thumbnail till höger, illustrerat här. Ikoner med en pil under är program som körs för tillfället.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mdc
- går det att använda sig av något annat än en dock för att visa vilka tasks man har igång...måste väl vara jobbigt att bara se en ikon för varje program jämfört med windows tex där man ser liten ikon plus namn brevid i startmenyn?

Windows' sätt att ha alla program - även flera fönster av samma program - som en egen liten "rad" i aktivitetsfältet är ju helt odugligt. Hur snabbt går det inte förrän hela aktivitetsfältet är söndersmetat med en massa program man har igång? Nä tacka vet jag en liten diskret pil under ikonen i dockan... Och börjar dockan med alla startade program ta plats, då är det ju bara att minska storleken på den.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Jag har dockan enbart till och visa vilka program som körs förtillfället, undantaget är Finder o Papperskorgen som ligger där hela tiden då. Jag tycker det är bra mycket smidigare än Winblows aktivitetsfält som blir söndersmetat nästan direkt.

Och mina applikationer startar jag via Quicksilver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Windows' sätt att ha alla program - även flera fönster av samma program - som en egen liten "rad" i aktivitetsfältet är ju helt odugligt.

Vad värre är - vissa program och vissa fönster finns där inte.
Av vissa program finns det massa fönster oc hav vissa inte ett spår av, mer än ett par lager ner bland fönstren, och hitta det utan exposse

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Fler leopard-screens...
http://home.frontslash.org/gallery/index.php?dir=%2F_bump%2Fs...

Permalänk
Medlem

"OS X [b]Tiger[/b] Screenshots HÄR!"

Din dator leopard rullar på? Rullar det på fint?

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Här rullar det fint. Lite småbuggigt, men va katten (no pun intended).

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
"OS X [b]Tiger[/b] Screenshots HÄR!"

Din dator leopard rullar på? Rullar det på fint?

Kattsingen också...

Rullar på bra ja. Äter ramminne så det står härliga till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
1. Jo, med shapeshifter eller liknande
2. Nej, inte ett dugg jobbigt. Man vet väl vilken ikon ett program har utan att det står brevid? Dessutom brukar jag mest bläddra mellan tasks genom att använda exposé eller command-tab. Minimerade fönster hamnar dessutom som thumbnail till höger, illustrerat här. Ikoner med en pil under är program som körs för tillfället.
http://www.urkburk.com/~dave/dock.jpg

Nämen jag tyckte det verka riktigt jobbigt när jag testa mac os lite...
Det är väl knappast så att man kan alla programs ikoner utantill när man installerar nya program då och då? Sen ser man väl inga "detaljer" om programet man kör? Jag menar - säg att du har flera firefox igång - då vill du ju veta vilken sida som den visar och inte bara att det är firefox. Samma med ett chat-program - då vill man veta vilken konversation det är man ska klicka på..."Olle" eller "Per" eller "Lotta" utan att hålla musen över det...man vill ju dra musen till rätt namn direkt istället.
Om ni förstår vad jag menar...på det sättet tycker jag taskbaren i windows är mkt bättre. Men det kanske finns någon annan lösning på det i os x?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mdc
Nämen jag tyckte det verka riktigt jobbigt när jag testa mac os lite...
Det är väl knappast så att man kan alla programs ikoner utantill när man installerar nya program då och då? Sen ser man väl inga "detaljer" om programet man kör? Jag menar - säg att du har flera firefox igång - då vill du ju veta vilken sida som den visar och inte bara att det är firefox. Samma med ett chat-program - då vill man veta vilken konversation det är man ska klicka på..."Olle" eller "Per" eller "Lotta" utan att hålla musen över det...man vill ju dra musen till rätt namn direkt istället.
Om ni förstår vad jag menar...på det sättet tycker jag taskbaren i windows är mkt bättre. Men det kanske finns någon annan lösning på det i os x?

minimerade program ser du ju så som du vill det, så jag ser inte vad du menar?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mdc
Nämen jag tyckte det verka riktigt jobbigt när jag testa mac os lite...
Det är väl knappast så att man kan alla programs ikoner utantill när man installerar nya program då och då? Sen ser man väl inga "detaljer" om programet man kör? Jag menar - säg att du har flera firefox igång - då vill du ju veta vilken sida som den visar och inte bara att det är firefox. Samma med ett chat-program - då vill man veta vilken konversation det är man ska klicka på..."Olle" eller "Per" eller "Lotta" utan att hålla musen över det...man vill ju dra musen till rätt namn direkt istället.
Om ni förstår vad jag menar...på det sättet tycker jag taskbaren i windows är mkt bättre. Men det kanske finns någon annan lösning på det i os x?

Lösningen är Exposé...
Men om ett fönster är minimerat ser man ju en thumbnail utav innehållet.

Permalänk

Har du firefox igång så ser du ju räven i docken. Flera fönster av firefox är meningslöst, då det haft stöd för flikar väldigt länge nu.

Samma sak med IM. Många kör adium för os x, vilket också kör flikar med de olika konversationerna.

Kontentan blir att man aldrig minimerar program i os x. Det behövs inte.

OM man mot förmodan minimerar ett program så är det som Sidde sa.

Taskbar är skit, docken är bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papa_keno

Har du firefox igång så ser du ju räven i docken. Flera fönster av firefox är meningslöst, då det haft stöd för flikar väldigt länge nu.

Samma sak med IM. Många kör adium för os x, vilket också kör flikar med de olika konversationerna.

Kontentan blir att man aldrig minimerar program i os x. Det behövs inte.

OM man mot förmodan minimerar ett program så är det som Sidde sa.

Taskbar är skit, docken är bra.

visst finns det tillfällen man kör flera firefox även om den stödjer tabbar - det var bara ett exempel...vissa program kör man flera av ibland och då går det fortare att klicka på den firefox man vill ha upp genom att läsa vilken det är än att först använda expose eller försöka tyda en thumbnail enligt mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Lösningen är Exposé...
Men om ett fönster är minimerat ser man ju en thumbnail utav innehållet.

var ser man denna thumbnail - om man har två firefox uppe (eller något annat) - ser man då skillnad på dem? en screenshot skulle sitta fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mdc
visst finns det tillfällen man kör flera firefox även om den stödjer tabbar - det var bara ett exempel...vissa program kör man flera av ibland och då går det fortare att klicka på den firefox man vill ha upp genom att läsa vilken det är än att först använda expose eller försöka tyda en thumbnail enligt mig.

var ser man denna thumbnail - om man har två firefox uppe (eller något annat) - ser man då skillnad på dem? en screenshot skulle sitta fint.

Om du har dom minimerade så ser du dom till vänster om papperskorgen som en thumbnail.
Thumbnail-bild

Har du dom uppe får du trycka F10 så ser du alla aktiva Firefox-fönster. F10-bild

Eller så högerklickar du på firefox-ikonen och får en lista på alla firefoxfönster
Rightclick-bild

Gäller bara att hitta ett sätt man trivs på.

Men det är som sagt också "Enligt dig", ett operativsystem kan inte passa alla.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Om du har dom minimerade så ser du dom till vänster om papperskorgen som en thumbnail.
Thumbnail-bild

Har du dom uppe får du trycka F10 så ser du alla aktiva Firefox-fönster. F10-bild

Eller så högerklickar du på firefox-ikonen och får en lista på alla firefoxfönster
Rightclick-bild

Gäller bara att hitta ett sätt man trivs på.

Men det är som sagt också "Enligt dig", ett operativsystem kan inte passa alla.

första alternativet såg man inte mkt vad det föreställde

andra verkar klart smidigt...hur väljer man vilka fönster som skall visas när man trycker f10...om det är alla firefox fönster eller alla word fönster tex. markerar ett word/firefox fönster och trycker f10 kanske?

tredje alternativet liknar det i windows.

nja funderar på en mac å försöker ta reda på lite mer hur os´et funkar å saker jag tror jag skulle störa mig på (som docken då)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mdc
första alternativet såg man inte mkt vad det föreställde

Kolla nere vid paperskorgen så ser du att det står "Firefox - Jadajada -skriv svar" eller så
Det händer alltså om man för muspekaren över det minimerade fönstret.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mdc
andra verkar klart smidigt...hur väljer man vilka fönster som skall visas när man trycker f10...om det är alla firefox fönster eller alla word fönster tex. markerar ett word/firefox fönster och trycker f10 kanske?[/B]

Helt korrekt!

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mdc
första alternativet såg man inte mkt vad det föreställde

Det är för att han har docken sjukt liten. Min är större och då ser man vad det är för något.. Även fast jag aldrig minimerar fönster.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

Har fått en MacBook nu istället för iBooken och här är den första skärmdumpen.
http://www.dd.chalmers.se/~ahlbergm/Screenshot%202006-08-18%2...

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Ha-ha!

Fick min macbook i början av juli, och har nu lekt runt en månad eller vad det nu blir.

Såhär ser det ut, jag tycker det är riktigt sött:

Colloquy, Adium X och diverse annan FOSS-programvara gör min vardag trevligare

http://galleri.coitus.se/v/skarmdumpar/skrivbord-tux.tiff.htm...
Hur gör man länkar av sina bilder?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Urk vad rörigt du har på ditt skrivbord monotux (dvs trettiomiljarder genvägar/ikoner/mappar)

Permalänk
Medlem

Rätt så standard...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon
Urk vad rörigt du har på ditt skrivbord monotux (dvs trettiomiljarder genvägar/ikoner/mappar)

Då ska du se hur det ser ut nu - du skulle nog få sådana mardrömmar att du inte skulle kunna sova på en månad eller tre
Eller hur skrivbordet på windows- och linuxdatorn ser ut. Ännu värre

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

hyresrätter på skrivbordsgatan har en otrevlig benägenhet att bli bostadsrätter, sen blir de belägrade av husokupanter som inte går att identifiera bland alla andra orakade luffare och svårare att vräka.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
Hur gör man länkar av sina bilder?

De hostas på imageshack.us

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux

Hur gör man länkar av sina bilder?

[ u r l=http://adressen.till.bilden.nu/bilden.jpg ]
[ i m g ]http://adressen.till.bilden.nu/thumbnail.jpg[/ i m g ]
[/ u r l ]

Då får du fixa 2st bilder, d.v.s. bilden.jpg i fullstorlek och thumbnail.jpg som thumbnail

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
[ u r l=http://adressen.till.bilden.nu/bilden.jpg ]
[ i m g ]http://adressen.till.bilden.nu/thumbnail.jpg[/ i m g ]
[/ u r l ]

Då får du fixa 2st bilder, d.v.s. bilden.jpg i fullstorlek och thumbnail.jpg som thumbnail

Tack!

Försökte med [ l i n k = http://osv.com ] istället för [ u r l = http://www.osv.com ]

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Our Sunday Visitor, Catholic Publishing Company. Fin länk.
(sorry för offtopic)

Permalänk

Gillar när det är enkelt :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

http://kamikaze.homeunix.org/~kamikaze/images/ss1.jpg
En liten demotivator i bakgrunden för att hålla humöret uppe!

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?