Permalänk

Rökutveckling i chassit

Hej,

Har fått en väldigt tråkig start på min nya burk. Kortfattat så involverar problemet dessa delar:

C2D E6600
Asus P5W DH Deluxe
Hiper Type-R 580W

Hur som helst så hade jag precis satt ihop burken och kontrollat så allting satt rätt. Det var dags att ta sig en första tur i BIOS.

Trycker på power-on knappen och datorn startar up fint. Hinner nästan välja att gå in i BIOS då jag hör ett konstigt ljud. Jag böjer mig åt sidan och ser i det öppna chassit att det utvecklas rök. Jag ser inte var men jag slänger mig ner på golvet och stänger av nätagget och drar ut kabeln direkt. Helvete också!

När jag börjar undersöka var röken kom ifrån så ser jag att en av de fyra kablarna som sitter på 12V 4-pins-kontakten har mer eller mindre förkolnat all plast som skyddade kabeln. Kvar finns bara små klumpar som fastnat lite överallt. Jag drar ut kontakten ur moderkortet och ser att det ser bränt ut på kabelns kontakt. Slänger en snabb blick på honkontakten på moderkortet och ser att smälta plastdelar finns kvar där i men bara på den pinnen den brända kabeln satt i. Allt annat ser oväntat helt ut. Ingen annan kabel i chassit visar något som helst tecken på att det varit varmt heller. Bara en enda kabel av de fyra som sitter på 4-pins kontakten.

Jag har absolut ingen aning vad som gått fel. Jag är van vid att bygga datorer och har gjort det i ett antal år. Har aldrig haft något liknande problem helt enkelt. Jag kikade igenom manualerna en extra gång för säkerhets skull för att känna mig extra säker, men till föga hjälp.

Nån som vet om ett deffekt nätaggregat eller moderkort kan ställa till det så här?

Har jag missat något?

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

Hej, låter som att någon distans mellan bakplåten och moderkortet har kommit åt metall och orsakat en kortslutning borde räcka med att hämta ett nytt moderkort på garanti om man kan sköta snacket i supportkassan :>

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocket
Hej, låter som att någon distans mellan bakplåten och moderkortet har kommit åt metall och orsakat en kortslutning borde räcka med att hämta ett nytt moderkort på garanti om man kan sköta snacket i supportkassan :>

Du glömde: ...och låta någon annan betala dina egna misstag...

Den nya tidens moral och etik värmer verkligen. Det är så vi bygger ett bättre Sverige. Hurra!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

ehmm jag har erfaren het att det kan uppkomma lite sånnt vid anslutningar. kommer inte på ordet men om du allt är smält så måste något vara fel..

oxiderat?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
ehmm jag har erfaren het att det kan uppkomma lite sånnt vid anslutningar. kommer inte på ordet men om du allt är smält så måste något vara fel..

oxiderat?

Nja hade sakerna oxiderat hade datorn inte startat istället för oxid är nästan alldrig bra elektrisk ledare.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Ja, för visst hade moralfarbrorn här ovan lagt ut 3200kr på nytt moderkort och nätaggregat för att statuera gott föredömme.

Jag har inte medvetet gjort något fel och det är skillnaden. Har handlat på komplett sen 1996 och det här är första gången jag skickar in något. Borde inte Komplett kunna bjussa på 3200kr med tanke på det tiotusentals kronor jag betalat dem? Mitt samvete är gott med andra ord.

Att dra alla över samma kant och sen börja predika etik och moral då folk returnerar elektronikkomponenter är rätt och slätt naivt. Det finns fler faktorer som har betydelse. Slutligen så är det alltid Komplett (eller andra företag) som avgör om dom vill ge folk nya delar - inte kunderna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle1985
Slutligen så är det alltid Komplett (eller andra företag) som avgör om dom vill ge folk nya delar - inte kunderna.

Varför ska komplett betala för dina misstag?
Deras beslut baseras på dina lögner, tycker du fortfarande att det är rätt då?
Gör man ett misstag så ska man fan stå för det!

Däremot om du eller dina handlingar inte hade något med saken att göra kan du med gott samvete skicka tillbaka prylarna.

Permalänk

Du tror inte komplett är medvetna om om folk som oc:car och lämnar in delar stup i kvarten? Dom har ganska bra koll på felration på modeller och även vilka typer av skador som uppstår då skadorna inte är självförvållade. Så att deras beslut baserar på hur bra kunderna ljuger håller jag inte med om - till viss del.

Jag har pratat med Komplett och förklara precis vad som hänt även att jag möjligen kopplat fel. Klart jag står för det. Dom sa att det var väldigt olyckligt men att jag ska få mina saker utbytta. Mer kan man inte begära.

Din definition på gott samvete är din personliga åsikt. Men jag anser att kan skicka in mina två delar med gott samvete med tanke på det stora summor pengar jag lagt ut genom åren genom att troget köpa från dom.

Jag erkänner att jag antaligen kopplat fel till komplett, trots det så väljer dom att byta ut mina delar kostnadsfritt. Ska jag tacka nej menar du?

Några som vågar spekular på vad som kan ha hänt?

Permalänk
Medlem

Hur ska han veta att produkterna är felfria?
Många skriver utan att inte riktigt tänka efter. Komplett levererar defekt hårdvara, all dess hårdvara är inte felfri.

Permalänk
Medlem

det är förresten inte komplett eller andra butiker som får betala, oftast är det storföretagen som gör sakerna. Och dom har verkligen råd att byta ut sakerna.

Sen är det inte ens eget fel om man får defekt hårdvara, det ska butikerna/tillverkarna som ser till att allt stämmer.

Själv har jag bytt ut massor av saker som inte fungerat (Tv- kort, minnen, nätaggregat m.m.), men det har inte varit handhavande fel i något av fallen ovan.

Däremot när mitt headset gick sönder så tänkte jag "äh... det här kan jag laga själv", och råkade förstöra ännu mer när jag försökte, då skickade jag självklart inte in det eftersom jag visste att dom inte skulle godta det.

det jag vill säga är att man alltid har rätt att byta ut saker och ting som inte fungerar klokt (även om vissa lättare handhavande fel kan vara inblandade ibland)

däremot om jag slår en hammare på moderkortet så kan jag ju inte skicka in den

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
det är förresten inte komplett eller andra butiker som får betala, oftast är det storföretagen som gör sakerna. Och dom har verkligen råd att byta ut sakerna.

Fin inställning du har. Ohly har säkert en plats ledig om du behöver sysselsättning.

F.ö. var min första kommentar riktad till rocket. Om kalle1985 fått en defekt produkt så har han givetvis full rätt att byta ut den.

Det är dock alltid lika roligt att se hur känslorna svallar om man börjar prata etik och moral. Att det blir så säger mycket om sakernas tillstånd 2006.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

är EJ vänsterpartist eller kommunist!

f.ö. var min komentar riktad i allmänhet till allt folk som läser tråden

och ja det är ganska kul o prata etik o moral här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Fin inställning du har. Ohly har säkert en plats ledig om du behöver sysselsättning.

F.ö. var min första kommentar riktad till rocket. Om kalle1985 fått en defekt produkt så har han givetvis full rätt att byta ut den.

Det är dock alltid lika roligt att se hur känslorna svallar om man börjar prata etik och moral. Att det blir så säger mycket om sakernas tillstånd 2006.

Utveckla den sista biten, tack

Jag vet att det ver riktat generellt och inte till mig men jag ville ge min syn på det hela.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket är den sista biten? Din reklamationsrätt eller frågan om etik och moral?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle1985
Jag har pratat med Komplett och förklara precis vad som hänt även att jag möjligen kopplat fel. Klart jag står för det. Dom sa att det var väldigt olyckligt men att jag ska få mina saker utbytta. Mer kan man inte begära.

I ditt förgående inlägg lät det mer som att du försökte lura dem, men om det du nu säger är sant så är det ju bara att tacka och ta emot (Med gott samvete )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redev
Hur ska han veta att produkterna är felfria?
Många skriver utan att inte riktigt tänka efter. Komplett levererar defekt hårdvara, all dess hårdvara är inte felfri.

Ja som sagt så skriver många utan att riktigt tänka efter. Jag citerar mig själv:
"Däremot om du eller dina handlingar inte hade något med saken att göra kan du med gott samvete skicka tillbaka prylarna."

Permalänk

Måste vara jobbigt att ha skapat sig ett gammeltestamentligt samvete. Dom som påstår att dom är moraliska och etiska är antingen störda obehagliga människor eller har samma skit som andra när man vänder på stenarna.

Kul med folk som tror att det är något speciellt år 2006 som inte funnits de senaste 10 000 åren innan. Gamla gubbar på bänkar har gnällt så sedan bigbang.

Patetiskt att försöka diktera vad andra ska tillåtas ha gott eller icke gott samvete av. Den enda som bedömer det är personen själv ifråga.

"däremot om jag slår en hammare på moderkortet så kan jag ju inte skicka in den"

Klart fan du ska skicka in hammaren. En hammare ska hålla för bra mycket mer.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

Nu återgår vi till topic.