Permalänk
Medlem

Asus P5W DH Deluxe + P180, För varmt

Har precis satt ihop min nya dator.

Innehåller Asus P5W DH Deluxe, E6600, X1900XT, 4 Diskar (i nedre hållaren).
Från början låg moderkortstemperaturen (enligt bios) på över 50c. Jag prövade ändra switchen på chassifläktarna, antar att dom går mer då, då sänktes temperaturen till ~46c. Tycker fortfarande detta verkar mycket?

Kör med standardkylning på allt.. borde väl räcka egentligen?

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Medlem

Det är allmänt känt att Asus P5W DH Deluxe blir varmt. Finns en löstnin på det på extreemsystems.com, och sedan finns ju min alternativa gettho lösning

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Det är allmänt känt att Asus P5W DH Deluxe blir varmt. Finns en löstnin på det på extreemsystems.com, och sedan finns ju min alternativa gettho lösning

Kortet ska alltså vara så varmt att asus-programmet man får med säger att det är FÖR varmt standard? Låter mycket märkligt..

Vad är din ghettolösning då?

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Medlem

Mitt är också väldigt varmt, vid idle så ligger den över cpu-temperaturen (just nu 45 grader mb och cpu 38 med en 805D@3,6 ghz), vill du slippa larmet så höj temperaturgränsen för när den ska larma, jag har satt upp den till lite över 60 grader.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bakwetu
Mitt är också väldigt varmt, vid idle så ligger den över cpu-temperaturen (just nu 45 grader mb och cpu 38 med en 805D@3,6 ghz), vill du slippa larmet så höj temperaturgränsen för när den ska larma, jag har satt upp den till lite över 60 grader.

Okej. Känns väldigt märkligt bara.. Men det överlever väl hoppas jag.

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Det är allmänt känt att Asus P5W DH Deluxe blir varmt. Finns en löstnin på det på extreemsystems.com, och sedan finns ju min alternativa gettho lösning

bah
visste jag om det hade jag aldrig köpt det! men men, nu sitter man här i värmen och det är inte läge att klaga

mobo ligger på en 38-42 grader cpu likaså
men det är rätt varmt i lägenheten också

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk

Mobo på 44 grader och CPU på 36 grader @ 3 Ghz stabil miljö

Visa signatur

| Asus P5W DH Deluxe | Aspire X-Cruiser Silver | OCZ 6400 CL5 4x2048MB @ CL4 | Targan Easycon 580W | Intel Core 2 Duo - Conroe E6850 3,0 @ 3,3 GHz | Asus GeForce 8800 GTX @ 630/2000 MHz | Seagate Barracuda 2 x 320 GB 7200 rpm raid 1 | Thermaltake Blue Orb II | Zalman VF900-Cu | HP LP2335 23" 16:9 |

Permalänk
Avstängd

hm har ett som fungerar utmärkt.. 46 grader är inte så mkt det är arbetstemeratur :>

Permalänk

Det stora problemet verkar vara felaktiga gränsvärden i Asus programvara, enligt intel är operational temp 5-105 grader på chipen (50 grader är således med god marginal inom spec.)

Med normala värden på cpu/chassi bör det alltså inte vara något problem, men för de som ändå känner sig osäkra så är det bara att fixa nån kylningslösnig för sydbryggan där temspensorn sitter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

Ett litet tips på vägen!

hämtat från XS-forum:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=110193&p...

"Not sure if anybody else has seen this:-

http://forums.hexus.net/showthread.php?t=83477

"Mine isn't having this problem at present. You've probably already done this, but make sure the copper heatsinks on the Northbridge etc have their plastic cover removed. It's quite hard to spot at first, but there are 3 copper parts with a plastic sheath over them to prevent damage during transport.

If you missed that, it would likely explain the temperatures."

Kicking myself for missing the plastic!

BigAl"

Kanske inte löser problemen ni upplever men har man missat detta är det läge att ta bort plasten

Permalänk
Medlem

Några mer som kan kommentera dessa värmeproblem?

Just nu är det det de enda som avhåller mig från att beställa detta kortet.

Tack för kommentarer och tips.

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, ASUS P5W Deluxe, 2048 MB DDR2 PC6400, ASUS Geforce 7600 GT SILENT, LG L1980Q (19" TFT 8 ms)

Permalänk
Medlem

Mitt ligger också runt 50 grader men det är inget jag bryr mig om. Har en CoolerMaster Mystique med 2x120mm och 1x80mm + de fläktar som sitter i nätdelen. Min CPU håller 32 grader oklockat och det är ju ingen dålig temp.

50 grader är ju inte ens hälften av vad moderkortet klarar.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyp
Några mer som kan kommentera dessa värmeproblem?

Även detta saxat ifrån http://forums.hexus.net/showthread.php?t=83477
"There is this debate onmany forums around the globe but the reality of it is that most asus boards do fib about the temps.

As long as you are taking all necessary precautions , such as a fan to keep everything cold , even a fan over the mosfet that you get with most asus boards , also tweak the vcore to what it exactly needs on the northbridge which will also reduce heat and dont keep it auto.

Manually tweak everything and then at all the hotspots you find place a fan which will solve the problem. but that said if you dont you will be covered by the warrnty and it should be all ok.

The thing you will notice is before there wasnt that much emphasis on these things and with new applications all these new complications arise.

Also sometimes the BIOS you are using has the CPU and chipsets a wee be more overvolted. This brings temps up .

Overall the temps are exagerratted a wee bit by the BIOS and the aplication , dont worry about it too much , also let the heating compound settle which usually takes about a month thats for the cpu and the and reduce the MCH a bit and check iis stablity with prime"

Du är safe, köp kortet, det äger ju! (http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2797)

Visa signatur

| Lian Li PC-O11 XL | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair 3600Mhz VENGEANCE | ASUS Strix B550-A Gaming | Be Quiet Dark Power PRO 12 1200W | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB | Sapphire Radeon RX 6900 XT Ultimate Toxic |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAGE77
Även detta saxat ifrån http://forums.hexus.net/showthread.php?t=83477
"There is this debate onmany forums around the globe but the reality of it is that most asus boards do fib about the temps.

As long as you are taking all necessary precautions , such as a fan to keep everything cold , even a fan over the mosfet that you get with most asus boards , also tweak the vcore to what it exactly needs on the northbridge which will also reduce heat and dont keep it auto.

Manually tweak everything and then at all the hotspots you find place a fan which will solve the problem. but that said if you dont you will be covered by the warrnty and it should be all ok.

The thing you will notice is before there wasnt that much emphasis on these things and with new applications all these new complications arise.

Also sometimes the BIOS you are using has the CPU and chipsets a wee be more overvolted. This brings temps up .

Overall the temps are exagerratted a wee bit by the BIOS and the aplication , dont worry about it too much , also let the heating compound settle which usually takes about a month thats for the cpu and the and reduce the MCH a bit and check iis stablity with prime"

Du är safe, köp kortet, det äger ju! (http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2797)

Tack för infon

1. Vad menas med a fan over the mosfet that you get with most asus boards. "mosfet"??

2. Hur ska man veta vilken vcore man ska ställa in då?

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, ASUS P5W Deluxe, 2048 MB DDR2 PC6400, ASUS Geforce 7600 GT SILENT, LG L1980Q (19" TFT 8 ms)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyp
Tack för infon

1. Vad menas med a fan over the mosfet that you get with most asus boards. "mosfet"??

2. Hur ska man veta vilken vcore man ska ställa in då?

1. dom menar den heatpipe/kylfläns saken vänster om sockeln
2. man får testa sig fram och se vad som är stabilt

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
1. dom menar den heatpipe/kylfläns saken vänster om sockeln
2. man får testa sig fram och se vad som är stabilt

mosfet e la en transa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillanisse
mosfet e la en transa?

Dom menar iaf det jag skrev för dom skrev att man kunde använda den extra fläkten som följer med och den ska sitta där.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av breitan
Ett litet tips på vägen!

hämtat från XS-forum:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=110193&p...

"Not sure if anybody else has seen this:-

http://forums.hexus.net/showthread.php?t=83477

"Mine isn't having this problem at present. You've probably already done this, but make sure the copper heatsinks on the Northbridge etc have their plastic cover removed. It's quite hard to spot at first, but there are 3 copper parts with a plastic sheath over them to prevent damage during transport.

If you missed that, it would likely explain the temperatures."

Kicking myself for missing the plastic!

BigAl"

Kanske inte löser problemen ni upplever men har man missat detta är det läge att ta bort plasten

'

Vill bara säga att jag inte hittar en enda plast-cover där...

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Medlem

Ett bra tips annars som sänker tempen rätt rejält är att ta bort koppar plattorna över kylflänsarna. De sitter bara med dubbelhäftande tejp och har knappt någon kontakt med flänsen. Har inte orkat själv än men läst att upp till 10 grader lägre MB-temp kan uppnås då.

Lite svagt av ASUS designteam faktiskt. Men det är också det enda negativa med kortet imho.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zxv
'

Vill bara säga att jag inte hittar en enda plast-cover där...

kolla igen. peta med fingret och dra det uppåt mot flänsens underkant. det FINNS ett tunt tunt plastskikt där!

min plast satt kvar men jag fick inte några större temp.skillnader. 2-3 grader bara. men så länge datorn snurrar i stabilt läge ska man väl vara nöjd

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

MOSFET = metal-oxide-semiconductor field-effect transistor

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Jag tog bort allt på flänsarna direkt =P ska väl kränga dit nån fläkt på nordbryggan

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9