X1900XT - ska det bli såhär varmt? (100+)

Permalänk
Medlem

X1900XT - ska det bli såhär varmt? (100+)

Tjena!

Köpte ny dator för två veckor sen men har inte blivit färdig till att spela nåt lite mer krävande spel. Så det fick bli lite BF2 då.. Suttit och spelat några gånger och tänkt på att när jag startar spelet och sen när man har spelat en stund så har fläkten ökat. Tänkte inte mer på det då för att bror mins gör oxå så.

Igår så satt vi och spelade lite då och så råkade jag tabba ut, men innan jag hann tabba in så tänkte jag kolla klockan när jag ändå var där, då såg jag mitt ATITool där nere (har försökt hålla lite koll på tempen) och då stod det 101 grader.
Det tycker iaf jag är helt sjukt mycket!

Kommer ihåg när jag fick datorn så första gången jag kollade vad det låg på så låg det på 70. Och bara det tyckte jag var mycket! Men då fick jag höra att det var lugnt. Nyare kort blir varmare sa nån och ja, så är det ju säkert tänkte jag.
Men nu när jag såg 101 så tänkte jag, nä, detta kan ju inte vara rätt.

Om jag låter datorn stå igång över natten, stänger skärm osv. Så ligger det på 49 när jag kommer till datorn.
Sen när jag sitter såhär och slösurfar bara så ligger det på runt 70..
Och när jag då spelar BF2 en stund så är det över 100 grader.
Edit: Såg nu i ATITool att den loggar minsta, högsta och medelvärde. Högsta ligger på 115 :/

Har läst nånstans att maxgränsen innan kortet själv stänger av och lugnar ner sig är 120 grader. 120 grader? Tycker det verkar vara jättemycket.

Edit: Det var här som jag läste det och han skrev 110 grader (tror han..).
Förresten så får jag inga grafikbuggar eller nåt sånt.

Det är ett PowerColor Radeon X1900XT med originalkylning. Och jag har inte klockat eller nåt sånt heller för den delen.

Jag har ändrat i ATITool så att den kör lite fortare än original. Såhär ser det ut där: http://img92.imageshack.us/img92/2373/atitoolzb8.jpg

Ska jag sänka alla med ett steg kanske? Alltså så att den börjar köra på 100% över 95, 86% över 90 osv?

Nån som vet hur det är med maxgränsen (så jag inte sitter och förstör det här) eller är det såhär det ska va?

Ha de fint!

/Bosse

Permalänk
Medlem

Har du klockat kortet? Hur mycket? Sitter fläkten VERKLIGEN åt? Det kan hända att den lossnar, p.g.a dåliga skruvar, dock ganska liten chans... se med Rivatuner, ATi tray tools och everest ifall dessa visar dina grader med... notera att ATi tool inte alltid visar helt korrekta temperaturer. Se till så att fläkten VERKLIGEN snurrar som den ska! Det är uppmot sisådär 40% fläkten börjar överrösta CPU fläkten samt andra fläktar i chassit (Om du inte har för många). Kör den från 40% till 45% sedan 50% och se ifall den låter lite högre per steg så den snurrar som den ska. Se dessutom till så inget blockerar lugttillförseln! Sladdar, damm, hårddiskar etc...

Permalänk
Medlem

Känns ju ganska hämskt med 100grader på kortet, hade ett x850pro som jag flasha med vanlig kylning, kortet låg på drygt 90+ grader i load kortet började dö efter en vecka. Som sagt kolla att allt sitter fint kör fläkten hårdare än vanligt. spela helst inte nåt innan det om du inte clockar ner kortet en aning känns surt när saker går sönder.

TIPS
Fixa ny kyling!

Permalänk

Japp en vf900!

Permalänk
Medlem

Står i första inlägget men nej, jag har inte klockat.

Tempen är samma i ATITool och om jag högerklickar på skrivbordet och in där i avancerat...

Nu har jag titta efter lite, testade det med 40% och sen lägga på 5 hela tiden. Funkade bra.. Så jag satte det på 100 och skulle kolla om nu var så varmt (det var ju på runt 70 och då borde man ju känna om det kommer varmluft nånstans).
Började kolla och kom fram till att den suger ju inifrån datorn och blåser ut där bak. Satte handen där och så kände jag bara att det blåste rakt ut åt vänster..
Så ni vet, där är ju såna luckor för pci platserna. Och grafikkortet har ju en sån lucka under för kylningen. Där den då ska blåsa ut. Där satt ju min sån lucka som fyller upp platsen kvar!
Så nu sjönk tempen nästan direkt från 70 till 50

Ska testa BF2 en stund och kolla tempen.

Permalänk
Avstängd

FÖR SATAN?! 41% vid 70 grader?! sätt 100% jämt, det har jag, å jag hör den inte ens (öppet chassi) har en 900 kylare ja me.. min ligger på 33 idle å 36-37 load.

Visa signatur

SSG - Swedish Strategic Group - En svensk ArmA 2 klan

Antec P182 | Seasonic M12 | DELL U2410 | Asus P6T v2 Deluxe | i7 920 D0+ IFX-14 @4Ghz/1.24v | Corsair XMS3 @1603 Mhz 7-7-7-18 | Sapphire HD 5870 | G15/G25 | Sennheiser PC350 |